Nieuw Boek Onthult Achterstelling en Discriminatie in het Amsterdamse Onderwijs Amsterdam
Het nieuwe boek "Achterstelling en Discriminatie in het Amsterdamse Onderwijs," geschreven door Prof. Maurice Crul, Dr. Carl H.D. Steinmetz en Frans Lelie, werpt een onthullend licht op de problemen van achterstelling en discriminatie in het Amsterdamse basis- en voortgezet onderwijs. Het boek is het resultaat van een intensief Verhalen en Transformatie project, dat in 2019 begon en waarbij systematisch verhalen van moeders en leerlingen met een migratieachtergrond werden verzameld.
Het boek beschrijft schrijnende situaties waarin leerlingen van kleur en vrouwen met een migratieachtergrond en vrouwen van kleur geconfronteerd worden met vooroordelen, racisme en achterstelling. Verhalen van onderadvisering, discriminatie door leerkrachten en pesterijen door medeleerlingen komen aan bod. Ook legt het de systematische patronen bloot die leiden tot achterstelling, zoals lage schooladviezen en gebrekkige begeleiding. De auteurs benadrukken dat deze problematiek niet alleen een uitdaging vormt binnen de muren van scholen, maar een bredere weerspiegeling is van maatschappelijke ongelijkheden.
Oproep tot Verandering
In plaats van enkel een analyse, pleit het boek voor verandering door middel van een burgerberaad. Een panel van vijftig migrantenouders en ouders van kleur uit Amsterdam wordt gevraagd om aanbevelingen te formuleren voor beleidsmakers en schoolbesturen. Deze aanpak biedt een frisse benadering waarbij de directe betrokkenen de kans krijgen om oplossingen te formuleren voor de hardnekkige problemen. Het boek biedt niet alleen een podium voor de stemmen van ouders en leerlingen, maar doet ook een dringende oproep aan de stad Amsterdam en haar onderwijssystemen om de uitdagingen van discriminatie en achterstelling actief aan te pakken.
Over de auteurs
Prof. Maurice Crul, Dr. Carl H.D. Steinmetz en Frans Lelie zijn allen gerespecteerde academici en onderzoekers met jarenlange ervaring in het onderzoeken van migratie, onderwijs en discriminatie. Ze zijn verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam, en Expats & Immigrants die zich inzetten voor een representatieve afspiegeling, tolerantie en rechtvaardigheid in het onderwijs.