2020 is een perfecte storm
Een perfecte storm is een zeldzame combinatie van omstandigheden die samenvallen en de status quo beinvloeden.
2020 is een perfecte storm.
Hij arriveerde als een ongekende orkaan, in de vorm van het Corona virus dat zich de afgelopen maanden als een hardnekkige inktvlek over de gehele wereld spreidde. Zijn windvlagen rukten markten omver. Iedereen die een orkaan heeft meegemaakt weet dat dit de periode had moeten zijn waarin de mensheid elkaar de hand reikte omdat we doorhadden dat we elkaar moeten helpen en over elkaar moeten waken.
Maar racisme lag als een onheilspellende donkere wolk op de loer in het oog van de orkaan. Nieuwe windvlagen sloegen heilige huisjes in elkaar; ze legden een beerput bloot en de stank van ongelijkheid en uitsluiting die al jaren sudderde onder de oppervlakte, sprong vrij.
Black Lives Matter groeide als een gretige paddenstoel uit tot de grootste burgerrechtenbeweging ooit. Het werd een perfecte storm voor de antiracisme beweging. En bij een perfecte storm krijg je perfecte golven.
Point break leerde dat de perfecte golf maar een keer per tig jaar komt, een point break. En dat wanneer die komt, je je kans moet pakken om te surfen.
Black Out Tuesday zou perfect surfen moeten zijn geweest.
De zwarte gemeenschap heeft enorme economische macht. Als we die nou eens inzetten om de boodschap door te drijven.
“Ook al is het maar voor een dag, als we samenkomen en genoeg mensen hun geld niet besteden, zal dat impact maken in de economie en zij zullen het opmerken.”
In Amerika alleen besteedt de zwarte gemeenschap zo'n 1.3 miljard dollar per jaar. Precieze cijfers over de zwarte gemeenschap in Nederland ontbreken; hetgeen ook veel zegt over de minachting jegens deze gemeenschap, maar wat als we die minachting nou gingen logenstraffen? Wat als we nou een maandlang wegbleven van de grote supermarketketens? Wat als we alles mainstream een maand lang links lieten liggen? Wat als we een maand lang alleen bij zwarte ondernemers inkopen gingen doen?
Wat als? Wat als? Die vraag stellen we al eeuwenlang. Wat als we nou doorpakken en het gewoon doen?
Ik kan je garanderen dat “ze” het zullen opmerken.
Ik kan je garanderen dat die supermarketketen tweemaal nadenkt voordat hij weer TV programma’s sponsort die ons beledigt en kwaad maakt.
Ik kan je garanderen dat die supermarketketen zwarte piet poppetjes uit zijn assortiment haalt wanneer we massaal stoppen met bij hem winkelen.
Ik kan je garanderen dat de politiek gaat heroverwegen of ze nou excuses moeten geven voor slavernij of niet.
Nou, wat als we het van nu af aan steevast doen en onze economische macht laten zien?
Ik hoef je niet te garanderen dat de zwarte ondernemer daarmee sterker wordt. Dat daarmee een pilaar in de zwarte gemeenschap steviger verankert. Dat snap je zelf wel.
Een zwarte succesvolle ondernemer is een mogelijke werkgever voor werkzoekenden uit de gemeenschap die elders vanwege hun afkomst geweerd worden, een mogelijke stageplek voor die student die vanwege zijn afkomst nergens anders aan de bak komt. Een mogelijke sponsor voor het maatschappelijke initiatief waarvoor de reguliere ondernemers hun deuren sluiten.
Een mogelijke adverteerder bij zwarte media.
Economische macht creeert algehele macht.
Laten we surfen. Het is een perfecte storm.
AFRO Magazine creëerde samen met Black Ladies Talk en Black Dutch Entrepreneurs een golf
Voor de zwarte gemeenschap om te surfen.
— Afro Magazine (@_Afromag) July 8, 2020
Het tij kan nu keren
bobmaand
Wat als we nou een maandlang wegbleven van de grote supermarketketens? Wat als we alles mainstream een maand lang links lieten liggen? Wat als we een maand lang alleen bij zwarte ondernemers inkopen gingen doen?