Yahmani Blackman | kunst als helingmiddel
Voor Black History Month heeft zij een nieuw stuk waarmee ze op de planken komt, genaamd Ampuku. In samenwerking met Untold en Black Harmony is deze muziektheatervoorstelling tot stand gekomen.
Ampuku
“Otmar vertelde mij dat hij een muziektheatervoorstelling wilde maken over Ampuku. Tegelijkertijd bestaat Black Harmony vijftien jaar en wilden zij iets uitbrengen waarin Ampuku centraal zou staan. Otmar wilde dat misvattingen over Ampuku zouden worden verworpen.”
Het stuk is een liefdesverhaal van twee mensen die graag samen willen zijn, maar ze worden daarin geconfronteerd door dingen uit het verleden. “Het moest geen lezing worden of een speech. Maar ik wilde een beetje wat Black Panther deed met Wakanda; uit een utopisch beeld starten met alleen zwarte mensen.”
Volgens Yahmani zijn er heel wat meningen in de Surinaamse gemeenschap, heel wat verhalen over de Ampuku die niet kloppen. Om de onjuistheden van deze meningen te bekrachtigen, heeft zij een groot onderzoek gedaan.
“Het was een eenzaam proces, want ik heb tijdens de lockdown onderzoek gedaan en aan het script gewerkt. Ik had weinig contact met de buitenwereld.”
Maar wel heeft ze antwoorden gekregen op de vragen die zij had omtrent de winti cultuur, waar zij naar eigen zeggen niet veel van weet. Yahmani kon de vragen niet stellen aan haar familie, omdat er een taboe op heerste.
Ik ben wel verbaasd over hoeveel literatuur er is, vooral omdat er vaak wordt verteld dat Afrikaanse literatuur niet bestaat.”
In Ampuku wordt er niet alleen over winti cultuur gesproken; ook passeren onderwerpen zoals incest en verkrachting, gesprekken waar een taboe op rust, de revue. “We hadden meteen een gesprek met
de cast of ze dit wel aan durfden. Het was een moment van heling en ik vond dat we kunst in moesten zetten als een helingmiddel.”