Afbeelding

Romana Vrede

Romana Vrede in The Nation op Holland Festival | "Diversiteit is wat gaat werken"

Marilva Delchot sprak met acteur, theatermaker en schrijver Romana Vrede over haar rol in de spannende theatervoorstelling The Nation, die binnenkort weer getoond zal wordt op de jubileum-editie van Holland Festival. 

Ik ben super trots op de rol die ik speel, en de nominatie die ik ervoor kreeg was echt te gek!” 

Afbeelding

Romana Vrede

Geboren in Paramaribo en wonende in Rotterdam, debuteerde Romana enkele jaren geleden met de roman “De nobele autist”. In 2017 is zij uitgeroepen tot invloedrijkste vrouw van Nederland in de categorie cultuur. Marilva na het interview: "Een echte power vrouw die weet wat zij doet, wilt en kan.”  

Deze zomer sta je weer na een lange tijd op het podium met The Nation op het Holland Festival.
“Ja, The Nation komt weer terug. Op dit moment speel ik nog een paar dagen in Den Haag met de voorstelling “Aus Faust”. The Nation hebben wij in 2017/2018 geproduceerd. Deze productie heeft meer dan 45.000 bezoekers gehad. Voor een theatervoorstelling is dat nog nooit eerder voorgekomen; zo’n hoog bezoekersaantal is gewoon uniek. Voor mijn rol in The Nation, als de moeder van Ismaël en Damir, ben ik genomineerd voor een Colombina. Regisseur Erik de Vroedt werd genomineerd voor “Beste voorstelling” en Vanja Rukavina die mijn zoon speelt is genomineerd voor een “Harlequin”; die heeft hij ook gekregen! 

En nu komt dit stuk voor een paar dagen terug op het Holland Festival. Bij het zien van The Nation is het alsof je naar een programma van  Tegenlicht meets CNN kijkt. Het gaat over wat er op dit moment aan de hand is, in het hier en nu” 

In The Nation speel je de Mariam Traoré moeder van Isma ël en Damir. Je bent zelf ook moeder; hoe bereid je je voor op zo’n intense rol?
Het liefst bereid ik me voor door vooral heel veel te lezen over de situatie waar het personage in zit. Het is lastig om iets uit te leggen wat voor mij vanzelfsprekend is. 
Ik weet nog dat ik lesgaf op de toneelschool en dat ik aan een auditant probeerde uit te leggen hoe hij moest denken in de scene. Zo van “zie het gewoon voor je, bedenk het gewoon en stel het je voor”. Toen zei een collega van mij -een wat oudere docent op een gegeven moment , sommige mensen kunnen het gewoon niet. En dan kan je blijven trekken maar als je het je niet voor kan stellen dan gaat het gewoon niet.” 

Het mooie van acteren is natuurlijk dat je je zo kan inleven en die switch kan maken. 

Afbeelding

Romana Vrede

Ja dat is het, wij hebben met de kostuumontwerper beelden gemaakt van bepaalde type mensen de je op staat tegenkomt en het gehad over de geschiedenis van Mariam, wat voor soort vrouw is het, wat heeft zij allemaal meegemaakt aan pijn en leed. Tot in hoeverre is zij ook niet manipulatief om ervoor te zorgen dat ze de dingen krijgt zoals zij het wil hebben. Iemand die heel slim en gewiekst is. Zo hebben wij het personage wat diepte gegeven en dat is heel fijn want dan weet je hoe ze loopt hoe ze beweegt, en dit is ook de manier waarop Erik, de regisseur werkt. We hebben er bijna een jaar aan gewerkt want het stuk bestaat uit zes delen. Het is echt een onderzoekproject waarin iedereen duikt in zijn personage.”

Holland Festival was doorgaans een podium met vooral wit publiek maar doet met een toneelstuk als The Nation en Angelique Kidjo als Associate Artist, nu een stap richting het Zwarte publiek; wat vind jij hiervan?
"Het is ook heel mooi. Het was altijd een witte elitaire bedoeling. En het is zeker belangrijk dat daar nu verandering in komt. Holland Festival moet wel want anders heeft Holland Festival geen voortbestaan. Als je wit en elitair blijft heb je een probleem en ben je onderdeel van het probleem. Ja!, ik noem het beestje gewoon bij de naam. Een iets diversere programmering en een diversere crew, is wat gaat werken bij dit festival. Het is zeker goed voor Holland Festival zelf dat dit nu gebeurt. Ze houden zo hun eigen voortbestaan anders tegen."

Dus Holland Festival snapt het?
"Ja, anders waren zij ten dode opgeschreven, in deze wereld waarin wij nu leven, waarin de makers en het publiek om hele andere dingen gaan vragen. En het maakt niet uit of het opportunisme lijkt. Er zijn wel meerdere organisaties die besluiten maken vanuit opportunisme. Als het maar effect heeft. We zullen het op de lange termijn zien." 

Is er iets wat je nog heel graag zou willen doen of in elkaar wilt zetten?
"Ja, ik ga volgend jaar een grote zaalvoorstelling regisseren bij Theater Rotterdam! Een samenwerking met Wellmade Productions. Esther Duysker heeft het stuk geschreven en Alida Dors is artistiek leider, die gaat ook de choreo doen; het is echt een all black female team. Wij gaan een hele nieuwe voorstelling maken en ik ga daar voor het eerst de grote zaalregie doen met een waanzinnige cast waar onder Jettie Mathurin, Howard Komproe en Dionne Verwey. Dat is wel echt iets waar ik heel erg naar uit kijk!"

The Nation met Romana Vrede in de hoofdrol is te zien op het Holland Festival in Amsterdam. Een spannende theaterproductie waarin je wordt meegezogen in het verhaal van Ismael die plots verdwijnt in de Haagse Schilderswijk.
Speeldata: 24, 25 en 26 juni
Locatie: Internationaal Theater Amsterdam
www.hollandfestival.nl voor meer info