Mijn advies voor waar die bedrijven hun VI advertentiebudget kunnen besteden

Je hebt een pre George Floyd wereld en een post George Floyd wereld. Het aftellen voor die post George Floyd wereld begon toen die cop zijn knie op Georges nek zette. En begon af te tellen tot 8.46 minuten. En toen groeide het als een langzaam smeulderend vonkje uit tot een woeste, alles om zich heen verzengende VLAM!

Amerika ontplofte want zwarte mensen zeiden fuck this shit en burn this motherfucker down; it ain't ours and never worked for us anyway. En toen zeiden witte mensen "yeah fuck this shit. Black Lives Matter!" En de wereld volgde. In Engeland, in Frankrijk, zelfs in Syrie waar mensen betere dingen aan hun hoofd hebben, protesteerden ze tegen politiegeweld en anti zwart racisme. Dit hadden we nog nooit eerder meegemaakt. Dat iedereen zegt "fuck this shit!"

En zo moest een moordende pandemie zijn dominante plek als nieuws dat de wereld in zijn greep had, afstaan aan iets dat eigenlijk geen nieuws zou moeten zijn. Iets dat nooit had moeten bestaan: racisme. En weet je wat? Men luistert.

Voor het eerst dringt het door dat die zwarte mensen misschien wel wisten waar ze het over hadden wanneer ze klaagden over het leed dat hen nog steeds wordt aangedaan. Er wordt in Amerika gesproken over defund the police; standbeelden van historische aartsracisten als Columbus, George Washington, koning Leopold en slavendrijvers worden neergehaald. In Engeland ligt er eentje zelfs nog steeds op de bodem van een gracht.

Hier in Nederland ... ach hier in Nederland, wordt het een discussie. We gaan er effe over praten. Gaan we zeuren dat het nu niet de tijd is voor BLM demonstraties. Gaan we echt een hele discussie voeren over de burgemeester, omdat ze bij de demonstratie aanwezig was; waarom er gedemonstreerd werd is niet belangrijk. Moet Coen nou neer of niet? Moeten we foute straatnamen echt veranderen? Zelfs de premier flikflakt als een gymnast zonder ruggegraat over zwarte piet.

Maar toen Derksen de aandacht greep ging het niet van tzelfde leien dakje waar zijn racisme altijd van af gleed. Dit keer zeiden grote bedrijven "hey effe! ho! We besteden geen geld meer aan je. Racisme hoort niet!. Dat kunnen we in de post George Floyd tijd niet toestaan. En dat soort nieuw woke shit.

En iedereen ging applaudiseren. Goed voor Derksen!

Ik zeg eh nee! Fuck this shit. Burn those motherfuckers down! Het is niet de eerste keer dat deze dieetwalrus zich zo racistisch uitte.

Men roept al jaren dat die snor van de tv moet, maar hij overleeft het telkens weer, om maar iedere keer opnieuw iets te zeggen dat nog maar met door de beugel kon in 1800 toen hij nog maar een Johantje was. Ik kijk nooit naar televisie maar ook al staat dat ding uit, dan nog voel je z'n betweterige kop erdoorheen gluren.

En nu heeft hij tegenwind en zelfs die wind denkt ieuww!

Maar weet je wat? Die corporations die nu vanwege de wereldwijde anti racisme protesten ineens het licht zien, die gingen toen nooit weg. Ze bleven zijn programma maar sponsoren, en bleven maar die indruk in leven houden dat mensen die zich aan zijn uitbarstingen stoorden maar moesten opkrassen.

Derksen is niet het product van Derksen, maar het product van die bedrijven die hem sponsorden. En zo zijn er tal van programma's die de tv voor mij een nono maken; met sponsoring van grote corporations. Dat die nu tot inzicht komen is leuk, maar waarom niet eerder? Van mij krijg je geen stickertje.

Columbus was in 1492 een dick en dat zal ik blijven vinden totdat ik er ook niet meer ben.

Dat je nu wakker wordt omdat het overal brandt, maakt voor mij nog niet veel goed. Je hebt jarenlang een racist zware metalen boots gegeven om op mijn nek te knielen. Die nekwervelschade voel ik nog wel even.

Maar weet je wat een sticker zou verdienen? Als die bedrijven die Derksen door dik en snor sponsorden, nu een paar maanden dat budget dat ze aan hem gaven gingen besteden bij wat afro media. Mart Radio. Zuidoost TV, Hot O Twenty, Stanvaste Radio. Er is een bescheiden website genaamd AFRO Magazine. Die struggelen allemaal omdat de grote bedrijven de zwarte gemeenschap niet respecteren als consument. Omdat ze doen alsof ze niet doorhebben dat je de zwarte gemeenschap het best bereikt door op zwarte medie te adverteren. Omdat ze liever geen zwarte media zien groeien. Omdat ze liever geen zwarte bedrijven zien groeien.

Ze willen ons geld, maar respecteren ons en onze media niet genoeg, want anders hadden ze hun ads allang weggehaald bij derksenze types.

Denk a tori: We zijn een loyale consument van de Appie die iemand sponsort die ons zwarte piet noemt. Zo gemakkelijk moeten ze er niet mee wegkomen. Noem 't boetedoening. Noem 't hoe je fucking wil.

Columbus is dood, maar mijn mening over hem blijft. Zij bestaan nog. Mijn mening over hen kan nog veranderen.

Marvin

Marvin Hokstam

Hoofdredacteur

Marvin (HOX) Hokstam journalist, schrijver, educator, habituele dingen-op-hun-kop gooier en uitgever van AFRO Magazine.