Afbeelding

Defund je eigen marginalisatie

Zwarte mensen oproepen om bij zwarte bedrijven zaken te doen? Dat is toch het nieuwe apartheid? Wat als witte mensen nou gingen oproepen om alleen bij witte bedrijven zaken te doen?

Die opmerking heb ik de afgelopen week meerdere keren gehoord, van meerdere mensen over onze juli is bob maand campagne van AFRO Magazine. Een poging om mij tot schaamte te bewegen. Het is niet gelukt.

Luister eens! Witte mensen die mensen overhalen om bij witte mensen zaken te doen? Dat gebeurt al! Iedere reclame op TV, iedere advertentie die in de mainstream media geplaatst wordt voor een Nederlands bedrijf, is "oproepen dat men bij witte bedrijven zaken doet". Dat is de dynamiek van dominantie.


Vorige week deelde ik het verhaal van mijn kwelgeest op de basisschool (die ik maar Benny noem), die door zwarte piet in de zak gedaan werd. Benny raasde en tierde, gilde en trapte wild rond, maar zwarte Piet was sterker en onvermuwbaar, en Benny verdween in de zak. Ik zie zijn beentjes nog spartelen uit de jute zak.
zwarte piet werd op dat ogenblik voor mijn beïnvloedbare zesjarige ik, mijn held. Benny was immers een klootzak! Dus die middag wreef ik roet over m’n gezicht en rende ik wild door het dorp, tot afgrijzen van mijn broers.
Wat ik vorige week erover schreef:

“Ik werd (later) kwaad op mezelf dat ik zwarte Piet gespeeld had om Benny’s vernedering te vieren, maar nog kwader op de lessen die ik niet had gehad die hadden kunnen voorkomen dat ik een half uur lang een karikatuur werd dat mij -en hem- beledigde.”

Maar het gebeurde in een moment van onwetendheid. En ik was zes!

We kunnen het ons niet veroorloven altijd maar beschutting te blijven vinden achter onwetendheid.
In deze door witte mensen gedomineerde wereld, is alles vanuit een wit perspectief gecreëerd. De overheid is wit, het onderwijssysteem is wit, de economie is wit. Alle andere bevolkingsgroepen worden geacht zich maar hiernaar te schikken.

Het is de definitie van white supremacy.


Je komt als zwarte persoon te werk in bedrijven waar klanten die eruitzien als jij, worden achtervolgd door beveiligers.

Je winkelt bij supermarketketens die racistische televisieprogramma’s sponsoren waarin mensen als jij zwarte piet worden genoemd.

Je geeft je geld uit bij bedrijven die nooit een sociaal maatschappelijk doel ondersteunen ten behoeve van jouw gemeenschap.

Je shopt bij zaken die nooit adverteren bij de mediabedrijven die jouw gemeenschap dienen.

Je doet zaken met banken die in het verleden in jouw voorouders gehandeld hebben.

Je kinderen -je toekomst dus- krijgen geen stageplekken bij de bedrijven waar jij iedere week je  zuurverdiende centen uitgeeft.

En je kan bijna niet anders, omdat dominantie nou eenmaal ervoor heeft gezorgd dat je bijna nergens anders kan. Je bent gedwongen om je eigen marginalisatie te sponsoren.

Omdat alle bedrijven, alle systemen en de overheid wit zijn, ben je gedwongen white supremacy te sponsoren.

Defund that shit.

We zijn geen zes meer. We hebben de lessen nu wel geleerd, die ons zeggen dat wij ons niet moeten beledigen.
Er is niks mis met het roer omgooien. Er is niks mis met het op een andere manier proberen doen dan je altijd gedwongen bent te doen. Ja het is dwang wanneer de grote ketens alle concurrentie omver walsen en monopolie veroveren zodat jij met hen MOET zakendoen. Kapitalisme is doorgeslagen en die houdt geen rekening met jou of jouw gemeenschap.

Jij hebt de macht, met iedere cent in jouw zak, die zij niet hebben. Aan wie je hem uitgeeft bepaal jij. Het is geen racisme wanneer je besluit dat je hem uitgeeft aan bedrijven die jouw gemeenschap dienen, of aan bedrijven die jou niet discrimineren. Waarom zou je je geld besteden bij bedrijven die je laten achtervolgen omdat ze niet geloven dat je het hebt om bij hen te besteden?  Lees dat tweemaal. 

Aan de mensen die zich storen aan deze boodschap: Dit is maar een fractie van hoe zwarte mensen zich iedere dag voelen bij ieder ding dat in stand wordt gehouden om hen te marginaliseren. En dit hier, is niet eens marginalisatie.

Hoepel op met je fragiliteit.

Marvin

Marvin Hokstam

Hoofdredacteur

Marvin (HOX) Hokstam journalist, schrijver, educator, habituele dingen-op-hun-kop gooier en uitgever van AFRO Magazine.