"Uitsluitingsmechanismen": een verslag van Barryl Biekmans 53 jaren van activisme
Dr. Barryl A. Biekman, voorzitter van het Landelijk Platform Slavernijverleden, heeft een boek geschreven. "Uitsluitingsmechanismen; Blaka tara en afrofobie. Het belang van politieke wil en rechtvaardig bestuur", een 216 pagina's tellende paperback, kwam deze week uit. Het is uitgegeven door LM Publishers te Volendam en kost 20 euro.
LM Publisher noemt het boek "een persoonlijk verslag van Barryl Biekman van 53 jaar activisme." In een persbericht vertelt de uitgever dat de schrijfster sinds jaar en dag strijdt tegen de onverschilligheid waarmee Nederland omgaat met zijn slavernij- en koloniaal verleden.
"Misdaden tegen de menselijkheid, volgens de Verenigde Naties. Het eeuwenlang in slavernij houden en ook op andere manieren stelselmatig uitbuiten en vernederen van tientallen miljoenen Afrikanen heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de Nederlandse welvaart: in het verleden, in het heden en in de toekomst. Een overheid hoort niet te discrimineren, maar de dagelijkse werkelijkheid is helaas nog steeds anders. Het onderwerp racisme en uitsluitingsmechanismen is nog nooit op zo een indringende en persoonlijke wijze beschreven. De auteur laat zien dat geen enkel land kan claimen vrij te zijn van racisme."
In UItsluitingsmechanismen neemt Biekman onder andere de restauratie van de Gouden Koets op de korrel. Ze spreekt haar twijfel uit over de reden die gegeven is dat het historische koninklijk voertuig voorenkele jaren van het straatbeeld verdwijnt.
"In 2015 meldde het ANP over het groot onderhoud aan de Gouden Koets: het onderstel, de kast, de stoffering en de bok moesten allemaal gerestaureerd worden. In de Kamer klonk verbazing over de ingrijpende renovatie, omdat het rijtuig maar één keer per jaar wordt gebruikt en er gedurende het hele jaar onderhoud aan wordt gepleegd."
Biekman: “Wees stoer en vertel gewoon dat het protest tegen het gewraakte zijpaneel van de Gouden Koets met het opschrift ‘Hulde der Koloniën’ tot heroverweging bij het Staatshoofd heeft geleid. Er is niets mis mee om de gemeenschap te laten weten dat het rondrijden in een koets die de misdaden tegen de menselijkheid toont absoluut fout is en dat het de nazaten van de slachtoffers van het Nederlandse slavernij- en koloniaal verleden onnodig vernedert.”