Afbeelding

Ahmed Ag Kaedy

Met zijn betoverende gitaarspel brengt Ahmed Ag Kaedy eenzaamheid en ballingschap aan het licht

De nomadische Toeareg-gitarist Ahmed Ag Kaedy vertelt met zijn muziek over de kale overblijfselen van zijn thuisland Mali, waar hij verbannen is. Zijn vingers zouden worden afgesneden als hij ooit terug zou keren naar zijn geboortestad Kidal. Toch bleef Ahmed Ag Kaedy zijn gitaar trouw en denkt hij met zijn laatst uitgebrachte album 'Akaline Kidal' na over de schijnbare onmogelijkheid om naar huis terug te keren.

De oorsprong van de moderne Toeareg-gitaarmuziek gaat terug tot de jaren 1980, toen kolonel Muammar al-Qaddafi burgerschap aanbood aan Toearegs in ruil voor militaire dienst in Libië. Legioenen Toearegs voegden zich bij de gelederen van al-Qaddafi op zoek naar autonomie. Met heimwee in overvloed, pakten ze de gitaar op en begonnen nummers over thuis, politieke strijd en opstand te zingen en op te nemen op cassettebandjes. Al snel werd hun muziek illegaal verklaard, werden de cassettes crimineel smokkelwaar en werden de muzikanten bedreigd met ernstig geweld. 

Ahmed Ag Kaedy maakte in de jaren 90 dezelfde pelgrimstocht naar Libië, maar in plaats van militaire training kreeg hij een opleiding in de kracht van de muziek. Dus toen hij terugkeerde naar zijn huis in Kidal, was het geen machinegeweer dat hij op zijn schouder droeg, maar ging hij de strijd aan met zijn betoverende woorden en gitaarspel.

"The moment my fingers touched the strings and felt them vibrate, it gave me shivers. All my life I had wanted to join the military, like all the other Tuareg. But in that moment, I knew that this was what I wanted from this point on." - Ahmed Ag Kaedy

De oorlog vond zijn weg terug naar Kidal en in 2012 namen islamitische extremisten de macht in Noord-Mali, met o.a. een verbod op alle niet-religieuze liederen tot gevolg. Het huis van Ahmed Ag Kaedy werd verwoest, zijn instrumenten werden verbrand en hij werd verbannen. Ag Kaedy kreeg te horen dat als hij ooit terug zou keren naar zijn geboortestad, zijn vingers zouden worden afgesneden. 

Toch bleef Ahmed Ag Kaedy zijn muziek trouw, wat resulteerde in het melancholische solo-akoestische album ‘Akaline Kidal'. Het album werd in 2018 opgenomen op een acht-track cassetterecorder in Portland, Oregon, met de hulp van Sahel Sounds eigenaar-producer Christopher Kirkley. Ag Kaedy drukt met hartverscheurende teksten gevoelens uit die voor hem te complex zijn om in een gesprek naar voren te laten komen. Hoewel het album zich niet weerspiegelt met westerse muzikale vormen, kan een zorgvuldige luisteraar westerse klanken herkennen in de protestgitaarmuziek uit Noord-Afrika.

“When you hear it, it tells you a life, a story. I hope that the people hear in the music what I hear." - Ahmed Ag Kaedy

Als onderdeel van het curatorschap van Fatoumata Diawara geeft Ahmed Ag Kaedy op zaterdag 9 november een optreden tijdens festival Le Guess Who? 2019. 

Kijk voor meer informatie op www.leguesswho.com.