Skip to content

Search

Search

WERELD

Lerarentekort belemmert onderwijsontwikkeling Suriname

Door een tekort aan leraren in het middelbaar onderwijs in Suriname worden leraren van de basisschool ingezet. Zij geven hier les zonder dat ze daar de bevoegdheid voor hebben. “Leerkrachten met een achterstand creëren zelf achterstand bij de kinderen.” De vicieuze cirkel is moeilijk te doorbreken.

Nederlands als obstakel in het Surinaams onderwijs

De helft van de kinderen in Suriname spreekt thuis geen tot weinig Nederlands. Dat zorgt voor problemen op school, waar dit wel van ze wordt verwacht. Het gevolg zijn slechte schoolresultaten en een hoog aantal vroegtijdige schoolverlaters. Vanuit Nederland, het land dat Suriname Nederlands leerde spreken, worden nu initiatieven opgezet om meertaligheid te introduceren in het onderwijs.

“Suriname is mijn thuis, maar ik moet eerst mezelf ontwikkelen”

Surinaamse middelbare scholieren kampen met stakende leraren en nadelige gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs. Stakingen en protesten zijn aan de orde van de dag omdat onderwijzend personeel van het inkomen niet rondkomt. Dat komt door aanhoudende sociaaleconomische problemen en hyperinflatie. Gebrek aan perspectief in eigen land dwingt sommige leerlingen tot (r)emigratie naar Nederland voor betere onderwijskansen én toekomstperspectief. “Suriname is mijn thuis. Ik wil graag een handje meehelpen om de economische situatie te verbeteren, maar ik moet eerst mezelf ontwikkelen.”