Afrovibes 2017
28 sept t/m 9 okt – makers & muziek o.a. uit Zuid-Afrika, Congo, Zimbabwe en Guinee
Afrovibes Festival brengt van 28 september t/m 9 oktober voor de 14de keer jonge makers en gevestigd talent op het gebied van theater, dans, muziek, poëzie, film en design uit Afrika naar Nederland. Het festival vindt plaats in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Afrovibes laat moderne, actuele en vernieuwende kunst uit grootstedelijke culturele hotspots in Afrika zien en verbindt dit werk en de makers ervan en met jonge Nederlandse kunstenaars. Kaartverkoop en informatie via afrovibes.nl
Data en theaters/steden
- Amsterdam 28 september t/m 1 oktober Tolhuistuin, 3 & 4 oktober De Balie, 5 oktober Bimhuis en 4 & 6 oktober Bijlmer Parktheater.
- Rotterdam 1 oktober Kunsthal en 6, 7 & 8 oktober Maaspodium.
- Utrecht 3 oktober Cereolfabriek, 5 & 7 oktober Stadsschouwburg Utrecht.
- Den Haag 4 oktober Institute for Social Studies, 6 t/m 8 oktober Korzo, 8 & 9 oktober Het Nationale Theater (Theater a/h Spui).
UITGELICHT:
Amsterdam - 12 september programma launch in de Tolhuistuin met Neo Muyanga Naast de programma launch wordt ook de film The Rose of Rhodesia vertoond (in samenwerking met Cineblend Open Air en EYE Filmmuseum) die begeleid wordt door de Zuid-Afrikaanse componist en muzikant Neo Muyanga, die speciaal voor de film een nieuwe compositie schrijft en live opvoert. Neo is een wereldberoemde muzikant, componist en librettist geboren in Soweto, die zijn sporen in de jazz, opera en pop ruimschoots heeft verdiend.
In de jaren ‘90 startte hij (met Masauko Chipembere) het akoestische popduo, Blk Sonhine, en werd in 2008 medeoprichter van het Pan-African Space Station (met Ntone Edjabe) als platform van de vooraanstaande Pan-Afrikaanse muziek en geluidskunst op het internet. Dit jaar was hij featured artist van het prestigieuze National Arts Festival in Kaapstad (ZA) en in 2016 omlijstte hij tijdens de viering van het 20-jarig bestaan van het Prins Claus Fonds de avond met zijn muzikale kunsten. Meer informatie over The Rose of Rhodesia onderaan dit bericht.
Amsterdam - 28 september opening in de Tolhuistuin
De Tolhuistuin is dit jaar hoofdlocatie van Afrovibes en biedt een groot deel van het programma. De tuin wordt omgebouwd tot festivalhart met pop-up stores, nagesprekken en optredens. Op 28 september wordt hier het festival geopend met de première van dansvoorstelling JONGA van het Utrechtse DOX & Artscape uit Zuid-Afrika en de Europese première van Pig Headed van de Zuid-Afrikaanse maker Gavin Krastin.
Amsterdam - Afrovibes is dit jaar voor het eerst in De Balie (3 & 4 oktober) met twee voorstellingen uit Zuid-Afrika beiden gevolgd door een debat waarin thema’s als onze slavernij geschiedenis, dekolonisatie en seksualiteit aan bod komen. Sprekers zijn onder andere kunstenaar/activist Patricia Kaersenhout, rapper/muzikant Gideon ‘Gikkels’ Everduim, choreograaf Jay Pather, Sruti Bala (professor Theatre en Performance Studies) en Katlego van de Universiteit Leiden
Den Haag – African Arts Fest Afrovibes, iAfrica Film Festival en Korzo slaan de handen ineen en presenteren een 3-daags programma waar op inspirerende wijze dans, muziek, film, performance art en fotografie samenkomen. Onder andere Moh! Kouyaté (GN) en Fredy Massamba (CG) treden op en op 6 oktober is de Nederlandse première van Sac au Dos (CG). Een persoonlijke danssolo van Florent Mahoukou over de ervaringen, de wonden en herinneringen aan de burgeroorlog en genocide in 1998 in Congo. De teksten zijn geschreven door Dieudonné Niangouna die recent nog op Holland Festival stond.
Amsterdam & Rotterdam - Black Achievement Month x Afrovibes
Dit jaar presenteert Afrovibes samen met Black Achievement Month twee programma’s. Op woensdag 4 oktober is dit het urban dansprogramma rondom dansvoorstelling JONGA (NL /ZA) en dichter Koleka Putuma (ZA) in het Bijlmer Parktheater. In Rotterdam wordt op 7 oktober de voorstelling Afriqueer omlijst met een gesprek geleid door BAM.
Het hoofdprogramma:
Geen Afrovibes zonder het Utrechtse DOX! JONGA (Kijken) (NL | ZA) is een ontmoeting tussen Nederlandse en Zuid-Afrikaanse dansers. Een frisse shake die Afrikaanse dansstijlen met hedendaagse en urban dansvormen vermengt. Puur dansplezier! Wie ben ik en wie is die ander? Wat zijn onze gewoontes en hoe oordelen we?
Na Julidans keert Robyn Orlin voor Afrovibes terug naar Nederland met In a World full of Butterflies, it takes Balls to be a Caterpillar .... Some Thoughts on Falling (ZA / CG / RE). De voorstelling heeft als artistiek uitgangspunt de weigering van dansers om op te treden tegen de achtergrond van videobeelden van de aanslag op 9/11 in New York. De voorstelling plaatst op een dieper niveau vraagtekens bij de ondergang, onze angst en de breekbaarheid van onze wereld.
Sac au Dos (CG) is een persoonlijke danssolo van Florent Mahoukou over de ervaringen, de wonden en herinneringen aan de burgeroorlog en genocide in 1998 in Congo. Over de bloedbaden en de oorverdovende stilte van de naties die toekeken. De teksten zijn geschreven door Dieudonné Niangouna die recent nog op Holland Festival stond.
In DE-APART-HATE (ZA) onderzoekt Mamela Nyamza de relatie tussen religie, controle en haat, de bronnen van macht en onderdrukking. De voorstelling laat zien wat momenteel in Zuid-Afrika gaande is: wat gaat er komen wanneer structuren van macht en onderdrukking zijn ontleed en gevallen? Wat komt na de dekolonisatie?
Locatievoorstelling Afriqueer ((ZA / BW / ZM)) van Warren Nebe is een reis naar het accepteren van jezelf. Het publiek wordt door spelers uit Zuid-Afrika, Botswana, Namibië en Zambia meegenomen van plek naar plek en laat de strijd zien van jonge Afrikanen die hun eigen identiteit en seksualiteit zoeken in een postkoloniale samenleving. Wat betekent het om man en queer te zijn in het Afrika van nu?
What Remains (ZA), geregisseerd door artistiek leider Jay Pather, onderzoekt het ongemakkelijke slavernijverleden van Kaapstad. De voorstelling is een cross-over van dans en theater over een stad die achtervolgd wordt door herinneringen aan de slavernij en die het verleden probeert te verzoenen met het heden.
Geïnspireerd op de roman Lord of the Flies brengt Gavin Krastin met Pig Headed (ZA), een provocerend statement over macht. De voorstelling legt de verontrustende machtsdynamiek en de vervreemding tussen burger en politiek bloot en is tegelijkertijd een protest tegen het misbruik van de breekbare democratie, waarbij prachtige principes verworden tot inhoudsloos gemompel.
Extra informatie The Rose of Rhodesia
The Rose of Rhodesia (1918) is in 2009 herontdekt in Duitsland, een ontdekking die indertijd veel opzien baarde in kringen van filmprofessionals omdat de film verloren gewaand was. De film werd gerestaureerd door het EYE Filmmuseum maar er bestond alleen een kopie met Duitse tussentitels. Speciaal voor de vertoning deze avond heeft EYE de film Engels ondertiteld en deze is daarmee voor het eerst voor een groter publiek beschikbaar.
The Rose of Rhodesia was de laatste productie van de Amerikaan Harold Shaw in Afrika. In tegenstelling tot andere regisseurs gebruikte Shaw geen zwart-geschminkte acteurs, maar werkte hij met Zuluʼs als acteurs. De film onderscheidt zich met name in de manier waarop Afrikanen worden neergezet en in het feit dat interraciale verhoudingen het werkelijke thema vormen. De film draait om een diamant die wordt gestolen van een Rhodesisch mijnconcern.
De held is bevriend met Mofti, de zoon van stamhoofd Ushakapilla, en een witte roos vormt het symbool van hun vriendschap. Shaw was er van overtuigd dat Afrikaanse films ook in een Afrikaans decor en met Afrikaanse acteurs moesten worden gemaakt om het publiek overzee te bekoren, en bracht daarmee waarschijnlijk enkele van de eerste zwarte filmsterren in de geschiedenis voor het voetlicht. Het zou nog heel lang duren voordat dezelfde vooruitstrevende kijk op Afrikanen terugkeerde in de cinema.