Skip to content

Search

Search

March 2, 2016

Rechtbank 3.0 – Hoe ‘kleurenblind’ is het Amsterdamse onderwijs?

Rechtbank 3.0 - Hoe ‘kleurenblind’ is het Amsterdamse onderwijs?
Rechtbank 3.0 - Hoe ‘kleurenblind’ is het Amsterdamse onderwijs?

Uitnodiging voor docenten en medewerkers in het primair-, voortgezet, beroeps-, hoger- en wetenschappelijk onderwijs

Aanmelden is verplicht via:
http://izi-solutions.com/index.php/concepten-1/rechtbank

Aanleiding 
De actualiteiten rondom discriminatie in het onderwijs en recente wetswijzigingen omtrent het afgeven van schooladviezen zijn belangrijke redenen om te bestuderen welke rol (voor)oordelen, racisme en discriminatie spelen in het Amsterdamse onderwijs. Omdat docenten een steeds bepalendere invloed krijgen op de ontwikkeling van leerlingen, organiseren Critical Mass, Jair Blikopeners en IZI Solutions op 21 maart – Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie – een interactief evenement, waarbij we gezamenlijk onderzoeken hoe ‘kleurenblind’ docenten in Amsterdam zijn en welke gevolgen dit heeft voor het onderwijs.

Implicit Association Test (IAT)
Critical Mass introduceerde vorig jaar op Onderhuids.nl een Nederlandse aanpassing van de door Harvard University ontwikkelde IAT, waarmee inmiddels zo’n 60.000 Nederlanders hun automatische voorkeuren hebben onderzocht. Opvallend is dat hoewel de meeste testdeelnemers aangeven voorstander van een multiculturele samenleving te zijn, de overgrote meerderheid een voorkeur heeft voor mensen met een lichte huidskleur en een Nederlandse afkomst. Tijdens het evenement zetten we de IAT in om te onderzoeken welke (on)bewuste voorkeuren er spelen binnen het Amsterdamse onderwijs.

Rechtbank 3.0
Om dit op een originele en interactieve manier gezamenlijk uit te pluizen, gebruiken we het door IZI Solutions ontwikkelde concept Rechtbank 3.0: we simuleren een rechtbankzitting, waarbij professionals en betrokkenen uit het onderwijs worden gehoord. Door alle partijen te vertegenwoordigen, zoeken we naar antwoorden en mogelijke oplossingen.

Programma
Aanwezigen krijgen bij binnenkomst per opleidingscategorie een plek in de zaal toegewezen, waarna iedereen zelfstandig de IAT speelt en individueel zijn of haar resultaat kan bestuderen. Vervolgens koppelen we de resultaten geanonimiseerd per onderwijscategorie terug, vergelijkbaar met de Nationale IQ-Test. Met in ons achterhoofd deze resultaten en de vragen die hieruit naar voren komen, zoeken we naar duiding, antwoorden en oplossingen middels een rechtbanksimulatie: eerst houden de raadsman en de officier van justitie hun pleidooi, waarna de jury reflecteert op de (on)bewuste (voor)oordelen en opvattingen op het gebied van racisme en discriminatie. Zij worden aangespoord om actief mee te denken aan oplossingen. Tevens treden vanuit het publiek enkele mensen op als getuige: zij worden opgeroepen door de raadsman of de officier van justitie. Dit alles gebeurt onder begeleiding van de bode, met het uiteindelijke slotwoord door de rechter en ‘spoken word’ samenvatting door de griffier.

Aanmelden 
Heb je zin in een leuke én leerzame avond? Ben jij benieuwd hoe kleurenblind jij bent? Wil je meedenken en praten de (on)bewuste (voor)oordelen en opvattingen op het gebied van racisme en discriminatie in het Amsterdamse onderwijs? Meld je dan aan via: http://izi-solutions.com/index.php/concepten-1/rechtbank

Let op: omdat er per onderwijscategorie plek is voor ongeveer 20 personen, zijn we genoodzaakt het principe ‘first come, first serve’ te hanteren.

Praktisch 
Datum: 21 maart 2016 
Tijd: 19:00 uur tot 21:00 uur (inloop om 18.30 uur) 
Locatie: Vossius Gymnasium, Messchaertstraat 1, 1077 WS Amsterdam 
Aanmelden: http://izi-solutions.com/index.php/concepten-1/rechtbank

TAGS: