Afbeelding

Ondernemersprofiel: Di’Xpression

Door Jonathan van der Heijden

De headwrap is een historisch geladen expressieve modekunstvorm; Diana Ritfeld maakte er haar business van: Di’Xpression.


Diana Ritfeld praat met erg veel enthousiasme over haar passie: de head wrap. Haar liefde voor hoofdversiering is sinds kleins af aan heel groot. Die liefde heeft ze van haar grootmoeder geërfd. “Ze liep eigenlijk ook altijd al met iets op haar hoofd.” 

Diana is geboren en getogen in Rotterdam, waar ze nu ook nog woont met haar 4-jarige dochter Imala. Ze is trots op haar Surinaamse afkomst. “Onze geschiedenis is niet met de slavernij begonnen zoals veel schoolboeken ons vertellen. Nee, wij hebben een veel grotere geschiedenis. Helaas is hij onderbroken, maar dat maakt dat er nog zoveel meer prachtverhalen te vertellen zijn,” geeft ze ter overweging.

Ze doorliep de HAVO en ging daarna werken bij de gemeente Rotterdam; ondertussen haalde ze haar Bachelor Bedrijfskundig Management.

Ze is altijd opgevallen door haar kleurige, fashionated stijl. En door de jaren heen heeft ze, net als veel zwarte vrouwen, veel verschillende haarstijlen gehad; van vlechten tot ge-straight, van kort tot een natural fro. Altijd creatief. En heel vaak met een headwrap om het geheel af te maken.

Maar ja, iedereen kan een wrap dragen, maar daar een business van maken?

Onder het banier van Di’Xpression bindt Diana headwraps voor klanten en geeft ze workshops creatief hoofddoek binden waar ze de basistechnieken van het binden aan haar cursisten leert. Ze is ook in te huren als headwrap-styliste en maakt naast de headwraps ook oorbellen, naait af en toe haar eigen kleding, waarmee ze allemaal regelmatig op events staat. Laatst bij de Black Fashion Week en binnenkort, op een event voor Keti Koti. Daar is er uiteraard ook de mogelijkheid om je hoofd te laten binden.

Ze vertelt over hoe ze startte: “Het gebeurde zo’n zes jaar geleden toen ik merkte dat collega’s en vrienden mij vroegen; ‘hey, wat is dat nou wat je op je hoofd draagt? Hoe doe je dat?’ Er kwam ook een vrouw naar mij toe met een heel bijzonder verzoek: ‘Ik wil graag leren binden in verband met mijn ziekte. Ik vind dat er zo leuk uit zien en ik draag liever geen pruik.’ Ik ben toen eigenlijk bij mijzelf gaan nadenken: daar kan ik toch een onderneming mee starten?”



“Na een tijdje kwamen er zoveel reacties, dat ik een plan ging maken. Foto op facebook, berichtje erbij en zo was de eerste workshop redelijk snel gepland. Ik was eigenlijk best wel verbaasd hoe snel het ging. Ik had toen ook nog geen locatie. De eerste cursussen heb ik gewoon bij mij thuis gegeven. Ik ben wel gelijk begonnen met kleurrijke doeken, zodat de uitdrukking gelijk duidelijk was.”

De onderneming loopt goed. “Door mijn wervingswerk uit mijn verleden heb ik meer zelfvertrouwen gekregen. Ik was vroeger een heel verlegen meisje en gaf eigenlijk nooit echt mijn eigen mening over dingen, totdat ik op het werk geen andere keus had. Daardoor wist ik dat ik ook met bekende of onbekende mensen mijn passie durfde te delen!”

De workshops trekken mensen van allerlei nationaliteiten: Japanners, Nederlanders, Surinamers, Antillianen, Afrikanen, Kaapverdianen. “Laatst was er zelfs een Russische cursiste. Maar ook kinderen en de generatie van mijn ouders komen op de workshop af. Iedereen die het wil leren, kan het leren. Het heeft een historische waarde. Een stukje cultureel erfgoed, wat niet alleen mooi en sierend is, maar ook veelzeggend en attitude bepalend.”

“Ik vind het erg belangrijk om een stukje geschiedenis mee te geven. Bijvoorbeeld dat in Suriname angisa het Sranan woord is voor hoofddoek. Onze voorouders hadden altijd al hoofddoeken. Tijdens de slavernij wisten ze allerlei manier te bedenken om in het geheim met elkaar te communiceren door middel van verschillende angisa. Angisa werden gebruikt voor verschillende rituelen. Zoals bij huwelijken en tijdens de rouw. Iedere vouwtechniek had een boodschap.”

Diana vindt het mooi om te zien dat de headwrap weer populair wordt. “De kleding van jongeren wordt ook steeds vrijer en ik zie zelfs headwraps bij ze. Dat vind ik mooi om te zien. Dat jongeren doen wat zij willen en dat daarin de headwrap een plaats heeft. Misschien weten zij niet allemaal de geschiedenis erachter, maar de interesse is er zeker.”

Di’Xpression is te bereiken via haar website, Facebook pagina en Instagram. “Hier post ik de toekomstige workshops en events waar ik te vinden ben. En laat ik zien wat Di’Xpression is en wat ik te bieden heb. De workshops die ik geef zijn niet op een vaste locatie. Ik werk vaak samen met ondernemers die een eigen locatie hebben of kom aan huis.”

Diana leeft verder volgens een regel: Kies je weg en baan hem vrij


Geregistreerd staan op de BOB Pagina van AFRO Magazine betekent dat je aanspraak maakt op een profile, geschreven door een van onze schrijvers.  

Di'Xpression bereik je via de website www.di-xpression-webshop.nl

Facebook: Di’Xpression

Instagram: Dixpression