Afbeelding

Workshop over aflevering 7 ''dromen'' van The Melanin podcast.

Het begin van: Black Father and Daughter ''a conversation''

De eerste stappen

Al op jonge leeftijd begon ik mijn reis in de wereld van content creatie. Sinds mijn 10e levensjaar beheerde ik een YouTube-kanaal dat uiteindelijk 15.000 abonnees wist te vergaren. Deze ervaring heeft me niet alleen geleerd hoe ik effectief boodschappen kan overbrengen, maar heeft ook mijn liefde voor storytelling aangewakkerd.

Een jonge Afro-Surinaamse dame van 19 jaar oud, opgegroeid in Amsterdam Zuidoost, gaat haar dromen achterna. Mijn naam is Imara Simson, geboren in Almere en vanaf mijn 3de jaar verhuisd naar Amsterdam Zuidoost. Sinds jonge leeftijd beschrijft men mij als doelgericht, standvastig en uitgesproken. Maar ik hoor ook vaak dat ik eerst de kat uit de boom kijk als ik me in een nieuwe omgeving bevind.

Op jonge leeftijd ontplooide ik mijn creativiteit door video's te maken met de titel "Meisje, ik ben boos," geïnspireerd door Jandino Asporaat's comedyshow, toen ik slechts 7 jaar oud was. Deze video's staan nog steeds op YouTube en zijn zelfs vertoond in de dinoshow. Daarnaast creëerde ik instructievideo's op het Facebook-account van mijn vader, waarin ik uitlegde hoe je groep 4 sommen moest oplossen of een loom armband moest maken. Kortom, op jonge leeftijd was ik al intensief bezig met acteren, presenteren en entertainment.

Vanaf mijn 12de vond er een verschuiving plaats in mijn leven. In de puberteit merkte ik dat zowel de positieve als negatieve aandacht op mijn YouTube-kanaal moeilijk te verwerken was. Terwijl de ene persoon bewondering had voor het bereik dat ik als Afro-Surinaams meisje had opgebouwd op zowel Musically (10.000) als YouTube (15.000), waren er anderen die me bekritiseerden en stukjes uit mijn video's knipten om me belachelijk te maken.

Uiteindelijk besloot ik me te richten op school en persoonlijke ontwikkeling. Ik stopte abrupt met mijn kanaal en investeerde veel tijd in mijn studie om van Vmbo-T naar VWO op te klimmen (in een volgend artikel vertel ik hier meer over). Na 7 jaar rondde ik de middelbare school af en maakte een grote verandering door. Ik koos voor de studie Media en Journalistiek aan de VU omdat het aansluit bij mijn interesses en vaardigheden, met name op het gebied van media en presentatie.

Los van de start van mijn nieuwe studie besefte ik dat ik mezelf had verloren in mijn middelbareschooltijd, waar ik me vooral op cijfers en schoolresultaten had gefocust. Mijn creativiteit, waar ik vreugde uit haalde, was volledig naar de achtergrond verdwenen. Om mezelf te herpakken en na veel overdenken over mijn levensdoelen, ontstond het idee om een podcast te maken die zowel vernieuwend als boeiend was. Zo kwam ik op het idee om samen met mijn vader een podcast te starten. Dit was geïnspireerd op de vele gesprekken die ik met mijn vader voer en de dagelijkse adviezen en tips die hij geeft. Vol enthousiasme rende ik naar hem toe en vertelde hem over mijn plannen. Ik begreep niet waar de energie vandaan kwam die al die jaren op de achtergrond sluimerde. Hoewel hij aanvankelijk twijfelde, zei hij uiteindelijk: "Oke, jij regelt alles wat nodig is, en ik investeer."

Ik kocht twee microfoons en installeerde wat nodig was. Zo begon op 6 augustus 2023 mijn eigen podcast, "The Melanin Podcast," waarin ik vader-dochtergesprekken voer. Het hoofddoel van "De Vader-Dochter Podcast: Liefde, Lachen en Levenslessen" is vaderbetrokkenheid bevorderen en de vader-kind relatie versterken als een middel om positieve ontwikkeling en gedragsverandering te stimuleren, vooral bij jongeren in Stadsdeel Zuidoost.

Father and Daughter

Toen mijn voormalige dramadocent, Sem Huth van de middelbare school (OSB), de podcast ontdekte heeft hij mij direct benaderd. Hij stelde voor om van aflevering 7 “Dromen”, van The Melanin Podcast, samen met mij een les te maken. Het is mooi om te zien dat een docent zijn oud-leerling stimuleert, ondersteunt en motiveert. Hij nam de tijd om mijn ideeën uit te horen en heeft vervolgens ook op het moment dat de les plaatsvond ondersteund. Hier ben ik heel dankbaar voor.

Zoals eerder vermeld kozen we voor het onderwerp dromen die een van de topics is geweest die besproken is in The Melanin Podcast. We hebben voor dit onderwerp gekozen om middelbare scholieren te helpen bij de keuzes voor hun toekomst. De leerlingen hebben voordat ik de les kwam geven tijdens hun mentor les eerst naar de aflevering zelf geluisterd en doormiddel van vragen over de inhoud van de podcast waren ze actief aan het luisteren.

In de aflevering zelf sprak ik over mijn dromen en vertelde ik bijvoorbeeld aan mijn vader dat ik graag moeder wil worden. Maar ook gaf me vader aan dat bepaalde dromen niet zonder obstakels gaan. Zo is mijn loopbaan naar de Universiteit niet zonder slag of stoot verlopen. Ik had bijvoorbeeld last van onzekerheden en teleurstelling. Mijn vader en ik maken dit bespreekbaar in deze aflevering.

Van de inhoud van deze aflevering hebben mijn oud-docent en ik een les gemaakt. Hier is een werkblad uit voortgevloeid waarin ik vaardigheden en obstakels centraal heb gesteld. Ik leerde de leerlingen eerst welke vaardigheden er bestaan en ook laat ik ze nadenken over mogelijke obstakels die bij het bereiken van die vaardigheden komen kijken. In de les zelf heb ik aan de hand van voorbeelden van mensen die hun dromen achterna gaan laten zien dat hier verschillende vaardigheden en obstakels achter liggen. Zo nam ik bekende YouTubers, Gio en Jade Anna als voorbeeld. Ik gaf aan dat een van hun vaardigheden storytelling is omdat ze weten hoe ze de aandacht kunnen trekken op Sociaal Media doormiddel van communicatie. Maar ook obstakels zoals negatieve reacties uit je omgeving gaf ik als voorbeeld. Op deze manier probeerde ik het voor 13-14-jarige duidelijk te maken dat je voor elke droom die je hebt vaardigheden nodig hebt maar ook obstakels zal ondervinden. Ik merkte dat de meeste leerlingen hun tijd moesten nemen om na te denken over hun dromen. Daarnaast vonden sommige leerlingen de definitie van de verschillende vaardigheden niet altijd even duidelijk. Uiteindelijk waardeerden de leerlingen de les als "kapot leuk" en gaven een gemiddelde beoordeling van "zeer goed." 

Les

Mijn vader Baltus Simson, die actief deelneemt aan de podcast, is zo belangrijk. Zonder zijn betrokkenheid zou de podcast er niet zijn. Mijn broer Colin Simson, verantwoordelijk voor de audio en edits, maakt de podcast compleet. Mijn moeder, Wendy Simson-Wiebers, houdt mij scherp en bied mij de nodige structuur. Ik ben dankbaar voor hun bijdragen. Tot slot heeft ‘’steun door het fonds voor Zuidoost’’ mij gesteund in dit project.

Hoewel AFRO-Magazine en de podcast verschillende accenten hebben, delen ze een gemeenschappelijke kern: het vertellen van authentieke verhalen die bijdragen aan het opbouwen van een sterke identiteit binnen de Afro-Nederlandse gemeenschap. Samen vormen ze een krachtig middel om representatie te bewerkstelligen en positieve veranderingen teweeg te brengen, zowel binnen als buiten onze gemeenschap. AFRO-Magazine is mijn krachtige podia voor zelfexpressie en gemeenschapsversterking binnen de Afro-Nederlandse context. Met dankbaarheid deel ik mijn verhaal en versterk ik onze eigenwaarde, zonder afhankelijk te zijn van traditionele media.