Hou eens op met je eigen marginalisatie sponsoren
Wanneer we Zwarte ondernemers ondersteunen kunnen we de achterstand inlopen. Want wat we nu doen is dominantie van onszelf supporten.
Je werkt als Zwarte persoon te werk in bedrijven waar klanten die eruitzien als jij, worden achtervolgd door beveiligers die zelf niet genoeg verdienen om in die bedrijven te winkelen. Je winkelt bij supermarket ketens die racistische televisieprogramma’s sponsoren waarin mensen als jij zwarte piet worden genoemd. Je geeft je geld uit bij bedrijven die nooit een sociaal maatschappelijk doel ondersteunen ten behoeve van jouw gemeenschap. Je shopt bij zaken die nooit adverteren bij de mediabedrijven die jouw gemeenschap dienen. Je doet zaken met banken die in het verleden in jouw voorouders gehandeld hebben. Je kinderen -je toekomst dus- krijgen geen stageplekken bij de bedrijven waar jij iedere week je zuurverdiende centen uitgeeft.
En je kan bijna niet anders, omdat dominantie nou eenmaal ervoor heeft gezorgd dat je bijna nergens anders kan. Je bent gedwongen om je eigen marginalisatie te sponsoren. Omdat alle bedrijven, alle systemen en de overheid wit zijn, ben je gedwongen white supremacy te sponsoren.
Maar wat als we het van nu af aan steevast doen en onze economische macht laten zien?
De Zwarte ondernemer wordt dan daarmee sterker en daarmee wordt een pilaar in de zwarte gemeenschap steviger verankerd.
Een Zwarte succesvolle ondernemer is een mogelijke werkgever voor werkzoekenden uit de gemeenschap die elders vanwege hun afkomst geweerd worden, een mogelijke stageplek voor die student die vanwege zijn afkomst nergens anders aan de bak komt.
Een mogelijke sponsor voor het maatschappelijke initiatief waarvoor de reguliere ondernemers hun deuren sluiten.
Een mogelijke adverteerder bij Zwarte media.
Marvin Hokstam
Marvin (HOX) Hokstam journalist, schrijver, educator, habituele dingen-op-hun-kop gooier en uitgever van AFRO Magazine.