Afbeelding

afromagazine logo

Activisten: dansverbod Zomercarnaval koloniaal zorgelijke ontwikkeling

Caribische cultuur is niet ‘vulgair’ of ‘ordinair’. Zo reageren de activistenbeweging Nederland Wordt Beter en het Zwart Manifest op het reglement van het Zomercarnaval dat het dansen van bubbeling verbiedt.

In aanloop naar de 36e editie van het jaarlijkse Zomercarnaval in Rotterdam aankomende zaterdag, hanteert de organisatie regels, die koloniaal zijn en de Caribische culturele traditie inperken. Het is een zorgelijke ontwikkeling wanneer bedrijven en gemeentes verboden instellen op muziek, dans en kledingstijl. Nu bubbling in de ban is gedaan is de vraag welke muziek- of dansstijlen hierna aan de beurt zijn. Worden dancehall, afrobeats en kizomba als volgende verboden?” zegt Nederland Wordt Beter.

De organisaties doen een oproep naar Nederlanders om zich uit te spreken tegen de ontwikkeling. “Laat nog voor het weekend aan de organisatie en gemeente Rotterdam duidelijk weten dat deze regels koloniaal, racistisch en niet-inclusief zijn – en dat bij een feest dat voortkomt uit het Caribische carnaval. Stuur een mail naar burgemeester Aboutaleb van Rotterdam (a.aboutaleb@rotterdam.nl) en naar de organisatie (info@zomercarnaval.nl). Bellen naar de organisatie kan ook, via: 010-3075866.”

De organisaties citeren de organisatie van het Zomercarnaval: “Dansen kan heel provocerend en/of vulgair zijn. Vooral met zijn tweeën, als bepaalde seksuele bewegingen op straat worden nagebootst. Dit is niet toegestaan. Ook De reden daarvan? “Dit wordt door de Organisatie gekenmerkt als een provocerende ordinaire dans.” Eva van der Vegt, directeur van de organisatie, Rotterdam Unlimited Zomercarnaval, legt aan RTV Rijnmond uit: ‘Bubbling staat er echt om bekend dat de dansers met hun genitaliën tegen elkaar aanschuren. Dat willen we dus niet.’ Het zal aan de “coachend handhavende” politie zijn om te beoordelen welke dansbewegingen wel en niet als “een seksuele beweging” gezien worden en welke niet. Het complete reglement is te vinden op de website van Zomercarnaval Rotterdam.”

NWB/ZM” “Het is duidelijk dat de organisatie van het Zomercarnaval met deze bepalingen geheel voorbijgaat aan de oorsprong van het Carnaval en de betekenis ervan voor veel gemeenschappen in de regio Rotterdam en daarbuiten. Carnaval is een van oorsprong Caribisch feest waar veel traditionele en cultureel belangrijke dansvormen voorkomen – tradities en cultuur die door de organisatie van het Zomercarnaval als ‘vulgair’ en ‘ordinair’ worden bestempeld. Op de site van het zomercarnaval staat: “Wat ooit begonnen is als een Antilliaans feest, is inmiddels uitgegroeid tot een Nederlands feest of beter nog een multicultureel feest.” Door de nieuwe regels wordt duidelijk dat de organisatie het verdringen en zelfs het verbieden van Caribische cultuur als ‘groei’ of ‘verbetering’ van het feest ziet.

Moraalpolitie

Waar we in Nederland met afschuw kijken naar (religieuze) kleding- en gedragsregels in het buitenland, wordt de handhaving en politie tijdens het Zomercarnaval in de rol van moraalpolitie gedwongen: hoe moet die gaan bepalen wanneer mensen te dicht bij elkaar dansen? Wanneer iemand te fanatiek met diens billen schudt? Wanneer de dansbewegingen op ‘seksuele bewegingen’ gaan lijken?

Kinderfeest als excuus

Als excuus voor het aangescherpte beleid voert de organisatie op dat het Zomercarnaval zogenaamd een ‘kinderfeest is’: “Zomercarnaval is een familiefeest en de Organisatie hecht er heel veel waarde aan dat dit behouden blijft.”, zo staat te lezen in het reglement. In de eigen anbi-opgave van de organisatie worden ‘kinderen’ en ‘jongeren’ overigens niet als doelgroep van het Zomercarnaval opgegeven.

Hoe moet de politie gaan bepalen wanneer mensen te dicht bij elkaar dansen? Wanneer iemand te fanatiek met diens billen schudt? Wanneer de dansbewegingen op ‘seksuele bewegingen’ gaan lijken?

Alcohol, kleding en muziek

Ook de verkoop en consumptie van alcoholische dranken wordt aan banden gelegd: je kunt maximaal één (ongekoeld!) drankje kopen en mag dat vervolgens niet op straat opdrinken. Ook zijn er regels voor kleding, muziek en gedrag opgesteld in het reglement. Een vergelijking met het jaarlijkse carnaval in het Zuiden van Nederland dringt zich op: worden daar aan de carnavalsvierders ook verregaande regels voor drankgebruik, kleding en dansvormen opgedrongen?

Normen en waarden - maar van wie?

Van der Vegt, directeur van Rotterdam Unlimited Zomercarnaval – dat zichzelf ironisch genoeg omschrijft als ‘inspired by diversity’ – zegt tegen RTV Rijnmond het volgende: “We doen een beroep op het goed fatsoen. Op normen en waarden.” Wat ze er niet bij vertelt, is wiens definitie van ‘goed fatsoen’ of van ‘normen en waarden’ ze daarbij hanteert. Die definitie komt duidelijk voort uit een witte blik van de organisatie op het feest. Het zijn termen die het nauwverholen racistisch beleid blootleggen. De gemeente Rotterdam en burgemeester Aboutaleb hadden moeten ingrijpen bij deze nieuwe regels: de gemeente is trots op het feest met ‘kleuren en cultuur’, zegt racisme te bestrijden en heeft kennis genomen van het Zwart Manifest. Toch gaat ze ermee akkoord dat een commerciële organisatie de oorspronkelijke cultuur en ziel uit het Carnaval elimineert onder het mom van ‘fatsoen’.