Afbeelding

Meer kleur bij de Vierdaagse

Op de Wedren, bij de start van de 102de editie van de Nijmeegse Vierdaagse verschijnt dit jaar voor het eerst het World Team, bestaande uit negentien verschillende nationaliteiten. Initiator van dit World Team is Almeerder Mo Hersi. “De Vierdaagse mag wel wat meer kleur gebruiken.” 

Mo Hersi liep vorig jaar zelf de Vierdaagse mee, nadat hij als The Messenger een ‘rondje Nederland’ had gewandeld. Het viel hem toen op dat er maar weinig mensen ‘met een kleurtje’ meewandelden in Nijmegen. “Het is nogal een wit feestje. En daar wil ik verandering in brengen. Het is per slot van rekening het grootste sportevenement uit Nederland, waar van heinde en ver allerlei wandelaars op af komen.” Na een ontmoeting met de marketing chef van de Vierdaagse, Bram Brinkman, was zijn missie helder. “Ik heb een werelds team weten te formeren die samen met mij de Vierdaagse gaan lopen.” 

Kick off

Op de hoogste etage van Rabobank Almere vond maandagavond 19 maart de kick off van het World Team plaats. Hersi: “Willeke Waller van Rabobank Almere ben ik heel dankbaar dat zij het mogelijk heeft gemaakt om iedereen hier zo hartelijk te ontvangen.” Directievoorzitter Ugur Özcan heette alle wandelaars welkom, die vanuit heel Nederland naar Almere waren afgereisd. Ook Jerzy Soetekouw, lijsttrekker van de PvdA Almere, stak de wandelaars een hart onder de riem. 

‘Flink trainen’

Marketing chef van de Vierdaagse, Bram Brinkman, sprak de aanwezigen daarna toe. “Verbroedering en elkaar leren kennen staan centraal bij de Vierdaagse. Jullie team draagt daar een steentje aan bij.” Hij adviseerde de kersverse wandelaars ‘nog wel flink te trainen’. “Die kilometers moeten in je benen zitten, voordat je aan de start verschijnt straks.”

In totaal lopen 25 deelnemers uit negentien verschillende ‘landen’ mee in het World Team. Hersi ziet hun deelname aan het wandel-event met vertrouwen tegemoet. “Het grootste cadeau dat wandelaars elkaar kunnen schenken, is elkaars cultuur leren kennen en zo Nederland weer met elkaar verbinden en rijker maken. En waar kan dat beter dan tijdens het oer-Hollandse evenement als de Vierdaagse?”