Afbeelding

Joan en Chana

Joan Esajas nieuwe programmeur Bijlmer Parktheater

Joan Esajas is per februari 2023 de nieuwe programmeur van Bijlmer Parktheater, meldt een persbericht van het Theater. Esajas volgt Richard Kofi op die per maart als programmeur aan de slag gaat bij Internationaal Theater Amsterdam.

Joan over haar nieuwe positie: 

“Ik zie een onbenoemde ruimte en voel de vrijheid om als programmeur hier betekenis aan te geven en verder te ontwikkelen in een sector waarin momenteel grote veranderingen plaatsvinden. Mijn generatiegenoten bekleden in toenemende mate posities om deze verandering te bewerkstelligen. Daarnaast zie ik dat het tijd is voor creatie die voorbij de bi-culturele identiteit gaan. Je identiteit neem je mee in alles wat je doet en is voor de kunstenaar vanzelfsprekend en hoeft niet altijd centraal te staan in de vertelling. Ik ontdek graag wat er vertelt wil worden beyond labels.”

Joan is geboren en getogen in de Bijlmer en al ruim 20 jaar actief in de podiumkunsten en creatieve sector (o.a. Paradiso, Free HeriHeri van Kiprepublic, maar ook diverse literaire, klimaatgerichte en spokenword events, voor o.a. Read My World, Warming Up Festival (Tolhuistuin) en Bab’s Woordsalon (SLAA)). Zeven jaar geleden startte zij als freelance uitvoerend producent bij een voormalig partner van Bijlmer Parktheater. Na twee jaar vroeg Bijlmer Parktheater haar de productietak op te richten. In 2021 rondde zij haar Master Creative Producing af aan de DAS Arts. De productietak van BPT heeft in de afgelopen jaren door haar visie en nauwe samenwerking met haar teamleden, een duidelijke positie in het theater gekregen en een stevige aansluiting met de community verwezenlijkt.

Ze ziet voor het Bijlmer Parktheater een significante rol weggelegd om ruimte te bieden aan de kunstenaars community in Zuidoost én ver buiten de Bims.

Omdat ik onderdeel ben van deze community en mijn wortels in Zuidoost liggen zal mijn signatuur als programmeur community-centered zijn. Publiek en podiumkunstenaars bereiken die buiten de institutionele paden lopen, de collectieven die bestaan náást de gevestigde orde en waar disruptie een weg is naar verbindende gesprekken die leiden tot vanzelfsprekendheid buiten de bestaande kaders.”

Het persbericht zegt dat Esajas' voorganger Richard Kofi -in navolging van Ernestine Comvalius en Fako Kluiving- verder bouwde aan een sterke fundering als het gaat om programmeren met visie voor lange termijn én aansluiting op de actualiteit. "Joan zal deze manier van programmeren eigen maken en door-ontwikkelen zodat wat er in het Bijlmer Parktheater te zien zal zijn, relevantie heeft, ownership geeft én een dragende kracht biedt voor wat er buiten het theater leeft en wat er in diens communities afspeelt."

Joan Esajas wordt opgevolgd door Channa Begbie, de nieuwe productie coördinator. Channa heeft ruime ervaring als productiemedewerker, zakelijk producent en productieleider bij o.a. Bijlmer Parktheater en LostProject. “Ik zie in mijn nieuwe rol kans om samen van BPT een cultuurhuis maken. Met mijn team en collega’s van programma, productie en educatie hebben we een werkproces gecreëerd waarin we elkaar perfect aanvullen. Er wordt snel geschakeld, er is haarscherpe focus en ook enorm veel geloof en plezier in de producties die wij samen neer zetten. 

Uiteraard ligt er in een dynamische omgeving als het Bijlmer Parktheater altijd uitdaging om alle stakeholders (van partners, tot makers en publiek) gestroomlijnd te laten bewegen. Daar ik heb echter alle vertrouwen in. In mijn werk wil ik de community die het theater gemaakt heeft een plek van verbinding bieden om in een sterk veranderende omgeving te blijven vieren, converseren, leren, eren, creëren en te zien.”