Cinéma Arabe 2016: filmische expressie in tijden van conflict
Tijdens haar achtste editie presenteert Cinéma Arabe een sterke selectie uit de recente filmproductie van Arabische makers uit de Maghreb, het Midden-Oosten, Europa en Noord-Amerika.
Naast 27 speelfilms, korte films en documentaires, staan debatten en een concert van de Tunesische zangeres Ghalia Benali op het programma.
Cinéma Arabe : van 19 t/m 24 april op diverse locaties in Amsterdam en vanaf 28 april in Rotterdam, Leeuwarden, Den Bosch en Den Haag. Ticketverkoop start op 5 april.
Opening Cinéma Arabe 2016
Cinéma Arabe opent op 19 april in Rialto in Amsterdam met de Nederlandse première van Fatima van Philippe Faucon. Het levensverhaal en de poëzie van Fatima Elayoubi, een Marokkaanse vrouw die op haar tweeëndertigste naar Frankrijk emigreerde, vormde de inspiratie voor dit intieme portret van een alleenstaande moeder, die met schoonmaakwerk haar gezin draaiende houdt en met het schrijven van een dagboek in zelfvertrouwen groeit. De film, die in Frankrijk drie Césars won, onder meer voor Beste Film en beste bewerkte scenario, geeft een stem aan vele onzichtbare vrouwen in Europese steden.
Tussen twee culturen
Het leven tussen twee culturen wordt tijdens deze editie van Cinéma Arabe vanuit verschillende gezichtspunten belicht. Het perspectief van de zeventienjarige Lina, die in Parisienne (peur de rien) van Danielle Arbid de Libanese burgeroorlog ontvlucht, staat bijvoorbeeld haaks op dat van de in Frankrijk geboren Mariam, die in Faiza Ambah’s gelijknamige film de confrontatie met de schoolleiding aangaat over het dragen van de hijab. In de speelfilm Des Apaches van Nassim Amaouche en in Alex Pitstra’s documentaire Bezness as Usual, die op Cinéma Arabe zijn wereldpremière beleeft, zoeken volwassen mannen alsnog toenadering tot de culturele achtergrond die hen door hun afwezige vaders is onthouden.
Zwarte humor
Cinéma Arabe 2016 besteedt opnieuw volop aandacht aan de recente filmproductie in Marokko, Tunesië, Algerije, Egypte, de Palestijnse Gebieden, Libanon en Syrië. In een veelvoud van stijlen, variërend van de Egyptische thriller The Price tot zwarte komedies als het Libanese Very Big Shot, reflecteren deze films op de maatschappelijke problemen die vijf jaar na de massale protesten in de Arabische regio nog steeds het dagelijks leven bepalen: sociale ongelijkheid, corruptie en machtsmisbruik. Humor en satire worden in deze films opvallend veel gebruikt als middel om commentaar te leveren op absurde omstandigheden, onder meer in het tijdens de Syrische burgeroorlog opgenomen Waiting for the Fall.
Moderne farao’s
Een speciale plek in de programmering wordt ingenomen door de documentaireserie Egypt’s Modern Pharaohs van Jihan El-Tahri. In haar uitvoerig gedocumenteerde trilogie over Nasser, Sadat en Mubarak ontleedt ze de structuren en mechanismen die niet alleen de afgelopen zestig jaar de politiek van Egypte bepaalden, maar die nog steeds werkzaam blijken te zijn in grote delen van de Arabische wereld. Op zaterdag 23 april in De Balie (Amsterdam) is El-Tahri één van de panelleden in het debat Egypt in historical perspective over de recente politieke ontwikkelingen.
Muziek in tijden van conflict
Artistieke expressie en politieke repressie gaan in de Arabische wereld helaas nog altijd hand in hand. Dit wordt duidelijk in de aanstekelijke documentaire Yallah! Underground, waarin een aantal jonge, vooruitstrevende kunstenaars en muzikanten vóór, tijdens en na de Arabische opstanden worden gevolgd. Hun ervaringen vertonen overeenkomsten met het fictieve verhaal van Farah, die in As I Open My Eyes van de Tunesische Leyla Bouzid ontdekt wat er schuilgaat achter het overbeschermende gedrag van haar moeder, gespeeld door de Tunesische topzangeres en actrice Ghalia Benali. Benali, geeft na afloop van de film een speciaal concert in Podium Mozaïek (Amsterdam) en LantarenVenster (Rotterdam). Dat muziek ook kan verbinden laat de opwekkende speelfilm The Idol zien van Hany Abu-Assad (Paradise Now, Omar). Over deze rol van muziek in tijden van conflict gaan op zondag 24 april in De Balie verschillende makers met elkaar in gesprek in een debat getiteld Music as a driving force for social change?
Bekroonde short films
Naast speelfilms en documentaires vertoont Cinéma Arabe ook acht korte films, waaronder de met een Gouden Palm bekroonde Libanese animatie Waves ’98 en het Palestijnse, voor een Oscar genomineerde Ave Maria.
- Festival Cinéma Arabe 2016
- 19-24 april | Rialto Amsterdam
- 23-24 april | De Balie Amsterdam
- 24 april | Podium Mozaïek Amsterdam
- 24 april | Studio/K Amsterdam
- 28 april-1 mei | LantarenVenster Rotterdam
- 30 april-1 mei | Slieker Film Leeuwarden
- 1 mei | Verkadefabriek Den Bosch
- 7 mei | Filmhuis Den Haag Den Haag
Bron: Festival Cinéma Arabe 2016