Toen n.g.r nog gewoon een Nederlands woord was

Door de kennis van het verleden zullen wij het heden begrijpen en de toekomst beter aankunnen” - Malcolm X


Er gaat zoveel om in mijn hoofd, dat ik soms struikel over de woorden die ik wil uitspreken. Spreken is daarom niet mijn krachtigste kwaliteit. Ik schrijf liever de woorden, citaten, beweringen die zich rijgen tot een zin. Ik kan dan wissen, weglaten, plakken, toevoegen etc. Ik kan dan van mij afschrijven wat mij de afgelopen tijd het meest heeft beziggehouden.

Het nieuws dat er na 37 jaar, een uitspraak is en Bouterse veroordeeld is tot 20 jaar gevangenisstraf heeft mij beziggehouden. De beschuldiging aan het adres van mijn vriendin, dat zij haar dochter die bijna 40 jaar is, geestelijk mishandeld zou hebben als kind, houdt mij nog dagelijks bezig. De gedachten aan de impact die het sinterklaasfeest’ op mij gehad heeft in Nederland in de jaren 70, doet mij nog steeds wat.

Ik heb noch als tiener, jonge vrouw, moeder van donkere kindertjes, noch als werknemer of collega toen mijn mond durven opentrekken. Daarvoor, was de angst te groot maar de pijn was er wel. Wat heb ik daarom veel bewondering voor al die mensen, ongeacht kleur, rang of stand die hun mond durven opentrekken om te vechten tegen discriminatie en racisme zoals het subtiel is ingeslopen in het sinterklaasfeest. Dankjewel!

Toch en helaas zijn er nog teveel mensen die graag terug zouden willen naar de “goede oude” tijd, toen ‘n.g.r noch gewoon een Nederlands woord was’ zoals onlangs ene Arjen Dubbelaar beweerde in een debat over racisme en discriminatie in de Haagse Gemeenteraad.

Ik heb nieuws voor hem, die tijd komt nóóit meer terug! Daarvoor zullen zwarte, witte, bruine mensen en alle kleuren daartussen voor zorgen.

“De grootste misdaad van de westerse slavernij was, dat de Zwarten hun menselijkheid, hun erfgoed, hun waardigheid werd ontnomen. Zij lieten ons zonder taal, zonder geschiedenis, zonder naam en religie. De witte man noemde ons naar zichzelf.”

Je hoeft vandaag de dag slechts een willekeurige Afro Surinaamse naam te noemen om te weten wie de slavenmeester was van hun tot slaaf gemaakte voorouders, wie hen naar willekeur vernederden en martelden tot hun dood. Welke slavenmeester hun voorouders gekocht of geruild had op de slavenmarkt, soms voor een fles siroop. In de ogen van deze wrede mannen, wiens naam wij dragen hadden onze voorouders geen menselijke waarde.

Op het moment dat de slavenmeesters merkten dat onze voorouders kracht putten uit hun geloof, zich bundelden en in opstand kwamen tegen hen, werd de God die onze voorouders dienden door de Europeanen weggezet als minderwaardig, heidens, slecht en afgodisch. In de plaats daarvan moesten zij voortaan knielen en buigen voor de God van de Europeanen. Een witte man met blonde haren en blauwe ogen, die ver stond boven de afGod die onze voorouders dienden en waar zij bescherming vonden toen de slavendrijvers hen op een slavenschip gebonden als beesten wegbrachten uit Afrika. Daartussen zaten ongetwijfeld ook mijn voorouders.

 Als wij vandaag de dag de termen Winti of Voodoo noemen in het bijzijn van vele geïndoctrineerde Afro Surinamers, zal je zien hoeveel van hen jou de rug zullen toekeren of je achterdochtig in de gaten zullen houden. Het liefst willen ze nooit meer met je te maken hebben, want je bent afgodisch bezig,m papegaaien ze hun ‘meester’ na. Zij hebben geleerd, geloofd, aangenomen en ervan overtuigd geworden dat onze voorouders beesten en wilden uit de jungle waren.

Voor die mensen heb ik slecht nieuws. Afrika zit in je DNA. Het is je oorsprong.

Vandaag de dag ken ik nog teveel Afro mensen die graag in die ‘katibo’ gedachten blijven hangen, gehersenspoeld zijn en zeggen, “Ik ben blij dat de witte man mijn voorouders uit Afrika heeft gehaald” of anders gezegd “Ik ben blij dat de witte man mijn voorouders tot slaaf gemaakt heeft en hen tot de dood heeft gemarteld”. Deze ‘teveel‘ mensen die ik ken, zien niet in dat zij nog steeds in slavernij leven en er nooit aan ontsnapt zijn (mental slavery). Ze staan er nooit bij stil dat de grond waar zij op lopen, vruchtbaar is gemaakt door het bloed en beenderen van ook hun voorouders. Dat het de lichamen zijn van ook hun voorouders die liggen op de bodem van de oceaan.

Als wij onze stem verheffen omdat ons onrecht wordt aangedaan, als wij protesteren omdat de karikatuur van ZP ons persoonlijk raakt en pijn doet, zeggen zij, ‘doen jullie toch niet zo emotioneel. Zwarte mensen zijn altijd zo emotioneel.’ Echt, this is not a joke. Deze zogenaamde geciviliseerden willen koste wat het kost, het imago van beleefd en respectabel behouden zoals de ‘meester’ het van hen verwacht.

Weet je wat een van de belangrijkste redenen is, waarom de witte man ons n.g.rs noemde?

Dat is om te beletten dat we zouden weten wie we echt zijn. ‘Een n.g.r is iemand zonder geschiedenis en wie geen geschiedenis heeft, heeft geen cultuur.’ Als wij de ‘n.g.rgeschiedenis gaan bekijken, dan komen wij niet verder dan katoenplukker en slaaf. De term n.g.r bestond niet alvorens de witte man onze voorouders uit Afrika tot slaaf maakte en zij hen de naam n.g.r opspelden. Het is dus een geproduceerde naam. Wanneer je echter in de Afrikaanse geschiedenis gaat zoeken, dan zul je versteld staan van wat onze voorouders eens waren, wat ze hebben gepresteerd, gerealiseerd en bijgedragen aan de wetenschap.

Dit stuk zou te lang worden om mijn gedachten met jullie te delen en om alle Goeroe’s van mij te citeren, dus plaats ik hieronder een stuk van mij dat ik al eens gepost heb. Een andere keer zal ik mijn kennis over de termen Mongloïden, Kaukasoïden en Negroïden met jullie delen en iets schrijven wat ik weet over de oude zwarte beschavingen. Stay tuned.


N.g.rin.

Ik was diep verbaasd en beledigd dat onlangs iemand het lef had mij een N.g.rin te noemen. Hij vroeg verbaasd waarom ik liever een zwarte vrouw genoemd wil worden ipv een n.g.rin.

Ik verbaas mij al jaren dat deze term bewust of onbewust gebruikt wordt door velen, omdat ik van jongs af aan heb geleerd dat dit geen goede benaming was om mij te identificeren en heb het dus ook nooit gebruikt. Ik was voor mijn ouders wan moi blaka pikin, maar nooit wan moi nengre pikin.

Ik heb het uitgelegd aan deze heer, en wil dat ook aan wie dit stuk ook leest uitleggen middels citaten van een van mijn goeroe's, Malcolm X. 

"De vuilste streek die de kolonisatoren en Imperialisten (westelijk slavensysteem) met ons uithaalden, was dat hij ons ons naam ontnam en ons ‘n.g.rs' noemde. Telkens als je iemand tegenkomt die zichzelf een n.g.r noemt, weet je dat hij een product is vd westerse beschaving of beter nog: vd westerse criminaliteit. Zolang jullie jezelf n.g.rs noemen, bezitten jullie niets. Zelfs geen taal. Jullie kunnen geen naam opeisen, je niet identificeren als iets of iemand. Jullie kunnen tot geen enkele cultuur behoren zolang jullie het woord n.g.r gebruiken om jezelf te identificeren. Het woord n.g.r zegt niets over jullie, zelfs niet eens iets over jullie huidskleur. Als men spreekt van bijv. Puertoricanen, whites en n.g.rs, weet je dat die Puertoricaan komt uit een plaats die bestaat, Puerto Rico. Wit zegt iets over de huidskleur vd witte man. N.g.r betekent absoluut niets. Je kan je met niets identificeren en je betekent dus niets. De term 'n.g.r' geeft je geen recht op een taal, want er bestaat niet zoiets als een n.g.rtaal. Het geeft je geen land want N.g.rland bestaat niet. Het geeft je geen cultuur want n.g.rcultuur bestaat niet. Het land bestaat niet, de cultuur bestaat niet, de taal bestaat niet en de mens bestaat niet. Ze ontnemen je bestaansrecht als ze je 'n.g.r' noemen. Je kan ze de hele dag voor de voeten gaan lopen en ze zullen je niet eens zien, omdat je je eigen bestaan hebt opgegeven. Een n.g.r is iemand zonder geschiedenis en wie geen geschiedenis heeft, heeft geen cultuur".

Nu weten jullie hoe ik over de term n.g.r denk. Ik ben een Surinaamse vrouw, omdat ik in Suriname geboren ben. Een zwarte vrouw, omdat het iets zegt over mijn huidskleur, een afro Surinaamse, omdat mijn voorouders uit Afrika kwamen en naar Suriname getransporteerd zijn. Ik ben geen n.g.r. Ben het nooit geweest.


Ben ik nu opgelucht? Niet helemaal!