Muhammad Ali en zijn marketingvaardigheden

StephanoStoffel

De wereld- en boksicoon Muhammad Ali, the man formerly know as Cassius Clay, was behalve een begenadigd bokser feitelijk iemand die praktisch alles kon. Als men op zijn leven terugblikt, valt het op dat hij onder meer het volgende was:

  • welbespraakt;
  • woordkunstenaar;
  • charismatisch en knap;
  • een beleidend moslim;
  • een visionair;
  • een doener;
  • en een marketing guru!

Muhammad Ali zijn bokscarriere speelde zich af in een tijd toen er nog geen internet was en er niet zoveel televisiestations waren. Niettegenstaande dat de communicatie middelen nog niet zo goed ontwikkeld waren, wist hij op een briljante wijze gebruik te maken van de mogelijkheden van zijn tijd. En dat maakt dat Muhammad Ali ook met recht een marketing guru kan worden genoemd. 

In marketing worden er verschillende technieken toegepast om een product te verkopen. Een van deze technieken zijn de zes P's, te weten product, plaats, prijs, promotie, presentatie en personeel. Observeer je Ali goed, dan kan je zijn zes P's als volgt invullen:

  1. Product - boksen;
  2. Plaats - Amerika en de rest van wereld;
  3. Prijs - onderhandelbaar;
  4. Promotie - eigen promotie via zijn woordkunsten en gratis televisie zendtijd;
  5. Presentatie - door zijn charisma en uitstraling werd dit automatisch voor hem gedaan door zowel de schrijvende als beeldende pers; 
  6. Personeel - zijn manager en overigen.

En dat maakt dat Muhammad Ali ook met recht een marketing guru kan worden genoemd.

Verder deed Ali automatisch zijn elevator pitch. Maar hij had ook altijd zijn Unique Selling Points (USP) klaar staan en niet te vergeten zijn Baseline: "Float like a butterfly, sting like a bee. The hands can't hit what the eyes can't see".

Afgaande op de briljante wijze waarop Muhammad Ali waarschijnlijk onbewust met marketing bezig was, zou het goed zijn als de huidige marketingdeskundigen zijn marketingvaardigheden zouden willen bestuderen. 

Ali was een briljante marketing guru, die ook in staat was zijn eigen personal branding te doen. En het heeft gewerkt! De hele wereld weet wie Muhammad Ali is.