Het debat

Bosman is gewoon jaloers op Zwarte mensen

Dit weekend las ik een artikel over een Amerikaanse politicus die nu door de pers genadeloos door het slijk wordt gesleurd omdat er ineens een video uit de mottenballen opdook, waarin hij tien jaar geleden in blackface rondliep.

Dat is de afgelopen jaren meermalen gebeurd. Justin Trudeau staat fier bovenaan de lijst van vooraanstaande politici die zich in allerlei bochten wrongen om sorry te zeggen voor hun onhandige pogingen tot innocent fun die wellicht anderen gekwetst kunnen hebben. “Ik wist niet beter toen, maar ik ben gegroeid. Iemands huidskleur is geen kostuum,” en dat soort zogenaamd welgemeende spijtbetuigingen.

Vaak slap en aangezwengeld omdat het vanwege de pers geëist wordt, maar tenminste komt het er wel uit. En dan vluchten ze even een tijd lang een hiaat in, totdat de storm overgewaaid is; en hopen ze stilletjes dat er niet weer een afkeurenswaardige foto van vroeger de kop op steekt. 

Tien punten voor de poging tot menselijkheid.

Daar kan je echter sommige Nederlandse politici niet van beschuldigen. Nee, hier mag een groot politicus van een rechtse partij naar hartenlust zijn racisme botvieren in parlement, Zwarte mensen beledigen, vrouwen ter sprake brengen en oproepen tot boycot van vooruitgang, en niemand die daar wat over zegt. Als het spraakmakende Zwarte vrouwelijke parlementslid gerechtvaardigd fronst tijdens een debat gonst het van alle kanten in de Nederlandse pers, maar een provocerende racist moet een provocerende racist kunnen zijn.

Daar leek het op tijdens een debat dat AFGELOPEN MAANDAG EN NIET TIEN JAAR GELEDEN plaatsvond in de Tweede Kamer. Minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap was er te gast om vragen te beantwoorden van Tweede Kamerleden, over coronasteun voor de cultuursector. En daar moest ze compleet ongefundeerde aanvallen pareren van een man van wiens bestaan ik eerder niet afwist.

Zo’n oud mannetje dat is blijven vaststeken in de periode toen de bijbel geschreven werd om witte mensen als hij superioriteitswaanzin aan te meten. Die met je in discussie zullen gaan dat Jezus wit was terwijl hij en zijn ouders volgens dat boek kwamen uit dat stuk van de wereld dat mensen als hij het Middenoosten noemen, dat eigenlijk gewoon een deel van Afrika is, waar mensen met een donkere huid vandaan komen. Die je zal proberen te overtuigen dat witte mensen van nature slimmer zijn dan Zwarte mensen. En hij gebruikte steevast het woordje "blank" waar iedereen inmiddels weet dat het duidt op een vermeende superioriteit van witte mensen ten opzichte van de inferioriteit van Zwarte mensen. 

“Wie is dat?” vroeg ik aan iemand die het kan weten. “Dat is Martin Bosman,” zei die persoon.

Hij zei ook dat deze man, Bosman dus, een vlijmscherpe debatteerder is, gevreesd onder politici van andere partijen, maar echt, uit het debat afgelopen donderdag haalde ik geen intellect.

Het klonk eerder als die achterhaalde onzin die je ook hoort bij de rechtse Amerikaanse politici die zich met hun leven vastklampen aan een wereld waarin mensen als zij het voor het zeggen hadden en iedereen zich daar maar voor moet buigen.  Die flinterdun liegen over hun eigen falen en ondertussen hun hillbilly volgelingen het gevoel te geven dat hun vrijheden under attack zijn. Die vrezen dat zij de macht kwijtraken die zij denken te hebben. 

Hier enkele uitspraken die uit zijn eetgat kwamen:


“… BIJ1, een nogal — laat ik zeggen — raciaal georiënteerde partij.

“… Wat is diversiteit? Dat is antiblank racisme.”

“… wat (is) de meerwaarde is van het uitfaseren van blanken …? “

“… er komt steeds minder ruimte voor blanken.”

“… (we) moeten toch gewoon eens mee stoppen? Met dit soort antiblank racisme — socialisten noemen het diversiteit, wat heel mooi en heel plechtig klinkt — met dit soort racistische taal en met dit soort racistische maatregelen kan de kunstwereld toch niet verder functioneren?”

“… het virus van radicaal links, van de politieke correctheid: het wokevirus.”

“Onder deze minister zijn boeken verwijderd uit bibliotheken en vernietigd, boeken met daarin Zwarte Piet. Ook boekverbrandingen zijn terug van weggeweest. ... Boeken van Jip en Janneke moeten weg uit de bibliotheek. Die zijn maar rolbevestigend.”

“Een Amerikaanse dichteres die zwart is, gaat vertaald worden in het Nederlands. Marieke Lucas Rijneveld zou dat gaan doen. Zij is een groot literair talent en maakte kans op The Booker Prize. Maar ja, ze heeft de verkeerde huidskleur. Ze is nu vervangen door iemand met het juiste pigment. De gedachte hierachter is dat alleen zwarten zwarten kunnen vertalen.”

“Het slavernijmuseum te Amsterdam gaat een paleis worden van geschiedvervalsing. De organisatie wil vooral in zee met bedrijven waar veel niet-blanken werken. Het museum verzwijgt de Afrikaanse slavenhandel, dus binnen Afrika, vertelt Piet Emmer, de belangrijkste slavernijdeskundige van Nederland. Het museum verzwijgt ook nog eens de eeuwenlange slavernij van Europeanen door moslims. Het wordt ingericht vanuit zwart perspectief. Zwarten hebben dus een andere mening over bijvoorbeeld een huidskleur.”

Ja, echt, hij citeerde Piet Emmer die de wereld rond mag gaan met het baggeridee dat slavernij niet zo erg was voor de slaven omdat slavenmeesters hun eigendom als investering zagen.

Enfin, ik citeer verder uit wat de stenograaf optekende. (Arm mens). 

“Astrid Roemer kreeg de hoogste literaire prijs van ons land, de P.C. Hooft-prijs, onder andere voor — ik citeer uit het juryrapport — "haar politieke engagement". Een literaire prijs dus omdat je een linkse actievoerder bent.”

“Vraag aan de minister: Waarom horen we nooit eens iets van u? Deze minister komt wel in actie om zich uit te spreken inzake genderneutraal speelgoed of als Johan Derksen een grap maakt over homo's die ze niet leuk vindt. Dan is deze minister ineens minister van Humor.”

“Wit is een racistische term voor blanken, dus het gaat gewoon om huidskleur. Het gaat gewoon om huidskleur, … Het aantal blanken wordt in beeld gebracht in Amsterdam met als doel om het aantal blanken terug te brengen …. Het gaat jullie op de eerste plaats om ras. Ontken dat nou niet en draai daar nou niet gewoon omheen.”

En toen presenteerde hij een setje moties (“luister en huiver” zei hij) waarin hij opriep dat de minister geen enkele medewerking verleent aan het Slavernijmuseum. “Amsterdam (heeft) inmiddels al drie ton heeft uitgegeven slechts in een zoektocht naar een vestigingsplaats, waarin het nog niet eens geslaagd is; slavernijdeskundige Piet Emmer stelt dat het museum verzwijgt dat zwarte slaven werden gevangen door zwarten voor de interne Afrikaanse markt en het museum verzwijgt de eeuwen durende slavernij door moslims van Europeanen eveneens volledig. 

Kots!

“Die hele kunstwereld is één grote links-liberale inteeltkliek.”

Ik vind het altijd grappig wanneer mensen die durven te klinken als regelrechte nazi’s die geen inmenging van rassen willen, het woord “inteelt” in de mond nemen. 

Click hier voor het hele verslag van de stenograaf. (link is external)Ps, ze misspelde "pikant"; dat schrijf je zo: w.a.l.g.e.l.i.j.k.)

Click hier voor het videoverslag van het debat(link is external)(link is external)


Ik ontving vorige week een email van een man die naar mij en andere nakomelingen van totslaafgemaakte Afrikanen in Nederland, schreef om hulp voor de familieleden van onze totslaafgemaakte voorouders die in Ghana zijn blijven wonen.

Hij schreef:

Ondanks verschillende vooroordelen en racistische uitlatingen die u ongetwijfeld bij tijd en wijle hebt moeten ondergaan, hebt u hopelijk een goed bestaan opgebouwd. Ook ik heb in mijn jonge jaren last gehad van pesterijen over mijn flaporen en mijn vriendje kreeg de term “brillenjood” naar zijn brildragende hoofd gegooid. Ad rem en met humor reageren bleek een betere strategie dan kwaad worden en terugschelden. Zo worden we, met de bijbehorende krenkingen, volwassen in een relatief veilige en ontwikkelde samenleving.

Hebt u zich wel eens afgevraagd hoe en waar u volwassen zou zijn geworden wanneer uw voorouders niet als slaaf naar Suriname zouden zijn verscheept? Naast dat hen een verschrikkelijke en vernederende overtocht bespaard zou zijn gebleven, zou u wellicht nu in Ghana wonen. U zou nu leven onder primitieve omstandigheden in een van die gebieden waar nu grote armoede is. Vaak is er geen water, douchen is er niet bij. Uw kinderen zouden van de honger met oedeembuikjes rondlopen. Uzelf zou vanwege de droogte last hebben van astma.”

Ik heb eerder domme rotzooi uit domme racisten horen komen, maar dit was tot dan de domste rotzooi ooit uit een domme racist. Ik kon niet geloven dat hij dit allemaal kan schrijven zonder 1 keer een grammaticale fout te begaan. 

"Dit is gewoon een dikke laag achterhaald missionarissenwerk bovenop onverholen neerbuigendheid gepaard met je eigen vermeende superioriteit, die gepaard gaat met blindheid vanwege de oranje rose bril op je porum," schreef ik hem dus terug. 

Want deze slimme dommerik geloofde blindelings in wat hij neerpende, en ik moest dat even weerleggen. Racisten vertellen dat ze dom zijn vind ik heerlijk.

(Ik zei bijvoorbeeld laatst aan een racist dat zijn vader zijn oom was en zijn moeder tegelijkertijd zijn oma. Hij begon te tieren dat ik niet over z'n ouders moest beginnen, dus ik legde hem kalm uit dat ik niet over z'n ouders begon, maar over z'n oom en oma. Toen begon hij over mijn moeder, dat hij een date met haar ging regelen met haar via Tinder. Ik zei: "hey m'n moeder is 84 ... als dat je ding is, be gentle; neem een bloemetje mee. En toen werd hij boos. Heerlijk toch)

Anyway, het is dom om te geloven dat er mensen zijn die er blij mee zijn dat hun voorouders tot slaaf zijn gemaakt. Deze dommerik snapte niet dat gepest worden om flaporen -die je met een ingreep van drie kwartier recht kan laten zetten- verbleekt in vergelijking met racistisch getreiter over iemands huidskleur.

Ik heb deze missionaris die de durf had om mij een financiële bijdrage te vragen om waterputten te gaan bouwen in Ghana, in een lange email ontdaan van zijn domheid; en hem toen gevoed met het bewustzijn dat de armoede die heerst in voormalig gekoloniseerde landen, voornamelijk te maken heeft met de kolonisatie waarin honderden jaren lang miljoenen aan sterke mensen ontvoerd zijn en miljarden aan grondstoffen gestolen zijn.

Het bleef stil na mijn les. Boeide me verder niet want hij is maar een simpele geest die echt geloofde dat hij goed doet.

Bosman echter, is volksvertegenwoordiger. Ik ben het volk; hij vertegenwoordigt mij.

Dat hij dat mag doen door zielige onwaarheden te verkondigen over mensen als ik. Dat hij een fictieve racistische krenkende karikatuur verdedigt. Dat hij als een neanderthaler het recht tot jezelf zwart schminken  "vrijheid" mag noemen ook al zeggen anderen dat het hen beledigt. Dat hij mensen ophitst tegen een organisatie die letterlijk heet “Zwarte levens doen ertoe”. Dat hij mensen doet geloven dat er echt een hetze is tegen witte mensen. Dat hij bij zijn ondergeschoolde volgelingen veld wint met de bewering dat sociaal maatschappelijke vooruitgang niet in hun voordeel zou zijn. Dat hij zonder teugels en bit democratie mag ondermijnen. 

Dat is toch gevaarlijk?

Stel je voor dat Sylvana een iota hiervan deed?

Dan stonden de kranten bol.

De hint dat Amsterdam excuses gaat aanbieden voor het slavernijverleden leidt momenteel tot weerzin en verzet.

Als ik al iets opper dat Zwarte mensen evenveel kansen zou moeten geven op de arbeidsmarkt, wordt ik al smerig aangekeken. 

En deze man mag vrijelijk verkondigen dat "blanken" onder aanval zijn.

Hij mag zich verzetten tegen de verdediging van mensen die niet anderen laten bepalen wat hun sexuele geaardheid is.  

Hoe gevaarlijk zo'n microfoon kan zijn in de hand van zo’n verkozen megalomaan vol waanideeen over zichzelf, hebben we toch gezien afgelopen 16 januari toen een dolgedraaide oranje ex-president zijn verlies niet kon verkroppen en zijn gehoornde volgelingen afjoeg op zijn politieke tegenstanders (en zijn eigen ex-VP)?

Dat er niemand is die hem tot orde roept

Dat er niemand is die hem weerlegt

In het parlement dat mij vertegenwoordigt

Dat geen enkel mainstream nieuwsmedium hier een punt van maakte.

Stoort me wel.

Maar het moet me niet storen, eigenlijk, want ik kan het wel plaatsen.

Die persoon die me vertelde wie Bosman is, vertelde me ook dat “hij inderdaad een keer aan mij zei dat er verschillen zijn tussen witte en Zwarte mensen.”

“En wat zei jij toen?” vroeg ik hem.

Ik keek hem van kop tot teen aan en antwoordde hem dat het grote verschil tenminste tien centimeter is.”

Hij proestte het uit

“En?”

“De grote debatteerder had daar geen reactie op.”

Bosman is gewoon jaloers op Zwarte mensen dus. 

Marvin

Marvin Hokstam

Hoofdredacteur

Marvin (HOX) Hokstam journalist, schrijver, educator, habituele dingen-op-hun-kop gooier en uitgever van AFRO Magazine.