Afbeelding

banner

Theatermakers en hun Afrikaanse/Surinaamse roots op het Nederlands Theater Festival

Van 1 t/m 11 september barst het Nederlands Theater Festival los, in diverse theaters in Amsterdam. Op het festival zijn elf dagen lang de mooiste, meest indrukwekkende en spraakmakende voorstellingen van het afgelopen seizoen te zien. Met maar liefst 5 voorstellingen waarin makers hun Afrikaanse/Surinaamse roots de hoofdrol geven.

In "Het waarom beantwoord" doet Mathieu Wijdeven pogingen om G.G.T. Rustwijk en zijn onemanshow opnieuw tot leven te wekken. Dit leidt tegelijkertijd tot vragen over zijn eigen identiteit in het Nederland van nu, waarin hij de éne keer als ’Surinamer’ bestempeld wordt en de andere keer voor ‘Brabrantse jongen’ moet doorgaan. Do 1 sep | Vr 2 sep

n

Beige van Sheralynn Adriaansz. Als je familie wortels in Afrika heeft, ben jij dan ook Afrikaans? En kun je daar dan trots op zijn? Maar waarom eigenlijk? Sheralynn Adriaansz neemt haar publiek mee op  een hoogstpersoonlijke reis naar wat zij denkt dat haar culturele identiteit is. Za 3 sep | Zo 4 sep | Di 6 sep

L’Europe noire: Some Girls want to go to Europe is een poëtisch reisverslag door zwart Europa. Slam-poet en muzikante Lisette Ma Neza volgt het boek Afropean van Johny Pitts als reisgids en vooronderzoek voor een nieuwe voorstelling. Met de trein gaat ze op zoek naar de Afrikaanse diaspora op het Europese continent. Za 3 sep

Kibra Silenio van Ritzah Statia is een solovoorstelling over ‘de confidential files’ die wij in onze hersenen bewaren. Waarom onderdrukken wij bepaalde ervaringen? Hoe dealt de nieuwe jonge Caribische generatie met moeilijke en traumatische belevenissen? Vanuit urban bronnen heeft Ritzah haar makersignatuur ontwikkeld. Deze bronnen zijn voornamelijk de Afro-Caribische cultuur en de hip-hop cultuur, haar Antilliaanse achtergrond en de zwarte vrouw. Vr 9 sep | Za 10 sep

Nina de la Parra klettert in God's wegen van haar klasje in Paramaribo naar haar pratende vagina. Van Surinaamse one-hourhotels naar Duitse dwingende correctheid. Alles wordt op een brandstapel gegooid. Om haar vol vuur uit de as te laten herrijzen. Do 1 sep

Voor meer informatie kijk op https://nederlandstheaterfestival.nl