Afbeelding

Het eerste #BOB / AFRO Magazine ondernemersseminar was een succes

Een succes. Een andere beschrijving zou niet voldoen voor het eerste ondernemers seminar dat AFRO Magazine afgelopen zaterdag organiseerde voor registranten op de Black Owned Business #BOB pagina. De participanten waren heel erg te spreken over de lessen die ze leerden van Janine Lie A-Kwie en Rudsel Maduro van ActionCOACH.


“Het (seminar) was heel interessant en scheen licht op de punten die niet zo snel opgemerkt worden als je er middenin zit,” schreef één op het feedbackformulier. Een andere schreef “Het maakte je bewust van je commerciële mogelijkheden.” “Bedankt dat jullie dit organiseerden,” schreef een derde aan AFRO Magazine. “Het was heel leerzaam!” Weer een andere participant zei dat het seminar voldeed aan zijn verwachting van tips die verder gaan dan "hoofdstuk 1 van het ondernemershandboek".


“Het was precies goed,” vertelt Maduro, Business Coach en Local Area Manager voor ActionCOACH. Om bedrijven die op de BOB-pagina adverteren waar voor hun geld te geven, was AFRO Magazine in zee gegaan met het leidinggevende business coaching bedrijf. Het resultaat van de samenwerking was het seminar "6 Stappen naar een Succesvol bedrijf', waarin ondernemers kennis maken met een gestructureerde en beproefde aanpak voor het opbouwen van een, - in alle aspecten -, goed draaiende onderneming. Maduro verzorgde het seminar samen met Lie A-Kwie, master licensee van ActionCOACH.

Elf ondernemers deden mee. “Het was een goede groep van erg ambitieuze mensen die niet bang waren om te ondernemen, maar tegelijkertijd ook geïnteresseerd waren in hoe ze dingen binnen hun bedrijf kunnen verbeteren. Soms heb ik crowds bij wie dat niet zo is. Dit was een goede groep met goede interactie,” zegt Maduro.

Bij de afsluiting verlootten de ActionCOACH officials nog het boek “Buying Customers”, geschreven door Brad Sugars, de oprichter van ActionCOACH. “Het is een heel goed boek. "Mensen denken dat je klanten werft, maar uiteindelijk koop je klanten door de diensten die je levert. Iedere ondernemer zou dit boek moeten lezen,” vertelt Maduro erover.

Hij was tevreden met de samenwerking met AFRO Magazine. “Het was fantastisch. Alles was tot in de puntjes geregeld. Perfect. De bedrijven die dit aan zich hebben laten voorbijgaan hebben gemist, maar we doen het graag weer in de toekomst voor de bedrijven uit de afro gemeenschap die zich hebben aangemeld voor de BOB pagina.” 

De #BOBpagina ging in februari online en biedt ondernemers uit de afro gemeenschap de mogelijkheid om zich voor 10 euro per maand te presenteren aan de lezers die de website bezoeken. Geregistreerde bedrijven krijgen naast een advertentie een mini-website op afro magazine én ze mogen meedoen aan de reguliere business workshops door experts uit de gemeenschap. 

De volgende workshop is al in de planning. “Die zal alleen toegankelijk zijn voor bedrijven die zich voor de BOB pagina hebben aangemeld; daar betalen ze nou eenmaal dat tientje voor,” zegt Ralitsa Vliese van Ralitsa’s AfroBusiness die het BOB pagina project hielp ontwikkelen.