Afbeelding

Cover Centaur

Centaur | Een recensie

Door Mariam Lo Fo Wong

Ben je benieuwd naar de worsteling van een verbeten Surinaamse jongeman bij zijn verlangen naar maatschappelijk succes en een grote liefde. Een jongeman met diepe gevoelens maar dit niet kan laten zien, want dat is not done voor de Surinaamse man. Die het tijdens zijn zoektocht en vorming tot manzijn moet doen met een afwezige vader. Dan wil ik Centaur aanraden. Zo pakkend, vlot en met humor beschreven dat je het boek niet meer kan wegleggen.

Centaur is het tweede boek van dierenarts/schrijver Chris Polanen, en speelt zich af in Suriname. De hoofdpersoon Gili, een arme springruiter, is opgegroeid bij zijn moeder met zijn vader op afstand. Hij neemt je openhartig mee tijdens zijn zoektocht naar manzijn.

De worsteling in het hoofd van Gili tussen zijn gedachtes en de adviezen van zijn liefdesguru, zijn sensualiteit, de Surinaamse man, zijn verlangen naar (de) liefde in zijn leven en maatschappelijk succes beschrijft Polanen beeldend en met gevoel.

Gili heeft een gave om met paarden te communiceren. Met zijn paard Norbert praat hij als een mati. De Surinaamse man als afwezige partner en vader en een groot hart voor vrouwen wordt treffend beschreven. Gili is verlegen en zegt niet alles wat hij denkt. Je leeft als lezer intens mee met zijn ingehouden boosheid, zijn frustratie, zijn innerlijke strijd en zwijmelend verlangen naar sensualiteit. De spanning in het boek neemt toe door de periode waarin Centaur zich afspeelt. Een roerig Suriname na de decembermoorden, met een bomaanslag, economische achteruitgang en een dictator. Dat de paardensport, een onbelicht segment van de Surinaamse samenleving, wordt beschreven is interessant. Ondanks de uitdagingen waarmee Gili te maken krijgt is het een vrolijk boek dat raakt. Als lezer zit je op de tribune te juichen, te kraken, voor Gili bij de wedstrijd van zijn leven!

Centaur is een prettig lezend boek, waarbij Chris Polanen het plot goed heeft uitgewerkt in een beeldende schrijfstijl.

Het wordt hoog tijd dat de Surinaamse man niet meer wegkomt met excuses voor zijn afwezigheid en zijn zachte gevoelens laat zien. En dat de Surinaamse vrouw kiest voor een goede Surinaamse man, ook! Wellicht kan Centaur inspireren?

Chris Polanen, Centaur, Lebowski Publishers ISBN: 9789048854912 | Paperback, 352 blz | € 22.99.