Afbeelding

Op 16 oktober 2025 brengt Full Color Entertainment de baanbrekende debuutspeelfilm van Mirella Muroni uit: Forget All You Know (About Aliens). Een magisch-realistisch, afro-futuristisch drama dat sciencefiction inzet om onze koloniale erfenis te ontleden — niet met een vingerwijzing, maar met een spiegel. Een nieuwe disruptieve stem in de Nederlandse filmwereld.
In deze magisch-realistische speelfilm met sciencefiction-elementen beleven we het bijzondere verhaal van Ella, een jonge zwarte vrouw. Als kind is ze tien dagen vermist
geweest. Wanneer ze terugkeert, vertelt ze dat ze is ontvoerd door twee buitenaardsen, waarvan ze zich slechts de namen kan herinneren: Ham en Cola.
Sindsdien wordt Ella achtervolgd door onheilspellende dromen. Ze wordt er steeds meer van overtuigd dat ze al eerder heeft geleefd, als de Ghanese Ama, de Surinaamse Peetje, de dubbelbloed Victoria en de Curaçaose Juliana. Terwijl ze probeert grip te krijgen op haar vage herinneringen, ontdekt ze dat Ham en Cola nog altijd bij haar zijn.
Vermomd als politieagent Jan en haar psycholoog Olivier proberen ze haar door de chaos heen te helpen. Langzaam komt een schokkende waarheid aan het licht: Ella is zelf een buitenaards wezen. Ze is Xoxo, een onsterfelijke reiziger die op aarde leeft en samen met Ham en Cola een liefdesdriehoek vormt.
Het verhaal speelt zich af in Nederland, van 2012 tot nu, en combineert sciencefiction met Afro-futuristische thema’s en verhalen uit de geschiedenis van zwarte
gemeenschappen. Al honderden jaren keren de buitenaardsen terug in menselijke vorm, om te observeren wat mensen denken en voelen. Xoxo verschijnt telkens opnieuw in
het leven van zwarte vrouwen, waardoor hun persoonlijke verhalen samen een spiegel vormen van een bredere, gedeelde geschiedenis.
Uiteindelijk leidt dat pad naar Ella, die als Zwarte vrouw haar plek zoekt in een witte samenleving, waar de kansen die ze krijgt nauw verbonden lijken met het verleden.
“Mijn stille twist met Nederland”
In haar regiestatement noemt Muroni de film “een stille twist met Nederland” — een confrontatie met de subtiele vormen van tweederangs burgerschap die Zwarte vrouwen nog steeds ervaren. Ze positioneert Forget All You Know (About Aliens) als een audiovisuele tegenzet tegen stereotypering en uitsluiting:
“Het verleden oprakelen is niet gezellig, maar noodzakelijk. Door de verhalen van Zwarte vrouwen zichtbaar te maken, trek ik een lijn van slavernij naar nu.”
De film is, naar eigen zeggen, ook een zelfportret. “Ik bén Xoxo,” zegt Muroni. “Een onzichtbaar wezen dat leeft in het lichaam van een Zwarte vrouw.”
Ze vertelt:
"Dat tweederangs burgerschap op basis van huidskleur is iets dat ik zelf ervaar. Het vindt zijn wortels in de slavernij van Zwarte vrouwen in het verleden, maar laat tot op de dag van vandaag sporen na.
Het leven van Zwarte vrouwen is zwaar onderbelicht, alsof hun ervaringen en stem niet van belang zijn. Bovendien worden zij nog altijd geconfronteerd met hardnekkige
stereotyperingen: de boze Zwarte vrouw, de sterke Zwarte vrouw, de zeer seksuele Zwarte vrouw. Ook ik word geraakt door die beelden en de gevolgen ervan. Juist daarom
wil ik verhalen vertellen die deze clichés doorbreken.
Dat maakt me in de witte westerse wereld niet altijd populair - het verleden oprakelen en betrekken op het heden is niet gezellig - maar voor mij absoluut noodzakelijk. Door persoonlijke verhalen van Zwarte vrouwen zichtbaar te maken wil ik een lijn trekken vanuit de geschiedenis naar het heden, en daarmee inzicht geven in hoe die geschiedenis doorwerkt in de positie van Zwarte vrouwen vandaag.
Sinds mijn allereerste film, dertig jaar geleden, is het mijn strategie geweest om Zwarte vrouwen in het middelpunt te plaatsen door hoofdrollen voor hen te schrijven. Daarom
is Forget All You Know (About Aliens) ook deels een zelfportret"
Visueel barok en emotioneel rauw
Met cinematografie van Esther Kool en muziek van Berend Dubbe ademt de film een zintuiglijke barokstijl — onregelmatig als een parel, intens en grillig. De cast, met o.a. Adanna Unigwe, Yannick Jozefzoon en Hanna van Vliet, brengt de emotionele gelaagdheid van Muroni’s script tot leven met een balans tussen poëzie en urgentie.
"Ik heb een voorliefde voor de barokke kunststijl. Met dit project verdiep ik me verder in wat barok voor mij betekent en hoe ik dat in film kan laten zien. Barok wordt officieel omschreven als een onregelmatig gevormde parel. Die omschrijving vind ik inspirerend: als schrijver en regisseur wil ik juist zulke onregelmatige parels creëren.
Dat uit zich onder meer in magisch-realistische verhalen. Daarin zoek ik steeds naar de spanning tussen realisme en magie, en naar een balans tussen een herkenbaar thema
en de wonderlijke wendingen die zich eromheen ontvouwen," zegt Muroni.
Muroni woont en werkt in Amsterdam. Zij studeerde scenario en regie (fictie) aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam en schrijft sindsdien verhalen met vrouwen van kleur in de hoofdrol. Naast films schrijft ze ook kinderboeken, romans en poëzie, vaak in een magisch-realistische stijl waarin ze zoekt naar de schoonheid van het onvolmaakte vertellen. Sinds haar debuut Tijd van Gaan (1995) maakte ze meerdere korte films, waaronder Ik Ben (2018), Black Muse (2022), Retroactively (2022), Stop Bugging Me (2023), Horses (2023) en Light Eye People (2024). Forget All You Know (About Aliens) (2025) is haar eerste speelfilm.
Forget All You Know (About Aliens) is de eerste Nederlandse sciencefictionfilm die expliciet vanuit een dekoloniaal perspectief is gemaakt. Muroni koppelt identiteitspolitiek aan filmesthetiek en laat zien dat Zwarte verhalen niet alleen thuishoren in geschiedenislessen, maar ook in toekomstverbeelding.
De film wordt in Nederland gedistribueerd door Full Color Entertainment en is vanaf 16 oktober 2025 in de bioscoop te zien, en vanaf 30 oktober online via Peprfilms.nl en Picl.nl.
Fotocredit: Full Color / Mirella Muroni