Hoe ga je om met deze blijfthuistijd?

//www.jaxpix.nl/ Door Mariam Lo Fo Wong

Deze tijd maakt nog meer zichtbaar dat de mens uit relaties bestaat. De relaties die hij in het sociale en werkende leven heeft en de relatie die hij heeft met de mensen met wie hij in huis woont. Misschien ook de relatie met zichzelf?

Volgens Marjon Buurmans van Psychologie Praktijk Pijnacker leven we momenteel in een pre-traumatische tijd. Voor veel mensen is het werk weggevallen of de sociale context om hun werk heen is weg. We zijn angstig, hopeloos en onzeker wat zou kunnen gebeuren. De mens gebruikt zijn afweermechanisme; dissociatie om te overleven. Je raakt de verbinding met jezelf, je lichaam, tijd, omgeving en werk kwijt. Mensen gaan door dissociatie zweven. Wanneer je zweeft, krijgen je psychische problemen vrij spel. Dus ineens is angststoornis weer terug.

Hoe los je dit op? Wat moet je doen om dit gevoel van geen vat hebben, het hopeloze gevoel te doorbreken?

  • Breng structuur aan in je dagelijks leven: sta op gewone tijden op, eet op normale tijden en ga op tijd naar bed.
  • Beweeg iedere dag. Sport of dans in je woonkamer, op je balkon of je tuin. 
  • Stel kleine doelen waar je je prettig bij voelt. Want ons brein heeft dopamine nodig. Dopamine komt vrij uit ons beloningsysteem en zorgt dat we ons tevreden voelen. Dus deel je fantastische maaltijd online. Vraag in de online-meet up aan elkaar “Welke doelen heb je vandaag? Hoe is het gegaan?”

“De eerste stap is uit het konijntjes uit de koplamp gevoel, uit de verlamming komen. Want het is nogal wat. Er zijn dingen waar mensen aan gehecht zijn die nu niet doorgaan. Van sporten, uiterlijke verzorging tot uitgaan en vakanties. Iedereen die ik in de praktijk spreek is moe. Iedereen heeft het nodig om weer op de grond te komen. Relaties staan onder druk. Mensen zitten dicht bij elkaar in huis of ze kunnen mensen niet zien die ze juist heel dichtbij willen hebben. Oude ruzies, irritaties en spanningen komen terug.” zegt Buurmans.

Maar er is ook meer contact met directe buren: filmtips en boeken worden uitgewisseld. Er worden boodschappen gehaald voor elkaar. Maar met de verlengde blijfthuistijd wordt het wel een beetje eng. Want veel gezinnen hadden hun hoop op de meivakantie gevestigd: “Dan gaan we weer wat leuks doen”. Nu is het ijkpunt weg wat je hard nodig hebt om hoop te houden.

Kernwaarden van mensen worden zichtbaar. Wat is zinvol in mijn leven? Hoe zinvol is mijn werk? Waar doe ik het voor?

Is de oplossing om te mediteren en online yoga te doen? Dus nu je niet naar buiten mag, ga je naar binnen? Juist degenen die er veel baat bij hebben, vinden het moeilijk om die stap te maken. Want juist als je angst heel hoog zit, heb je moeite om aan zelfreflectie te doen. En ook is het online aanbod op zelfreflectie overspoelend. Sommige sites zijn behulpzaam en andere meer gericht op het afnemen van diensten en producten. Maar er zijn ook veel yogascholen en meditatieclubs die hun aanbod gratis toegankelijk maken. De oplossing is doseren en niet te veel van jezelf eisen. Kies voor kleine stappen en wees tevreden. Je hoeft je dag niet vol te plannen.

Zie je ook mensen die juist opknappen? Ja! Mensen met een burn-out  voelen zich gezien en begrepen. Collega’s lopen nu ook tegen de leegte aan waar zij allang last van hebben. Mensen met een burn-out lopen voor in het verwerkingsproces. Dit geldt vooral voor alleenwonenden en twee verdieners. Deze hebben minder economische zorgen en maken andere keuzes. Ervaren minder druk.

Heb je nog tips? “Kijk op een vast moment naar het nieuws en neem een keer per dag de tijd voor social media. Vermijd berichten die voor collectief negatief denken zorgen en daardoor toename van angst en stresshormonen.”

Buurmans moet ook grinniken om de geheime relaties en buitenechtelijke relaties op het werk die nu stilliggen. Relaties die jaren niet met elkaar hebben gepraat zitten nu noodgedwongen iedere avond samen op de bank. “Ik denk niet dat er na de thuisblijftijd veel echtscheidingen komen. Relaties worden juist sterker. Vooral beginnende relaties gedijen goed omdat je sneller voor elkaar kiest waardoor het veiliger wordt binnen de relatie.”

“Aan de andere kant, is er ook het gevaar dat een kikker uit angst sneller voor een prins of prinses wordt aangezien. Maar dat goed genoeg oké is en mensen nu bereid zijn om meer voor elkaar te doen en emotioneel kapitaal opbouwen is een goede trend in de volle Tinderbak. Er komen stabiele relaties,” voorziet Buurmans

Het meest zorgelijke is dat we met de crisis vooral in ons hoofd leven. Het lichaam dat voorheen troost en veiligheid bood betekent nu gevaar.