The Harlem Fantasy ‘82
De tentoonstelling verzamelt 38 nooit eerder vertoonde foto's van één van de belangrijkste "Ballroom" nights in New York in 1982, die bepalend is geweest in de geschiedenis en ontwikkeling van de Ballroom cultuur.
Ballroom heeft zijn origines in de Afro-Amerikaanse en Latino LGBTQ+ gemeenschappen, die als verzet tegen racisme in het gevestigde circuit van schoonheidsverkiezingen hun eigen verkiezingen organiseerden. Ze groepeerden zich in 'houses', een soort alternatieve families die fungeren als emancipatorische 'safe spaces' waar de deelnemers zich vrij kunnen uitdrukken.
Deze unieke fotoserie neemt het publiek mee naar de prille begindagen van Ballroom en de origine van het legendarische Royal House of LaBeija.
De tentoonstelling start tijdens het Afropolitan festival (19 > 21 mei). Dit jaarlijkse festival brengt hedendaagse kunstenaars uit de Belgische en internationale Afrikaanse diaspora samen voor een feestelijk lang weekend met cinema, expo, muziek, debatten, workshops en een gezellige lifestyle markt.
- Kopano Maroga is een Zuid-Afrikaanse performancekunstenaar, schrijver, cultureel werker en medeoprichter van de sociaal-culturele kunstorganisatie ANY BODYZINE. Kopano woont in Brussel en is curator en dramaturg bij het Kunstencentrum VIERNULVIER in Gent. |
We schrijven 1982, West 125th Street in New York, waar een bijzondere avond werd georganiseerd door Pepper LaBeija (“Mother” van het House of LaBeija) en Dorian Corey (oprichtster en “Mother” van het House of Corey), het Harlem Fantasy Ball II. Fotograaf Nick Kuskin, toen 21, krijgt de uitnodiging om deze historische avond van avant-gardistische zelfexpressie en gemeenschapsvorming te documenteren. De negatieven zijn pas recent teruggevonden en gerestaureerd, en deze foto’s zullen nu voor de eerste keer te bezichtigen zijn.
Ballroom evenementen boden een politieke ruimte van viering en respijt voor de gemarginaliseerde gemeenschappen die het zwaarst getroffen werden door het repressieve sociale en economische klimaat dat opgelegd werd door de regering van Ronald Reagan (en haar falende aanpak van de HIV-crisis), en in het algemeen door de witte heteronormatieve ideologie.
De tentoonstelling en het programma eromheen vieren het ontstaan en de bijdrage van Pepper LaBeija en Dorian Corey, en het Royal House of LaBeija, dat de basis legde voor een wereldwijde beweging van expressie en belangenbehartiging voor queer, zwarte en bruine gemeenschappen.
Met curatoriële steun van Kopano Maroga, Ballroom Pioneer Diamond Icon - Historian Kevin Ultra Omni/ Kevin Burrus, Overall Overseer Jeffrey « Kiddie Liddah » LaBeija/ Jeffrey Bryant en Nick Kuskin. Het programma over Black Queer zelfrepresentatie is ontworpen in samenwerking met Eric Cyuzuzo - Som-m-e of Us.
Art Talk: The Harlem Fantasy '82 | 19 Mei' 23 - 18:00 In het kader van de tentoonstelling The Harlem Fantasy ’82, biedt Bozar een gesprek met zijn curatoren. Ballroom Pioneer Diamond Kevin UltraOmni/Burrus, aanwezig op de Harlem Fantasy Ball in 1982 en Overall Overseer Jeffrey «Kiddie Liddah», Jeffrey Bryant/LaBeija getuigen van het belang van zo’n evenementen, die een politieke ruimte van viering en respijt boden voor queer, zwarte en bruine gemeenschappen. Dit gesprek wordt gemodereerd door Kopano Maroga, artiest, dramaturg bij VIERNULVIER en gastcurator voor deze tentoonstelling. Coproductie: Bozar, The Royal House of Labeija
|
Foto top: The Godfather of Baltimore © 1982, Nick Kuskin. The Harlem Fantasy Ball II, NYC. Foto genomen op uitnodiging van Pepper LaBeija.