Afbeelding

Professor David Millar van Millar Institute for Transnational and Development Studies in Ghana
Professor David Millar van Millar Institute for Transnational and Development Studies in Ghana
Het Afrocentrische academisch instituut Broos Institute kondigt met trots de start aan van het parttime Masters/MPhil programma in African Culture and Development, dat in januari 2026 van start gaat. Het modulaire programma biedt deelnemers de kans om dominante kennisstelsels uit te dagen, zich te verdiepen in Afrikaanse ontwikkelingsdenkwijzen en bij te dragen aan hoognodige veranderingen.
De opleiding wordt verzorgd in de leslokalen op het kantoor van het Broos Institute in Weesp, dat in deze dienstdoet als officiële dependance van het Millar Institute for Transdisciplinary and Development Studies (MITDS) in Ghana. Voor zover bekend is dit de eerste keer dat een Afrikaanse universiteit zich fysiek in Nederland vestigt en intercontinentaal opleidingen verzorgt.
Het Afrocentrische mastertraject stelt Afrikaanse kennis en perspectieven centraal. De opleiding is modulair en bestemd voor studenten door heel Europa heen. De opleidingen volgen een modulair principe: korte, flexibele modules die studenten en professionals uit heel Europa kunnen combineren tot een volledige Masters/Mphil Degree, geaccrediteerd door de overkoepelende University for Development Studies (UDS) van Ghana.
Deze nieuwe modulaire opleiding is de eerste in een reeks die het Millar Institute samen met het Broos Instituut lanceert. Binnenkort volgen ook korte cursussen die actuele kennis en creatieve praktijk combineren met online begeleiding en werkplekgerichte opdrachten.
Maatschappelijk belang: versterken van sociale cohesie
Het programma bouwt een duurzame brug tussen Afrika en Europa en verbindt studenten, onderzoekers en professionals met uiteenlopende achtergronden. Door Afrikaanse filosofieën en inheemse kennissystemen centraal te stellen, doorbreekt het eurocentrische kaders en bevordert het wederzijds begrip. Deelnemers ontwikkelen kennis en beleid dat ongelijkheid, racisme en discriminatie tegengaat en dragen bij aan verdraagzaamheid en veerkracht. Afgestudeerden worden leiders en bruggenbouwers die burgers, beleidsmakers, wetenschap en activisme kunnen verbinden.
Wij draaien het script om,” zegt Marvin Hokstam Baapoure, oprichter en directeur van het Broos Institute. “Studenten ervaren Afrika en Afrocentrisme niet als abstracte studieonderwerpen, maar als levende intellectuele, culturele en sociale landschappen.”
Deelnemers beginnen in januari fysiek in Weesp en doen delen van hun studie hybride. De docenten komen allemaal van MITDS. Enkele van de modulaire cursussen worden ook verzorgt in Ghana, op de campus van MITDS, wat ook uniek is.
Gedurende de gehele opleiding treden studenten in dialoog met Afrikaanse wetenschappers en maken ze in de praktijk kennis met Afrikaanse denktradities.
Studie van Afrikaanse filosofieën, inheemse kennissystemen, dekoloniale benaderingen en cultuur als wetenschap
Modules in Nederland en veldwerk in Ghana
Zes trimesters (twee jaar part-time) met colleges, seminars, veldbezoeken, een term paper en een proefschrift
Engelstalig onderwijs; collegegeld € 9.000 voor de volledige duur
Personen met minimaal een bachelordiploma en goede Engelse taalvaardigheid
Professionals en onderzoekers die zich willen verdiepen in ontwikkelingsvraagstukken, Pan-Afrikanisme en cultureel verankerde verandering
Aanmelding verloopt via broos.institute/admissions-process en omvat o.a. het invullen van een registratieformulier, betaling van € 30 inschrijvingskosten, academische screening, eventuele interviews en formele acceptatie.
Het Broos Institute for Afrocentric Studies and Research is een non-profitorganisatie in Amsterdam die zich inzet om Afrocentrische perspectieven te verankeren in het Europese onderwijs. De stichting ontwikkelt academische leergangen over inzichten en bijdragen van mensen van Afrikaanse afkomst, verzorgd door Afrikaanse en Afro-diaspora wetenschappers.
Dit is niet de eerste keer dat het Broos Institute baanbrekend onderwijsdekolonisatie in Nederland realiseert. Eerder verzorgde het instituut de Africana Development-cursus in samenwerking met het Broos Institute (Nederland), de Anton de Kom Universiteit van Suriname (AdeKUS), en de Kwame Nkrumah University of Science and Technology (KNUST) in Ghana. De cursus bracht studenten uit Nederland, Suriname en Ghana samen in een virtueel leslokaal, waar ze les kregen van Surinaamse, Afrikaanse en Nederlandse docenten over ontwikkeling, geschiedenis, identiteit, cultuur, filosofie, leiderschap, vanuit een Afrocentrisch perspectief.
Ook lanceerde Broos Institute in 2024 een archeologisch onderzoeksproject op een voormalige plantage in Suriname, waarin de invloed van Afrikanen op het plantagewezen werd onderzocht. Het vervolg op dit traject gaat over enkele weken van start, wanneer een Belgische onderzoeker naar Toledo reist om te onderzoeken wie werkelijk het waterlandschap ontwierp en aanlegde.
Over het Millar Institute
Het Millar Institute for Transdisciplinary and Development Studies (MITDS) in Bolgatanga, Ghana, is een onafhankelijke kennis- en opleidingsinstelling die transdisciplinair onderzoek koppelt aan duurzame ontwikkeling. Het instituut werkt nauw samen met universiteiten, lokale gemeenschappen en internationale partners en leidt studenten op tot onderzoekers en praktijkdeskundigen die wetenschap en maatschappelijke verandering verbinden.
— Afro Magazine (@_Afromag) September 21, 2025
Afgelopen zaterdag promoveerden elf PhD-studenten, tijdens de zevende afstudeerceremonie van MITDS – een mijlpaal die de groeiende academische en onderzoeksimpact van het instituut onderstreept.
Professor David Millar, President van MITDS, plaatste tijdens de afstudeer ceremonie, de samenwerking met het Broos Instituut tussen andere academische en onderzoeksdoelen die de universiteit nastreeft.
De samenwerking met het Broos Instituut opent voor ons een nieuw venster naar de Afro-diaspora en naar de gezamenlijke geschiedenis van Afrika, het Caribisch gebied en Europa. Samen kunnen wij onderzoek en onderwijs verbinden met gemeenschappen, zodat kennis niet alleen in boeken blijft maar levend erfgoed," zei Millar.
Hij zei uit te kijken naar de dag dat de eerste studenten die via Broos Institute de Master's opleiding volgen bij Millar Institute, hun diploma's behalen.
Met het nieuwe Masters/MPhil programma bevestigt het Broos Institute zijn missie: Afrikaanse denktradities niet aan de rand, maar in het hart van het Europese hoger onderwijs plaatsen.