Prasi oso kunsttentoonstelling in Amsterdam
Wat zouden de pras’ oso van Paramaribo allemaal niet vertellen als ze hun eigen verhaal konden doen. Natasha Knoppel Art Galleries is een multimediale kunsttentoonstelling aan het opzetten in Amsterdam, waarin deze karakteristieke historische huisjes centraal staan. “Benedictio II: Prasi-oso, historisch monument van Suriname” heet de tentoonstelling die loopt van 28 juni tot 23 augustus 2018.
De show omvat meer dan 45 kunstobjecten over pras’ oso, van Michael Wong Loi Sing, Ray Daal en Ruben Cabenda. “Schitterende kunstenaars,” vertelt curator Natasha Knoppel. “Ruben Cabenda studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en won in 2014 de Rietfeld Fine Arts Prize. Ray Daal woont in Suriname en nam net als Michael Wong Loi Sing deel aan de tentoonstelling Twintig jaar beeldende kunst in Suriname in het Stedelijk Museum in Amsterdam in 1996/ 1997. Daal werkte ook samen met leden van het Waka Tjopu collectief aan een drieluik over Suriname’s deelname aan de prestigieuze 18e Sao Paulo Biennale in 1985.
Michael Wong Loi Sing werkt als kunstenaar vooral multimediaal en doet ook aan iconografie. Hij behaalde een Master of Fine in Arts Painting bij het Frank Mohr instituut. Hij is ook laureaat van het Dooyewaard Stipendium.
De pras’ oso, houten huisjes achter op het erf van de façade van prominente herenhuizen in historisch Paramaribo, dateren uit de achttiende en negentiende eeuw; ze staan sinds 2002 op de Unesco Werelderfgoedlijst maar dreigen te verdwijnen. De tentoonstelling in de statige Amstelkerk zet ze in het voetlicht.
Naast schilderijen zullen er twee houten installaties, enkele unieke objecten, een drie meter brede houtskooltekening en een video-installatie te bewonderen zijn. Een deel van de opbrengst van de show is bestemd als donatie voor de renovatie van een historisch pand in Suriname.
De expo komt “recht uit het hart” van Knoppel. “De pras’ oso hebben mij van kleins af aan geïntrigeerd,” vertelt ze.
Een afgestudeerd Econoom, werkte ze jaren als zelfstandig consultant voor multinationals, maar maakte in 2010 een “switch” om “iets te gaan doen met kunst”, haar passie. “Ik ervaarde kunst altijd als zeer inspirerend. De kracht van kunst is dat het in een fractie van tijd een hele complexe boodschap op de kijker kan overbrengen. Kunst kan nieuwe perspectieven bieden. Het heeft haar werk gedaan als het je blijft vasthouden en niet onverschillig laat. En dat gebeurde bij mij al van jongs af aan. Ik vind het formidabel om met kunst en kunstenaars bezig te zijn en wilde er uiteindelijk mijn werk van maken.”
Ze ging zich gedegen voorbereiden met reizen, studies en bezoeken aan de grotere contemporary art beurzen, galeries en musea op de verschillende continenten “Ik heb veel kilometers gemaakt de afgelopen jaren en dat was een bijzonder inspirerende fase met veel impulsen. Heel spannend.”
Zo kwam ze in 2015 op het concept van thematisch opgezette multimediale tentoonstellingen die het bredere spectrum laten zien van wat hedendaagse kunst is, gekoppeld aan een bepaald thema en een goed doel. Haar eerste tentoonstelling gaat over klimaatverandering.
“Mijn streven is met de tentoonstellingen bezoekers niet alleen te informeren maar ook te inspireren om dieper na te denken over het thema. En, door de tentoongestelde kunst draag ik samen met de kopers en kunstenaars bij aan het goede doel. Een bepaald percentage van de opbrengsten is immers bestemd voor het goede doel waar het thema aan is gekoppeld. We hebben allemaal een bepaalde verantwoordelijkheid naar de wereld toe. De prasi oso tentoonstelling is wat mij betreft pas succesvol wanneer we met de donatie van de tentoonstelling iets kunnen betekenen voor zo’n huisje.”
Voor “Benedictio II: Prasi-oso, historisch monument van Suriname”, benaderde ze Stadsherstel Amsterdam, eigenaren van de Amstelkerk in Amsterdam. “Ze waren meteen enthousiast over het idee en ik ben dankbaar voor hun enthousiaste ondersteuning in deze,” zegt zij.
Hiermee komt een stuk historisch Paramaribo te zien in “een eigenzinnige 17e-eeuwse houten kerk op een van de mooiste pleinen van Amsterdam.” Knoppel: “Onze pras’ oso zijn het resultaat van een samenvloeisel van de verschillende invloeden uit de Surinaamse geschiedenis. Mensen die naar Suriname kwamen hadden allemaal specifieke bouwwensen die vertaald werden door lokale ambachtslieden. Dat maakt de pras’ oso karakteristiek Surinaams maar ook heel internationaal. Deze show is dat daardoor dan ook.”