Multi award producer biedt zijn legendarische kennis aan Nederlands muziektalent

Waar Perry Michael Allen ook gaat, is er muziek. En daarmee de verhalen die hij kan vertellen over meer dan zestig jaren aan de top van de soul en R&B muziekindustrie. Hij doet er bescheiden over, maar wanneer Allen was instrumenteel in het succes van wereldberoemde muzieklegendes.

Die ervaring wil hij nu inzetten om muzikanten in Nederland te helpen groeien en evolueren. Enkele weken geleden lanceerde hij in Amsterdam, een productie maatschappij waar getalenteerde jongeren alles kunnen leren dat ze moeten weten over opnamestudio's, zodat ze muziek kunnen produceren die betere kansen heeft voor commercieel succes.

“Ik bied een dienst die ik “The Clinic” noem; een cursus voor muzikanten en muziekstudenten, en eigenlijk iedereen die zich ervan bewust is dat ze hulp nodig hebben. Counseling bij hun producties en opname technieken,” vertelt hij. “Ik leer jongeren hoe ze moeten spelen; hoe ze een studiosessie kunnen binnenwandelen en gewoon kunnen spelen.”

Allen begeleidt studenten langs de paden die ontwikkelend talent vaak volgt; hij neemt hen bij de hand en adviseert hoe zij hun carrières het best kunnen lanceren, of ze nou begeleidend muzikant willen zijn of zelf als soloartiest willen shinen.


Beginnende muzikanten en producenten kunnen een afspraak boeken met Allen via d


Het is een overweging waard, want als er nou één persoon is die weet hoe het leven van een succesvolle muzikant kan verlopen, dan is hij het wel. Hij startte zijn carierre als expert producer bij de vermaarde Stax Records en Royal Studio’s in Memphis, zijn geboortestad. Zijn eerste succes met Willie Mitchell bij de Hi Records label opende tal van deuren; zo werkte hij door de jaren heen met nagenoeg elke soul legende in Memphis.

Zijn boeiende carierre omvat werk met Albert King, Sam and Dave, Rufus and Carla Thomas, en Wilson Pickett. Hij nam overal ter wereld muziek op, voor labels als Arista, EMI, Sony, en Tabloid/Polygram.

Zijn verhalen over die tijd zijn oneindig, boeiend. Wanneer hij namen dropt is het niet om op te scheppen, maar terloops als een plotselinge prettige herinnering.

Zoals wanneer hij ineens vertelt over zijn werk en tours met Al Green, dat hem een Dubbel-Platinum plaat leverde voor Greens “Greatest Hits” album en een Gouden plaat voor “Al Green Explores Your Mind.” Allen won ook een Blue Note Award.

“In die dagen was de producer de baas. Hij droeg alle gewicht op zijn schouders, hij beheerde het budget, hij moest de beste muzikanten vinden en dan ook nog de opnamesessie leiden,” vertelt hij. “Ik heb altijd mijn best gedaan om alternatief te zijn,” en moet dan lachen om zijn eigen nonchalance. “Ik was indie voordat indie cool was. Voordat ITunes een ding werd.”

Hij vertelt: “Dat is wat ik aanbied. Begeleiding, mentorship. Ik zeg je niet wat je moet doen; ik help je om te verwezenlijken wat je kan en wat je wil. Ik ben niet als al die online tutorials die je zeggen wat je moet doen maar je niet leren hoe je het moet doen.”

Het is ook die mentaliteit die hem ertoe dreef om terug te keren naar de muziekindustrie; na twee jaren van semi-pensionering bleek thuis zitten oud worden niet zijn mentaliteit.

Hij pikte een oude drang om kennis over te leren dragen weer op en besloot te doen wat hij 30 jaar geleden deed toen hij les gaf aan studenten van de Rust College in Mississippi. Het idee om dat te doen in Nederland, zijn nieuwe thuis, consumeerde hem volledig. Daar kwam uiteindelijk uit.

Dat cultiveren van de nieuwe generatie van muzieksensaties doet hij op afspraak alleen; daarvoor heeft hij toegang tot de studio’s van Abbey Road Institute in Q-Factory in Amsterdam Oost en P60 Poppodium in Amstelveen.

“Ik heb altijd les gegeven aan de muzikanten in de bands die ik leidde. Ik deed mee aan hun oefensessies, werkte aan hun nieuwe tracks en ik ga met hen de studio in wanneer ze gaan opnemen. Muziek maken in de commerciële sector is een teamsport en iedereen moet samenwerken om een doelpunt te scoren. Een overwinning voor mij is wanneer één van mijn trainees een hit scoort met een instrument in hun handen.”