Othello niet meer in blackface bij de Metropolitan Opera

The Metropolitan Opera , het belangrijkste operagezelschap van de Verenigde Staten, stopt na 124 jaren met blackface. Vanaf maandag zal het theater bij de productie van William Shakespeare’s "Othello geen makeup meer gebruiken om de huid van witte acteurs donkerder te maken.

Het opera “Othello,” misschien wel Shakespeare’s beroemdste tragedie, heeft een zwarte generaal in de hoofdrol, maar de rol wordt altijd vertolkt door een witte acteur in blackface. Het besluit van The Met om van deze gewoonte af te stappen wordt als een “grote stap” ervaren.

Geschiedenisdocent Yohuru Williams van Fairfield University dat het al veel eerder had moeten gebeuren. “Vooral als we vandaag in de 21ste eeuw de Black Lives Matter beweging in overweging nemen, is het voor mij moeilijk om gesprekken over ras deze los te zien van deze tragedie,” zei Williams.

De “grote stap” bij de MET komt net voordat hier in Nederland bij ZEP Theaterproducties een inventieve uitvoering van Othello in première gaat.

Met een unieke, multiculturele cast (Kenneth Herdigein, Dionne Verwey, Raymi Sambo, Lucretia van der Vloot en Yamill Jones), speelt Othello vanaf 30 september in Theater Bellevue in Amsterdam en toert daarna tot en met 18 december door het hele land toert. De fysieke speelstijl, gecombineerd met zang en spoken word, maakt deze  tot een toegankelijke versie vol adrenaline.

Generaal Othello en de jonge rijke Desdemona zijn smoorverliefd. Ze trouwen in het geheim, want Othello’s achtergrond wordt niet door haar familie geaccepteerd. Als Othello zijn rechterhand Jago passeert bij een officiersbenoeming is het zaad geplant voor een fataal vervolg. Jago injecteert Othello met het gif van de jaloezie en overtuigt hem ervan dat de nieuwe officier Cassio en Desdemona een affaire hebben.

In samenwerking met niemand minder dan Brainpower versnijdt regisseur Peter Pluymaekers ditmaal de klassieker Othello tot een messcherpe, actuele voorstelling.

Sambo die Cassio, Othello’s loyale luitenant speelt, vertelt in de gedrukte uitgave van AFRO Magazine: “Othello is het enige donkerere personage dat Shakespeare ooit heeft bedacht: Een sterke zwarte man in een witte wereld. Het gaat ook over witte arrogantie. Het is meesterlijk wat Shakespeare gedaan heeft met dit stuk. Hij houdt de witte mensen een spiegel voor waarin ze kunnen zien hoe ze zwarte mensen zien. En bij ZEP hebben we hebben er iets interessants mee gedaan,” vertelt hij. “Je weet dat Othello heel vaak door een witte man wordt gespeeld? Wij hebben het helemaal omgedraaid. We hebben een witte Othello in een zwarte wereld.”