All Power to the People! | Emory Douglas & The Black Panthers
Als minister van cultuur voor de Black Panther Party was Emory Douglas verantwoordelijk voor alle grafische en visuele vormgeving. Zijn iconische werk staat symbool voor de Afro-Amerikaanse cultuur in de jaren 60 en 70 in de Verenigde Staten en de strijd voor verandering. De organisatie was zich er van bewust dat visuele cultuur van groot belang is voor het overbrengen van de politieke boodschap. De strijdkreet ‘All power to the people!’ heeft zijn kracht niet verloren en is ook nu nog steeds van toepassing.
Niet alleen in de VS, maar ook in Nederland is institutioneel en alledaags racisme nog steeds de oorzaak van sociale en economische ongelijkheid tussen verschillende groepen in de samenleving. De werken van Douglas en zijn roep om revolutie vormen een belangrijk kader om kritisch naar onze huidige tijd te kijken.
West Museumkwartier toont in deze solo tentoonstelling werken uit de beginjaren van de partij die gebruikt werden voor de promotie en campagne van de Black Panther Party in de vorm van posters, kranten en foto’s. Met het tweedaagse internationale symposium willen wij de rol van kunstenaars en activisten in de strijd voor/om een rechtvaardiger maatschappij onderzoeken. En hopen wij bij te dragen aan de intellectuele ontwikkeling van toekomstige generaties die de strijd zullen moeten voortzetten.
- Exhibition: 28.09.2018 — 22.12.2018
- Preview: Donderdag 27.09.2018, 17 uur + walking dinner, RSVP: eline@westdenhaag.nl
- Location: West Museumkwartier, Lange Voorhout 34, Nederland
- Extra: 2 daags symposium, meer info: www.westdenhaag.nl
Vanaf 1967 tot in de jaren zeventig was Douglas actief communicatie expert voor de Black Panther Party. De organisatie verzette zich tegen het racisme, het politiegeweld en de sociale ongelijkheid in de VS in de periode waarin Martin Luther King en Malcolm X werden vermoord. Voor Douglas liepen kunst en activisme in elkaar over. Ruim tien jaar lang gaf de Black Panther Party een krant uit, die door hem werd geproduceerd. Samen met anderen maakte hij kunst voor in de krant, posters en ander drukwerk. Een belangrijk doel was het vormen van een gemeenschappelijke taal, waar kunst een essentieel onderdeel van was. Kunst was als het ware het gereedschap voor activisme; het informeerde mensen over de problematiek en de noodzaak tot revolutie.
Kenmerkend voor Douglas’ stijl is de manier waarop hij de tot op dat moment onderdrukte Afro-Amerikaanse gemeenschap op zeer krachtige manier weergaf. Hij construeerde een visuele mythologie waarbij hij een groep die zich machteloos voelde werd weergegeven als een gepolitiseerde en militante gemeenschap. Zijn energieke stijl illustreerde de sociaal-maatschappelijk erbarmelijke positie van de Afro-Amerikaanse gemeenschap op een respectvolle en empathische manier. De krant en tekeningen van Douglas droegen bij aan de strijd voor vrijheid door enerzijds de brute realiteit van het leven in Amerikaanse getto’s te tonen in combinatie met confrontaties met de onderdrukkers. Het uitgesproken werk van Douglas genereerde zowel aantrekkingskracht als afkeer van de heftige geweldadigheden.
Emory Douglas’ (1943) werk is gepubliceerd in meerdere boeken, waaronder ‘Black Panther: The Revolutionary Art of Emory Douglas’ en is oa. MOCA Museum of contemporary Art, Los Angeles; New Museum of Contemporary Art, New York; Gregorio Escalante Gallery, Los Angeles; Tate Modern, London; SESC Sao Paulo, Brazil; Museo de Arte del Banco de la República, Bogotá; Liverpool Biennale, UK; Biennale van Sydney 2008, Sydney; the Museum of Contemporary Art in Los Angeles, Los Angeles; Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco; Showroom Mama, Rotterdam; Urbis, Manchester; Station Museum of Contemporary Art, Houston.
Deze expositie is een project van La silueta en is samengesteld door de curator Juan Pablo Fajardo.