Theatermaker Wensley Piqué toont met ODO de immense veerkracht van de Marron gemeenschap
In zijn nieuwste voorstelling ODO verbeeldt theatermaker Wensley Piqué zijn kennismaking met een gemeenschap diep in het binnenland van Suriname: het dorp Pikin Slee op Saramaccaans grondgebied, waar hij naar afreisde. In deze voorstelling schetst hij op gefragmenteerde manier de historische context van deze Marron gemeenschap: de trans-Atlantische slavernij, de ontvoeringen uit Afrika, de ontsnappingen, verzet en hun immense veerkracht.
Als het over de Marron-gemeenschappen gaat, praat men over mensen die zijn gevlucht. Maar als je in verzet gaat… Als je weigert in alle opzichten deel te nemen aan de onmenselijkheid van de trans-Atlantische slavernij, om zo je volk te bevrijden... Dat is niet vluchten. Vluchten doe je in angst. Ontsnappen is een doordacht plan. En dat is kracht. Die kracht wilde ik ervaren; daarom ben ik naar het binnenland van Suriname getrokken. Ik kwam thuis,” aldus Wensley
Van 2 t/m 26 okt is ODO te zien in het Bellevue Lunchtheater, gevolgd door een kleine tournee langs o.a. Theater a/d Rijn, Bijlmer Parktheater en Theater Zuidplein. De première is op zo 6 okt om 12:30 uur.
Over ODO
In ODO verbeeldt Wensley Piqué met maquettes, overheadprojector, zandkunst, live-cinema en indringende soundscapes zijn kennismaking met een gemeenschap diep in het binnenland van Suriname. In de Amazone leven deze mensen niet alleen in de natuur, maar vooral ook mét de natuur. Deze gemeenschappen putten uit de krachten van het oerwoud en hebben er een diepe connectie mee. Ze luisteren naar hun levensgidsen: de 'spirits' van hun voorouders. En geloven dat alles voortkomt uit één enkele energetische bron die alles met elkaar verbindt.
Op het toneel schetst Wensley samen met Damani Leidsman (Mushroom Mosis) en Ava Meijer op een gefragmenteerde manier de historische context van deze gemeenschappen: de trans-Atlantische slavernij, de ontvoeringen uit Afrika, de ontsnappingen, verzet en hun immense veerkracht.
Wensley creëerde eerder het door pers en publiek geprezen Granm’ma, een eerbetoon aan zijn oma in de vorm van een poppenspel. Als maker gebruikt hij zijn eigen ervaring om verhalen van de Afrikaanse diaspora te vertellen, waarbij poppenspel een van zijn belangrijkste disciplines is.
Creditsregie, spel Wensley Piqué co-productie ROSE stories, Theater Bellevue, Theater a/d Rijn (aangesloten bij De Nieuwe Oost) mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten, Gemeente Amsterdam, Fonds 21, Het Cultuurfonds, Dioraphte, Herdenkingsjaar Slavernijverleden Speeldatawo 2 okt - za 26 okt | Theater Bellevue, Amsterdam |
Over de makers
Wensley Piqué (1977) is performer, theatermaker, poppenspeler, choreograaf en bewegingsdocent. Hij besloot op 26-jarige leeftijd, na jaren sleur van een (kantoor)baan, het roer om te gooien en een nieuw pad in te slaan: dat van autodidact podiumkunstenaar.
Na vele jaren en uiteenlopende producties studeerde hij in 2017 alsnog af aan de Toneelacademie in Maastricht. Tot dusver werkte Wensley op zowel uitvoerend (Studio Figur, Duda Paiva, Theatergroep DOX, De Toneelmakerij e.a.) als recentelijk ook op creatief niveau (Theater a/d Rijn, Bijlmer Parktheater, ROSE stories e.a.) op het snijvlak van performance, dans en beeldend theater.