Afro_Vibes 2019 - 16de editie met veel premières

Afro_Vibes Festival viert dit jaar z’n 16e editie en brengt op 3 t/m 13 oktober jonge pioniers en gevestigd talent met actueel theater, dans, muziek en design uit Afrika naar Nederland. Het festival kondigt in een persbericht aan dat het n 12 theaters in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. "Afro_Vibes laat het dynamische culturele leven van stedelijk Afrika zien en verbindt dit met Nederlandse kunstenaars en het publiek." 

Met voorstellingen uit Zuid-Afrika, Angola, Nigeria, Congo en Oeganda. Dit jaar zijn er 7 premières. Het thema van dit jaar is Speak Truth To Power. "De kunstenaars en makers bij Afro_Vibes confronteren ons met hun visies en perspectieven op Speak Truth To Power en staan midden in de debatten over dekolonisatie en white privilege," staat er in het bericht.

Het vervolgt: "Zij laten zien dat we vanuit Nederland en Afrika naar de wereld kijken vanuit verschillende perspectieven maar dat we vaak dezelfde vragen hebben over wie we zijn, wat we willen zijn en wat onze identiteit is."

Data en theaters/steden

  • Amsterdam 3 t/m 5 oktober Compagnietheater; 5 oktober Bijlmer Parktheater; 9 & 10 oktober De
  • Balie; 9 & 11 oktober Podium Mozaïek; 12 oktober PLEIN THEATER; 13 oktober BIMHUIS
  • Den Haag 5 & 6 oktober Het Nationale Theater (Theater aan het Spui); 11 oktober Paard.
  • Rotterdam 6 oktober Kunsthal; 12 & 13 oktober Maaspodium.
  • Utrecht 11 oktober Stadsschouwburg Utrecht; 12 oktober TivoliVredenburg.

Festivalthema Speak Truth To Power

Afro_Vibes zegt dat met de groei aan ongefilterde (online) informatiebronnen de vraag rijst welke informatie waar is en welke niet. "Is waarheid een illusie in een wereld waarin sociale media bestaande stereotypen versterken door mensen (fake) nieuws, beelden en verhalen te tonen waarmee ze het op voorhand al eens zijn? Afro_Vibes heeft het thema gekozen als artistiek weerwoord op de verschillende machtsstrijden die dagelijks in het nieuws zijn. Waar vrouwen zich verenigen voor gelijkheid en tegen seksueel geweld, waar nieuwkomers en migranten hun positie moeten verdedigen en waar online media en nieuwszenders ingezet worden als blik naar de wereld, maar ook voor propaganda, manipulatie en fake nieuws."



Een greep uit het programma

Sibonelo Dance Project van Mzokuthula Gasa (Zuid-Afrika) komt met de Europese première van de voorstelling Amaqhawe. Amaqhawe betekent ‘de helden’ in isiZulu en is een dansvoorstelling over herinneringen, verzet en hoop. Een provocatieve dansvoorstelling waarin Afrikaanse jongeren opkomen voor hun toekomst en een oproep voor solidariteit en doorzettingsvermogen.

In de Europese première van Venus versus Modernity duiken Lebo Mashile en Ann Masina (Zuid-Afrika) in de beeldvorming van het Zwarte vrouwenlichaam met het indrukwekkende verhaal van Saartjie Baartman, die in de 19e eeuw als Afrikaanse ‘freak’-vrouw in Europa tentoongesteld werd.

In deze zwarte komedie zetten zij dit historische verhaal op zijn kop. De voorstelling werd ontwikkeld in The Centre for The Less Good Idea (Johannesburg) van William Kentridge.

Elisabeth Bakambamba Tambwe (Congo) komt met haar nieuwe voorstelling Carré Noir die zijn wereldpremière heeft bij Afro_Vibes. Een performance over ‘Zwart Vierkant’ van Kazimir Malevich. Het vierkant is niet vierkant en het zwart is niet zwart. Twee dansers mengen zich met het publiek en zorgen voor desoriëntatie bij de toeschouwer. Carré Noir speelt met ons onvermogen goed waar te nemen door wat zichtbaar is voortdurend te vervagen.

Symphony of Now van dansgezelschap Batalo East (Oeganda) & urban dansgezelschap DOX (Nederland) is een Oegandees-Nederlands dansvoorstelling over de techno scene en de kracht van techno muziek. De voorstelling zet een nachtclub neer als ruimte waarin mensen op de dansvloer zelfexpressie en samenhorigheid ervaren en in een hypnotiserende trance komen. Wereldpremière.

Yuropa is een dansvoorstelling over migratie. Qudus Onikeku (Nigeria) toont de bizarre maar realistische reis van drie jonge Nigerianen naar Europa die uitmondt in een gewelddadig incident: de overtocht. Zij confronteren ons met onze beelden en vooroordelen over migratie. Onikeku verkent of we door delen van verhalen, muziek, rituelen en fantasieën elkaars waarheden beter begrijpen.



Europese premièr

Ana Clara Guerra Marques & Nuno Guimarães (Angola) van Contemporary Dance Company brengen O Monstro está em Cena [The Monster is on Stage]. O Monstro está em Cena gaat over de vrijheid van expressie en beweging en de bedreiging daarvan door egoïsme, vooroordelen, xenofobie en de neiging zich achter grenzen op te sluiten. De voorstelling is de Europese première en de start van een Europese tournee.

In Elegy gebruikt Gabrielle Goliath (Zuid-Afrika) de klassieke klaagzang als rouwritueel voor slachtoffers van seksueel en gender gebaseerd geweld. Zeven operazangeressen zingen een enkele heldere hoge noot, volgen elkaars zang in een doorgaande loop op en brengen het publiek in trance.

Elegy is sinds 2015 een meerdere landen omspannend kunstproject over geweld tegen vrouwen en LGBTQI+-ers. Elke nieuwe opvoering herdenkt een slachtoffer en benadrukt hun individualiteit.