Afbeelding

Black Owned Business in de VS was booming op Blackout Day; wij kunnen dat ook

Wat was het effect van Blackout Day in de VS, vroegen we ons hier bij AFRO Magazine af. Een valide vraag, want misschien kan hoe het daar ging als voorbeeld dienen voor wat de Zwarte gemeenschap hier kan bereiken als we durven.

Dus we Googleden de zoekterm “blackout Fay result” en ja hoor, BOOM! “Het heeft zich bewezen!,” schrijft The Grio vol euforie.

Het platform citeert Khadijah Robinson, oprichter van Nile, de digitale gemeenschap die shoppers verbindt met zwarte online brands:

“We zagen dinsdag een toename van 200% in gebruikers.”

Veel BOBs, bedrijven van Zwarte ondernemers, gebruikten Blackout Day om kortingcodes te posten op social media, hetgeen verkoop en bedrijvigheid een boost gaf.

Michael De Los Santos, eigenaar van Mike D’s BBQ in Durham, North Carolina, zag een ongekende 280% toename in zijn dagelijkse verkoop. Hoe hij dat deed? Hij bood dinsdag op social media een automatische korting aan iedereen die meer dan 20 dollar besteedde. Hij hoopte dat het aanhoudt. “Laat dit niet een eenmalig ding zijn, waar mensen nu ineens Zwarte bedrijven supporten omdat het nu even populair is. Ik hoop dat het een duurzaam ding is, waarin mensen hun verkoopgedrag voor langere duur aanpassen.”

CNBC News meldt dat de aandacht voor BOB’s eigenlijk al toenam vóórdat Blackout Day plaatsvond. Mensen hebben via de website MyBlackReceipt.com massaal bonnetjes ge-upload als bewijs dat ze bij Black-owned businesses zaken gedaan hebben.

Tot nu toe lijkt er vanaf 19 juni tot 6 juli 7.6 milljoen dollar te zijn besteed.”

Niles oprichter Robinson zegt dat er de afgelopen jaren zeker meer aandacht is geweest voor Zwarte bedrijven. Mensen zijn veel bewuster in hun shopping en het komt steeds vaker voor dat kleine bedrijven, ondernemingen van minderheden en bedrijven waar vrouwen aan het hoofd van staan, support krijgen."

Bedrijven van Zwarte ondernemers zijn het hardst getroffen door de Covid-19 pandemie; over het algemeen zag ondernemerschap een 22% afname tussen februari en april 2021, maar onder zwarte ondernemers lag de drop meer tegen de 41%. Dit maakte zo’n initiatief als Blackout Day -welk een regelrecht gevolg was van het groeiende bewustzijn vanwege de Black Lives Matter beweging- nog belangrijker. Zwarte consumenten kunnen het tij doen keren en Zwarte ondernemers de crisis helpen overbruggen. 

Zwarte huishoudens worden geschat zo’n 1.4 biljoen dollar uit te hebben gegeven in 2019 en hun koopkracht zal alleen maar toenemen. "Zwarte consumenten hebben een toenemende invloed op de marktplaats," zei Cheryl Grace, senior vice president bij het data en media informatica bedrijf Nielsen. 

Zwarte consumenten zijn trendsetters. Het is een demografie die geen enkele onderneming zich kan veroorloven om te negeren.”


Dit is natuurlijk een Amerikaans verhaal, maar er is geen enkele reden om ervan uit te gaan dat het niet geldt of kan gelden voor Nederland. Ook hier hebben bedrijven uit minderheden gemeenschappen het (nog) moeilijker vanwege Covid-19; ook hier heeft de Black Lives Matter beweging bewustzijn aangewakkerd over marginalisatie van de zwarte gemeenschap; ook hier kunnen bedrijven van zwarte ondernemers extra patronage gebruiken. Als bedrijven van zwarte Amerikanen 280% toename in hun omzet zagen, alleen omdat klanten bewust kozen om hun zuurverdiende geld bij hen te besteden, waarom zou dat hier niet kunnen?

AFRO Magazine, zelf ook een B.O.B. heeft een project gelanceerd dat dit faciliteert. Ook wij merken sinds het Black Lives Matter bewustzijn, dat er een toename van traffic is op onze B.O.B. pagina, waarop meer dan 300 Zwarte ondernemingen geregistreerd staan.

Om samen met onze geregistreerden deze aandacht te kapitaliseren, runnen wij gedurende de hele maand juli -en wellicht daarna nog- de #julibobmaand campagne, waarmee we Nederlandse B.O.B.s in de spotlight plaatsen. De hele maand lang vertellen we aan onze lezers wie en waar de zwarte ondernemers zijn, wat je bij hen kan halen en waarom hun bedrijf de juiste plek is voor dat product.

Dit doen we samen met samen met Black Ladies Talk (BLT) en Black Dutch Entrepreneurs (BDE);  Daarnaast gaat NL Times, de grootste Engelstalige nieuws site in Nederland, ook enkele van de profielen publiceren in het Engels. "We krijgen al enkele weken de vraag van onze lezers, welke Black-owned businesses ze kunnen supporten in deze tijden. We zijn enthousiast over dat we door deze samenwerking in staat zullen zijn ondernemingen en klanten aan elkaar te koppen," zei Zack Newmark, Managing Editor bij NL Times.

Maandag gaat onze eerste nieuwsbrief de deur uit, met daarin de bedrijven die gebruik maakten van de gelegenheid om zich aan ons gecombineerd lezerspubliek te presenteren, dat samen honderden duizenden mensen telt.


Mocht jij ook ondernemer zijn en wil je in de eerstvolgende nieuwsbrief vermeld zijn, registreer je via dit formulier. 

Wil je in de Engelstalige "Which Black Dutch Companies to Support" serie artikelen in NL Times, vul dan dit formulier in.  

Verschillende bedrijven maakten er al gebruik van. Evita bijvoorbeeld greep de kans aan; zij komt in de eerste nieuwsbrief met een kortingscode voor enkele van haar producten bij Evita Art & Music.


Dit is nog nooit eerder gedaan, maar we doen het gewoon, omdat de tijd rijp is dat de Zwarte gemeenschap een inhaalslag maakt; en dat kan het best door Zwart ondernemerschap te ondersteunen.

Dat het kan, hebben de Amerikanen nu laten zien. Om met hun woorden te spreken: “The proof is in the pudding.”