the world is yours

Tentoonstelling "The World is yours!" toont inspirate, bijdrage van hiphop aan vorming van de stad

Een berg zonnebloempitten, een blauw grasveld, een Atari-computer, een tramhalte, het Bospolderplein, de Kruiskade, blockparty’s, Billboard Records en de originele gevelletters van Nighttown. Dit en meer is te zien in de nieuwe tentoonstelling The world is yours! - hiphop maakt de stad. Vanaf 23 september in het Wereldmuseum. The World is yours! laat zien hoe hiphop inspireert tot en bijdraagt aan de vorming van de stad. Toen, nu en in de toekomst. BANLIEUE, Brand New Guys, Concrete Blossom en Notes geven invulling aan deze nieuwe tentoonstelling.

The world is yours!  

Wereldwijd speelt hiphop een belangrijke rol in het voor lokale gemeenschappen leefbaarder maken van steden. Of het nu gaat om gedeelde herinneringen, kennis en ervaringen, uitingen als blockparty’s en graffiti-tags – hiphop is een belangrijk middel om plekken in de stad te (re)claimen en betekenis te geven.  

Sociale waarde 

Ieder collectief richt een eigen plek in het Wereldmuseum in. En geeft daarbij zijn kijk op de rol van hiphop in stadsvorming. Als het gaat om de architectuur, maar meer nog als het gaat om cultuur. The world is yours! benadert hiphop dan ook niet als muziekstroming, maar als culturele beweging. Een beweging die ervoor zorgt dat plekken in de stad een sociale waarde krijgen; belangrijk worden voor inwoners. En waardoor gemeenschappen ontstaan.  

Elke partij belicht daarbij een ander aspect. Verbindende factor is de wens dat hiphop door bestaande systemen meer gezien wordt als noodzakelijke beweging in stadsvorming. Al zit daar voor alle partijen ook een dubbelheid in. Want hiphop zal de gevestigde orde ook altijd bevragen en kan zonder erkenning ook prima bestaan. In The world is yours! hiphop maakt de stad komt dat alles samen. 

Afbeelding

BANLIEUE
BANLIEUE 

Sky is the limit  

Hiphop heeft een prominente stempel op de mode industrie gedrukt met onder andere, brands die een maatschappelijk tegengeluid bieden. BANLIEUE is zo’n brand. De installatie zet de Past-Present-Future verhaal van een jongensdroom centraal. Hiermee laten ze zien dat ze van niets iets kunnen maken en daarmee een community met deze boodschap kunnen raken. Jairo Lopez: “Dit merk draagt de naam Banlieue. (Frans voor buitenwijk) De inspiratie komt vanuit de mentaliteit van mensen die in deze wijken wonen. Er is sprake van een hoop gebeurtenissen. Wij als brand willen ons focussen op het positieve binnen deze kaders. Op de ambities, de imaginaties en de dromen van mensen. 

The world is yours” is een quote waarmee we ons kunnen identificeren. Het motiveert ons om onze kop omhoog te houden en gefocust onze doelen te behalen. Ons doel is de mens. De mens inspireren en raken, het laten zien dat alles mogelijk is. De banlieue’s doen dit onbewust ook. Je leest vaak en je ziet het vooral in het straat beeld dat de Banlieue’s, eerst Parijs inspireren, en Parijs inspireert vervolgens de wereld.” 

place to be 

Brand New Guys verwijst met Stacked naar 1996; het moment waarop verschillende ontwikkelingen rond hiphop in de stad samenkomen. Als rapper E-life zijn single ‘Stacked with Honors’ uitbrengt.  Waarmee de West-Kruiskade Rotterdam nog meer op de kaart staat in de hiphop scene als het centrum van creativiteit en coolness. In Stacked belicht Brand New Guys Nighttown, recordshop Billboard Records en de creatieve broedplaats Odeon. Drie plekken die zijn vormgegeven door hiphop via dans en muziek. The place to be voor lokale hiphop liefhebbers en internationale artiesten.  In de presentatie zijn de originele gevelletters van Nighttown opgenomen, als ook niet eerder vertoonde beelden uit de voormalige nachtclub.  

Cye Wong-Loi-Sing: “We hopen vooral dat de tentoonstelling The world is yours! jonge generaties inspireert om voort te bouwen. Dat ze zien dat ze niet alleen staan, maar vallen binnen een traditie. En zich verhouden tot de oudere generaties voor hen.” 

Afbeelding

Brand New Guys creative agency
Brand New Guys creative agency

Voorbij de tijdelijkheid 

Concrete Blossom gaat bij Mapping the culture en Bospolderplein in op de rol van hiphop en community’s bij stadsvorming en stadsvernieuwing. Vroeger, nu en in de toekomst.  

Malique Mohamud: “Rotterdam staat bekend als de ‘sociale kraamkamer’ van Nederland. Cultureel rijke en politiek complexe migrantenwijken brachten een leefwereld voort waar nieuwe taal (straattaal) en andere vormen van cultuur ontstaan. De consumeerbare vorm ervan - Urban Culture - beïnvloedt dagelijks miljoenen Nederlanders onder de 50 jaar. Het transformeert daarmee de normen, waarden en smaak van een groot deel van het land. Concrete Blossom onderzoekt hoe Hiphop als transformatieve kracht voorbij containerbegrippen als Superdiversiteit de stad actief kan transformeren.” Malique Mohamud vervolgt: “Deze vorm van postkoloniaal stedelijk erfgoed draagt een scheppingskracht in zich die super relevant is om de sociale en ecologische opgaven van onze tijd te tackelen.” 

Afbeelding

Foto Romy Zhang
Foto: Romy Zhang 

The party never ends 

Het platform Notes is opgericht vóór en dóór Rotterdamse Youth en toont in The world is yours! de documentaire The Party Never Ends (2022). Notes richt zich op het samenbrengen van de Youth en het versterken van de collectiviteit. In de documentaire laat Notes zien hoe het platform dit toepast op bijvoorbeeld BBQ’s, en blockparty’s, georganiseerd in grootstedelijke ruimtes die op dat moment door gentrificatie veranderen. 

 
Notes: “Wij borduren voort op de praktijken en infrastucturen van de generaties voor ons. Dit proberen we met de docu zichtbaar te maken: waarom en hoe we onze peers dienen in de stad.” Notes hoopt zijn leeftijdsgenoten (en de generaties erna) aan te moedigen van zichzelf te laten horen, en de stad toe te blijven eigenen. “De stad is namelijk ook van ons” aldus Notes.  

In de documentaire belicht Notes contextueel hoe zij anno 2022 de belichaming is van een nieuwe generatie ontregelaars. “We laten zien dat het met zijn obstakels komt, maar vooral heel erg verbindend en noodzakelijk is, en in collectiviteit een stuk makkelijker gaat.”  

Afbeelding

The party never ends Foto Damon Vervoort
The party never ends, Foto: Damon Vervoort

Skate On, Woei, Wi Masanga en 7 andere plekken 

In de tentoonstelling is ook een overzicht gemaakt van locaties die van belang zijn voor hiphop en de vorming van Rotterdam. Denk aan Woei, Rotterdam Airlines, Skate On, Waterfront en Wi Masanga. En bijvoorbeeld Skate On dat nu een bedevaartsoord is voor graffiti kunstenaars.  

Museum als platform 

Dat juist BANLIEUE, Brand new Guys, Concrete Blossom en Notes hun verhaal vertellen en niet het museum zelf met een soort samenvatting op hiphop komt is voor alle betrokkenen een voorwaarde geweest. Wayne Modest, inhoudelijk directeur Wereldmuseum: “Als museum zijn we onze rol aan het herdefiniëren: Hoe zijn we van betekenis? Een ding is zeker: duurzame samenwerkingen met de stad en communities moeten een belangrijk plek innemen. In die samenwerking zullen we terughoudend moeten zijn, en juist de ander het woord moeten laten. En de ruimte moeten laten, letterlijk en figuurlijk.” 

Modest vervolgt: “Dit is mooi gezegd wellicht, de praktijk is weerbarstiger. Het is een nieuwe manier van werken waar we ons op toeleggen. Maar ook een die we ons nog eigen moeten maken. Als ook veel van onze processen anders moeten inrichten. We zijn bezig te leren. The world is yours! hiphop maakt de stad is een van onze stappen. Maar dat we ons toeleggen op een serieuze langdurige, duurzame verandering van werken, daar spreken we ons graag voor uit.”