Boekpresentatie: 'Friday Black' van Nana Kwame Adjei-Brenyah

In deze roerige tijden waarin echo’s uit een duister verleden steeds luider klinken, ouderwets racisme wordt verpakt als conservatisme en het Witte Huis wordt bewoond door een reality tv-ster, biedt fictie nieuwe perspectieven. 

Het internationaal geprezen debuut, Friday Black, van de Amerikaanse schrijver Nana Kwame Adjei-Brenyah gaat niet zozeer over deze tijd, maar is vooral voor deze tijd geschreven. Zijn verhalen doen denken aan sci-fi series als Black Mirror en The Handmaid’s Tale. In twaalf surrealistische, satirische en vlijmscherpe verhalen stelt Adjei-Brenyah de uitwassen van racisme en onze consumptiemaatschappij aan de kaak. Hij laat zien hoe het is om jong en zwart te zijn in Amerika. 

Gerenommeerde schrijvers als Roxane Gay, Colson Whitehead en George Saunders zijn lyrisch en het boek is door onder meer The Guardian en Time Magazine uitgeroepen tot één van de beste boeken van 2018. The New York Times Book Review schreef over ‘an unbelievable debut, one that announces a new and necessary American voice.’ Stephan Sanders gaf het boek maar liefst vijf sterren in de Volkskrant, en vergeleek Adjei-Brenyah met literair zwaargewicht Truman Capote: ‘Deze Capote is zwart en briljant en heeft zijn boosheid getransformeerd tot grimmige miniaturen.’ En, als klap op de vuurpijl, voegde de Amerikaanse National Book Foundation hem toe aan hun ‘5 Under 35 Authors’ lijst.

Naar aanleiding van het verschijnen van de Nederlandse vertaling van Friday Black organiseert De Nieuwe Liefde in Amsterdam een speciale avond met de Amerikaanse schrijver. Onder leiding van moderator Clayde Menso (directeur van Amerpodia) spreken we met Adjei-Brenyah over zijn artistieke proces, de maatschappelijke thema’s die hij in zijn verhalen aan de kaak stelt en de manier waarop (dystopische) fictie kan worden gebruikt om onze tijd te analyseren.

Auteur Nisrine Mbarki gaat op een vergelijkbare manier te werk in haar kortverhaal, De Matrice. We bespreken haar werkwijze en hoe zij dystopische fictie in haar werk gebruikt.

Plaats

Da Costakade 102, Amsterdam

Datum