Marjorie Fernandes Logo

Marjorie Fernandes Fashion lanceert fusion kledinglijn Seasons

 

Door Ramona Coelho 

Modeontwerpster Marjorie Fernandes grijpt op 29 mei 2021 naar een nieuw hoogtepunt wanneer ze haar nieuwe kledinglijn “Seasons” lanceert. “Een lijn voor alle types vrouwen, ongeacht achtergrond, huidskleur, maat of hoe je in het leven staat,” vertelt ze erover, enthousiast.

Marjorie’s brand staat voor eigenheid en verbinding. Zo stelt zij haar authenticiteit voorop door de nadruk op haar roots te leggen; het Afrikaans zijn. Haar nieuwe lijn Seasons ademt dat ook uit. Ze noemt het ‘fusion’ kleding, een lijn waarin het Westerse met het Afrikaanse is verbonden en andersom.

Niemand is anders, eenieder is uniek. Iedereen is uniek in zijn of haar zijn’

Ze vindt het belangrijk dat mensen zich herkennen in haar kledinglijn en kracht uitstralen; jezelf zijn en uitdragen. ‘Het wordt tijd dat wij in onze kracht gaan staan. Dat wij kunnen uitdragen wie wij zijn, op een manier dat het draagbaar is; of je naar je werk gaat of naar een borrel. Op deze manier ontwerp ik’. 

Door Ramona Coelho 

Seasons wordt gepresenteerd in 3rd Place, Westersingel 73 in Rotterdam, achter het terrein van Lanschot bank. “We nemen deze historische plek van het oud geld over op zaterdag 29 mei om 16:00 uur,” vertelt Marjorie. 

Simultaan met de lancering van haar nieuwe lijn gaat ook haar nieuwe website live.

Vanwege de COVID-maatregelen zijn de toegangskaarten beperkt, maar niet getreurd; Marjorie Fernandes Fashion opent na de show ook een boutique in Rotterdam waar haar creaties te koop zullen zijn.

De streefdatum voor de opening van deze lifestyle store is 1 juli 2021

New York

Marjorie ontwerpt sinds 2016 haar eigen kleding; dat was toen werken met Afrikaanse prints heel erg in de belangstelling kwam nadat beroemdheden, zoals Beyonce, deze prints gebruikten. Ook in Nederland nam het een vlucht.

Afro gemeenschappen overal ter wereld werkten natuurlijk al lang met Afrikaanse print, maar nu werd het ‘fashionable’.  Voor Marjorie gingen dingen ineens naar next level, nadat ze aan een vriendin toevertrouwde waar ze mee bezig was. “Die was zo enthousiast dat ze mij stiekem heeft opgegeven voor een internationale Fashion Designers wedstrijd. Ik moest foto’s van mijn ontwerpen inleveren. Ik dacht: ’baat het niet, schaadt het niet!’ En jawel hoor! Ik won een reis naar New York om mee te doen aan de Fashion Week. Deze vond plaats op verschillende plekken in de stad en ik mocht er een aantal zelfontworpen stukken showen. Ik reisde ernaartoe met een paar modellen om mijn collectie te presenteren in wel twee shows! Mooie momenten hebben we daar beleefd.”

Marjorie vertelt hoe ze genoot van de hectische momenten achter de coulissen. Als designer was ze vrij om te beslissen over de make up doen, het haar van de modellen en de bijbehorende muziek. Geweldig vond ze dat ze op Times Square een fashion fotoshoot mocht laten doen van haar collectie. “Het was zo indrukwekkend. Ja, daar zit ik dan als een klein Surinaams vrouwtje in the Big Apple’, lacht ze.

Dit was het moment dat ze wist dat alles mogelijk is.

Ik heb het gewoon geflikt! Fantastische resultaten bereik je wanneer mind, heart en soul op één lijn zijn.”

Ze had het toen te pakken. Ze presenteerde haar collecties uit die periode op Catwalk on Water in Amsterdam, African Europe Fashion week in Amsterdam, Baltic Fashion Week in Polen en de Intel fashion show. Daarnaast deed ze ook nog een fotoshoot van haar collectie in Toscane, Italië.

In vergelijking met de lijn die ze in 2016 in New York presenteerde is de Seasons lijn een veel volwassener lijn. “Ik ben sindsdien gegroeid als persoon. De lijn van 2016 in New York was er één lijn waar voornamelijk het Afrikaanse sterk werd benadrukt,” vertelt ze.

Groei

Haar groei als ontwerpster uit zich in haar creativiteit, met als resultaat de fusion lijn: Jurken, pantalons, korte broeken, jeans, mantelpakjes, tweedelige pakken, jassen, in een mix van kleuren en stoffen zoals Javaanse en Ghanese prints, gecombineerd met effen stoffen zoals chiffon, leder, katoen, lycra. Ze blijft het Afrikaanse benadrukken, maar er zit veel westerse invloed in. Het belangrijkste is dat het lekker moet aan het lichaam, denk aan het gevoel van satijn. De lijn ademt kracht uit, de persoon die het aan heeft voelt zich gegrond, connected met zichzelf, zelfverzekerd.

“Draag je dit naar een interview, dan wil ik dat dit je het gevoel geeft dat je de baan gaat krijgen. Draag je dit naar een date waar je naar uitkijkt, dan scoor je. De kleuren zijn voor mij belangrijk, maar ook de spirit erachter. Ik voel me zekerder, krachtiger wanneer ik in kleren rondloop die mijn spirit raken.”

Seasons is gebaseerd op de vier elementen: blauw voor water, wit voor lucht, bruin en groen voor aarde en oranje, okergeel voor vuur.

Marjorie vindt ook inspiratie in het Afrikaanse, het zwart zijn en haar gemoedstoestand. Door wie zij is als persoon. Zelfs gebouwen, stoffen en de natuur kunnen haar inspireren. De lijn is voor vrouwen op maat gemaakt, met de prachtige vorm van iedere unieke persoon in gedachten. Niet iedere vrouw is superslank, dus Marjorie neemt ook curvy vrouwen in overweging.

De norm is dat wij westerse kleding dragen; bijna uni kleding en lichte kleuren. Maar de behoefte voor eigen gewaden gaat steeds meer heersen. Vele culturen doen dat, ook hier ook doen we het. Felle kleuren moeten ook kunnen, voor iedereen. Ik doe het voor mezelf al; Ik voel me heel krachtig als ik mijn hoofddoek naar mijn werk draag. Dit is wie ik ben. Mensen reageren dan anders op me en ik krijg complimenten. Men is vriendelijker. Het dwingt een bepaald respect af. Waarom is westerse kleding de norm? Het is tijd voor wat anders.”

De lijn kwam in 2019/2020 tot leven in haar mooie atelier in het centrum van Rotterdam, waar zij samenwerkt met een team aan creatievelingen, bestaande uit een artdirector, fotografen, videografen en coupeuses. Voor de show heeft Marjorie verschillende soort prachtige modellen gestrikt: zwarte vrouwen met mooi kroes haar, roodharige modellen en ook witte, bruine en oosterse modellen.

Ze is enthousiast over de lancering van Seasons op 29 mei. ‘Ik heb er zin in. Dit is mijn kindje. Nog even en ik moet bevallen!’