Ken Doorson brengt zijn kleurspektakel naar Amsterdam

Door Marion Poll

Een bijzondere week voor de Surinaamse kunstenaar Ken Doorson (1978). Zijn eerste buitenlandseis een feit. Fons Geerlings  heeft de primeur en exposeert Doorsons imposante schilderwerken deze maand in Galerie 23 in Amsterdam.

Toch voelt Amsterdam ook als thuiskomen voor Doorson. Hij woonde jarenlang in de hoofdstad en exposeerde zijn werk al eerder op verschillende plekken in Nederland en Suriname. “Maar de eerste keer solo is wel heel speciaal. Ook, omdat ik voor het eerst lijfelijk aanwezig ben geweest bij de opening”, glundert hij. De belangstelling die Doorson tot nu toe krijgt voor zijn werk, had naar eigen zeggen niet beter gekund.

Het is bekend dat Doorson zich laat inspireren door historische momenten van de Surinaamse geschiedenis. Dit komt mede, omdat Doorson na afwezigheid van veertien jaar weer terugkeerde in Suriname en in een zoektocht belandde naar zijn eigen identiteit.

Zijn Afro roots hebben wel degelijk invloed op zijn werk. “Ik kwam erachter dat er weinig momenten uit de Surinaamse historie op een beeldende manier zijn vastgelegd. Dit was voor mij een speeltuin om mee aan de slag te gaan.”

Eén van zijn bekendste werken is het schilderij dat hij creëerde van Boni, die bekend staat als de grootste verzetsstrijder in de tijd van de slavernij in Suriname. Doorson legde Boni vast op het moment vlak voor zijn executie. Met een gedurfde combinatie van kleuren, probeert de kunstenaar emoties los te maken bij het grote publiek.

 

De expositie in Amsterdam bevat voor het grootste deel werken waarbij dit kleurenspektakel van emoties naar voren komt. Mannen en vrouwen in verschillende houdingen zijn op het doek gebracht met felle kleurcombinaties. De emoties spatten van de doeken af.

Eén van zijn grootste inspiratiebronnen is de Franse schilder Paul Ganguin die volgens Doorson fenomenaal gebruik maakte van kleur.

“Ik wil met een aura van kleuren een bepaald gevoel opwekken bij mensen. Dat is de eerste stap. Het kleurenpallet. Daarna bepaal ik de houding van het personage om deze emoties te versterken. Er zijn geen specifieke gevoelens die ik bij het publiek wil opwekken. Ik wil het aan de eigen interpretatie overlaten.”

De kunstenaar brengt op deze expositie ook enkele maatschappelijk thema’s naar voren. Zo is op het doek Mea Culpa een priester afgebeeld, die door zijn houding wat lijkt op de huidige president van Amerika, Barack Obama.

Doorson refereert met dit werk naar de sterke rol van die de rooms-katholieken hebben gespeeld in de Surinaamse historie. Het werk Before Make-up verwijst naar de actuele zwartepietendiscussie en het doek Je Maintiendrai brengt de nog steeds onlosmakelijke band tussen Suriname en Nederland naar voren.

Doorsons werk is tot 31 juli te bewonderen in Galerie 23. De kunstenaar is zelf tot vier juli in Nederland en is deze week dus nog regelmatig te vinden in de galerie.