Afbeelding

Felix de Rooy

The Museum of My Mind | Overzicht van films van en met multitalent Felix de Rooy

Eye Filmmuseum presenteert een filmprogramma rond Felix de Rooy – een uitgebreid overzicht van de Curaçaose-Nederlandse kunstenaar als regisseur en acteur. Veel jonge makers in Nederland en op de Cariben zien hem als belangrijke inspiratiebron. Eye vertoont lange en korte films en een uitgebreide talk over spiritualiteit in Curaçaose film toen en nu, o.a. met filmmaker Kevin Osepa. 
Felix de Rooy – The Museum of My Mind, van 6 t/m 27 mei in Eye, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/felixderooy

Zowel in zijn beeldende werk als films snijdt Felix de Rooy (1952) onderwerpen aan die vandaag de dag nog actueel zijn. Zoals de verkenning van de Afro-Caribische en queer-identiteit, religie, spiritualiteit en de doorwerking van het koloniale verleden. 

Psychic realism

In zijn werk focust De Rooy zich op de manier waarop verschillende culturen elkaar zien. Zijn stijl beschrijft hij als ‘psychic realism’: kleurrijke dromerige afbeeldingen waarin menselijke en mythologische figuren centraal staan.

Toen hij ging studeren aan de Vrije Academie in Den Haag – in de jaren 60 een 70 omgedoopt tot ‘Psychopolis’ – waren er nog niet veel kunstenaars van Surinaamse en Caribische afkomst in Nederland. Ook was er amper aandacht voor de achtergrond van makers uit de voormalige koloniën. Met lef durfde hij in zijn werk gevoelige onderwerpen aan te snijden.

Regisseur, acteur, art director

De Rooy wist in de jaren 70 en 80 aandacht te vragen voor wat later ‘Blackness’ zou gaan heten. In Almacita di desolato (1986) toont hij de schoonheid en kracht van de Antilliaanse natuur. In Ava & Gabriel – un historia di amor (1990) kiest een schilder op Curaçao een zwarte onderwijzeres als model voor de Maagd Maria. Bijzonder: De Rooy deed ook de art direction van Spike Lee's debuutfilm Joe's Bed-Stuy Barbershop: We Cut Heads (1983). In Buladó (2020) en Boy Ecury (2003) is hij te zien als acteur.

 

Programma in Eye 

Almacita di desolato (Felix de Rooy, 1986)
Ava & Gabriel – un historia di amor (Felix de Rooy, 1990)
Boka Sarantonio (Pacheco Domacasse, 1985)
Boy Ecury (Frans Weisz, 2003)
Buladó (Eché Janga, 2020)
Desiree (Felix de Rooy, 1984)
Joe's Bed-Stuy Barbershop (Spike Lee, 1984)
La ultima ascensión (Kevin Osepa, 2022)
Running 8/45 (Germaine Binstead, 1970) 
Watamula (Kevin Osepa, 2020)
 Eye on Art: over de connectie tussen film en beeldende kunst in De Rooys oeuvre (i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam)
 Curaçao Shorts: spiritualiteit & magie – Een avond met als hoofdgast fotograaf en filmmaker Kevin Osepa, die zich door De Rooy laat inspireren en in 2022 een Gouden Kalf won voor zijn korte film La ultima ascensión.

Een deel van het programma is binnenkort ook beschikbaar op de Eye Film Player

Tentoonstelling Stedelijk Museum
Stedelijk Museum Amsterdam presenteert van 22 april t/m 3 september 2023 de overzichtstentoonstelling Felix de Rooy – Apocalypse, met beeldende kunst in allerlei verschijningsvormen, film en theater. Een speciale editie van Eye on Art, in samenwerking met het museum (vertegenwoordigd door Charl Landvreugd, hoofd Onderzoek & Curatorial Practice), richt zich op de connectie tussen film en beeldende kunst in De Rooys oeuvre.


Portret van Felix de Rooy. Foto: Vincent Jong Tjien Fa