Afbeelding

Feestkleding 365 stopt met zwarte Piet kostuums

Bij online feestkleding winkel Feestkleding 365 is de kogel door de kerk. "We stoppen met het aanbieden van de zwart geschminkte zwarte Piet," meldt zij in een persbericht. Uit een poll die het bedrijf hield onder 5.000 respondenten, bleek dat ruim 18 procent ervoor pleit om zwarte Piet kostuums uit het assortiment te halen. Reden genoeg om te stoppen met de aanstootgevende kledij.


"Het verrassend hoge percentage anti-zwarte Piet stemmers was reden genoeg voor Feestkleding 365 om veranderingen binnen het assortiment door te voeren."


 Feestkleding 365 is de eerste feest- en kostuumszaak die de durf toont om haar assortiment ten voordele van een verandering van het Sinterklaasfeest aan te passen. Ruim 5000 mensen (zowel voor- als tegenstanders) brachten hun stem uit toen de winkel de vraag uitzette of Zwarte Piet kostuums wel of niet in het assortiment zouden mogen blijven. Hierbij gaf een ruime meerderheid (81,4%) aan het niet erg te vinden om Zwarte Piet in zijn huidige vorm te houden. Toch gaf ook een grote groep (18,6%) aan zich te storen aan het huidige uiterlijk van zwarte Piet.

Eigenaar José Cabrera besloot in te grijpen na het zien van de veelal beledigende commentaren die bij de poll werden geplaatst: “Bijna 1 op de 5 mensen zou zwarte Piet het liefst uit ons assortiment zien verdwijnen. Wij vinden dat veel. Bij veel geplaatste comments voelen wij ons verre van thuis; ze zijn vuig en soms zelfs racistisch. Daarom heeft Zwarte Piet per vandaag bij ons zijn kleur verloren en is zijn gezicht op onze website vervangen door een Smiley. De smiley-emoticon betekent in ieder geval maar één ding: vrolijkheid!.’’
Duidelijke verdeeldheid onder Nederlanders
"Het valt op dat veel van de anti Zwarte Piet stemmen afkomstig zijn uit plaatsen binnen de vier grote steden. De meeste tegenstanders zijn afkomstig uit Den Haag. Daartegenover kan uit de resultaten worden afgelezen dat de zuidelijke carnavalsprovincies opvallend pro zwarte Piet zijn. Ook Nederlanders die vanuit het buitenland stemden waren opvallend vaak vóór de traditionele zwarte Piet."

Ook AFRO Magazine lezers brachten hun stem uit voor verandering bij Feestwinkel360. Lezer Darryl deed via ons platform een beroep op andere lezers: "Als ik de comments lees zitten nu vooral pro-zwarte piet mensen massaal te stemmen. Bij deze een oproep aan alle AFRO Magazine lezers om tegen te gaan stemmen? Als een grote partij besluit geen zwarte piet pakken te verkopen volgen er hopelijk meer."

Smileys in plaats van zwart
Vanaf vandaag staat op de website van de feestkleding winkel een toelichting, afkomstig van Cabrera. De gezichten van de Zwarte Pieten op de website zijn vervangen door smileys waarmee het karikaturale raciale karakter van Zwarte Piet verdwijnt.
Opbrengst naar goed doel
Naast het aanpassen van de gezichten van de zwarte Pieten binnen de website, ziet Feestkleding 365 er ook van af om winst te maken op de reeds verkochte zwarte Piet kostuums. In plaats daarvan wordt de gehele opbrengst van Zwarte Pieten kostuums gedoneerd aan de Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa).
Het volledige statement van Feestkleding 365 en de nieuwe Smiley Pieten kunnen worden hier worden gevonden