Afbeelding

Eric Woerdings

Bloed is dikker dan water

Bloed is dikker dan water
(Brudu n’e ley)

Ongeveer een halfjaar geleden nam ik in Den Haag deel aan een bijeenkomst waarbij hulp werd geboden bij het natrekken van mijn Afrikaans- Surinaamse of Antilliaanse roots.

Bij deze bijeenkomst werden inleidingen verzorgd door enkele organisatoren en genodigden, waaronder een Hindoestaanse dame die naar mijn gevoel met te veel overgave het verschil tussen Afrikaanse Surinamers in het binnenland en Paramaribo probeerde te etaleren.

Daar sloeg ik natuurlijk op aan omdat ik het sinds mijn pubertijd al een bizar, koloniaal en naar racisme riekend trucje van de politicus Lachmond vond. Hij had het namelijk tot zijn doel gemaakt een scheiding te veroorzaken in de Afrikaans Surinaamse gemeenschap. Of zoals hij het zelf op de televisie verkondigde “ Ik ben bezig een groot blok door te zagen”

Mijn reactie was duidelijk maar redelijk ingetogen om het doel van de bijeenkomst niet te veel te verstoren, maar de jeuk bleef, vandaar dit stuk met mijn kijk op het in mijn ogen gekunsteld en onzinnig onderscheid.

We beschouwen een Hindoestaanse boer met het hindoe-geloof uit Groot-Henarpolder in Nickerie en een Hindoestaanse moslim uit Paramaribo immers ook als behorend tot de zelfde bevolkingsgroep namelijk de Hindoestanen. Of een Javaanse Christen uit Paramaribo evenzeer behorend tot de Javaanse bevolkingsgroep als een Javaanse moslim uit Lelydorp. In beide gevallen zonder enige indicatie op bloedverwantschap.

In de volkstellingen wordt in beide gevallen geen onderscheid gemaakt terwijl dit wel bij de mensen met Afrikaanse voorouders wordt gedaan.
Ik durf echter het volgende met stelligheid te beweren; “Allen met Afrikaans Surinaams bloed in de stedelijke omgeving hebben in het binnenland van Suriname bloedverwanten”

Dit is kinderlijk eenvoudig te onderbouwen aangezien onze gemeenschappelijke voorouders met Afrikaans bloed zijn;

1. Geroofd uit de zelfde dorpen, steden en koninkrijken,

2. in de zelfde “depots” aan de westkust van Afrika op mensonwaardige wijze opgesloten,

3. met de zelfde schepen onder erbarmelijke omstandigheden vervoerd,

4. met de zelfde ijzers gebrandmerkt,

5. op de zelfde slavenmarkten en bordessen in Suriname verhandeld

6. om op de zelfde plantages kapot te worden gewerkt en naar believen van de koloniale heersers en hun kompanen misbruikt, mishandeld dan wel vermoord.

Geen wonder dat wie het aankon of durfde het oerwoud in vluchtte, dit over het algemeen met achterlating van naaste familie en andere bloedverwanten. Dat maakt dat ik de kans ongeveer even groot schat, dat ik bloedverwanten in het binnenland van Suriname aan tref als dat ik een mij nog niet bekend familielid kan tegenkomen in Paramaribo of Nederland.

Helaas zal bij het uitzoeken van bloedverwantschap tussen Afrikaanse Surinamers (ook al zijn die deels vermengd) in het binnenland en Paramaribo, door honderden jaren koloniaal geweld, neokoloniale misstanden en racistische politiek, gebruik moeten worden gemaakt van betrouwbaar DNA onderzoek.
In het kader van reparatie zie ik hier een uitgelezen kans voor een nuttige inzet van gelden.

Het repareren van dit krankzinnig onderscheid gecreëerd t.b.v. racistisch politiek gewin moet zo snel mogelijk ongedaan worden gemaakt. Het ergste wat je een mens aan kan doen is die te manipuleren, zich te keren tegen zijn/haar bloedverwanten. Immers, als je niet van je bloedverwanten kan houden kun je in mijn optiek niet oprecht van anderen houden.

En ja, rasvermenging bij Surinamers van Afrikaanse afkomst vindt met name in Paramaribo en Nederland veelvuldig plaats, maar bloedbanden kan je niet negeren.

De nieuw verzonnen categorie bij de volkstellingen “gemengden” slaat daarom ook in hoofdzaak op Surinamers van Afrikaanse afkomst. Is dat de volgende truc om de Afrikaanse Surinamers verder te verdelen?

Laten we ons zelf helen en deze misstand die de grootste bevolkingsroep in Suriname op volslagen idiote wijze verdeeld beëindigen. We zijn met velen, we kunnen en moeten het zelf repareren "bika, brudu n’e ley".

Of zoals Peter Tosh dat zong: “So don’t care where you come from, as long as you’re a black man you’re an African. No mind your complexion. There’s no rejection, you’re an African.”

Eric Woerdings

Eric Woerdings

.