Afbeelding
Jay Ramier: Praying Hands.
Jay Ramier: Praying Hands.
Het bericht noemt de tentoonstelling een eerbetoon aan de straatcultuur, aan de mensen die deze voorwerpen maken, remixen en betekenisvol ontmantelen. "Denk hierbij aan de naamplaat, grillz of nailart – stille bewaarders van herinneringen en dragers van kleine, maar belangrijke verhalen."
In een wereld waar de gevolgen van raciaal kapitalisme overal voelbaar zijn, wijst wetenschapper Kevin Quashe erop dat "er geen einde is aan de conditie van kolonialiteit en gevangenschap - geen einde, maar er is leven te midden van en na deze eindeloze omstandigheden." Hoe geven alledaagse voorwerpen en hun verhalen alternatieve betekenissen aan erfgoed en persoonlijke geschiedenissen?
Steeds vaker zien we deze politieke, culturele en subversieve ontwerpen terug in hedendaagse kunst, design en mode. Hoe behouden we hun betekenis en politieke kracht in de wereld van het raciale geweld en de kapitalistische marktmachine? In Say My Name komen kunstwerken, publieksprogramma's, workshops en filmvertoningen samen om de subversieve strategieën en artistieke verbeeldingen van kunstenaars, activisten, organisatoren en ontwerpers in de schijnwerpers te zetten. |
Met bijdragen van Jay Ramier, Roxane Mbanga, Andreea Pavel, L'ENCHANTEUR, Tewa Barnosa, Anisa Nuh-Ali en het collectief Documenting the NAMEPLATE.
OVER METRO54
Metro54 is een platform voor jonge kunstenaars, denkers, activisten, schrijvers en hosselaars die de grenzen van hun (kunst)disciplines verleggen, met speciale aandacht voor de talenten die hun inspiratie halen uit globale en hedendaagse visuele, stedelijke en sonische culturen.