Z.P. Moor: de “derde zijde” aan de discussie

Z.P. Moor arriveerde precies op het juiste moment. Te midden van de oneindige, oververhitte en (voor mij) vermoeiende discussie tussen degenen voor en tegen 'zwarte piet' in de periode voorafgaand aan Sinterklaas, was een “derde zijde” aan het jaarlijks terugkerende 'zwarte piet'-onderwerp echt nodig. En Paul Obinna's Z.P. Moor-workshopserie bood precies dat!

Bedoeld als een manier om de "zwarte" gevoelens ten opzichte van ‘zwarte piet’ – de zwart geschminkte dwaas met krullenpruik, rode lippen en gouden oorringen – te transformeren van boosheid en frustratie naar die van trots en kracht, voerden de workshops langs de politieke en culturele macht van Kemet, de Kemetische kennis en wijsheid die door de Moren naar Europa werden gebracht en de manier waarop Europeanen deze eeuwenoude rijkdom en wijsheid systematisch hebben geconfisqueerd en de geschiedenis hebben verdraaid om ware beschaving en heerschappij te claimen.

De workshops hebben mij geleerd dat er voor ons, zwarte mensen in Nederland, zoveel te leren valt over onze ware eeuwenoude geschiedenis, voordat we ook maar kunnen beginnen te begrijpen waarom de huidige maatschappij functioneert zoals ze doet en, nog belangrijker, waarom dat voor ons niet goed voelt.

Hier zijn slechts twee van de vele kernpunten die ik uit de Z.P. Moor-workshopserie heb meegenomen en die mij, elke keer als ik opnieuw geconfronteerd wordt met ‘zwarte piet’, zullen vervullen van een gevoel kracht en trots:

Ten eerste kunnen we, in plaats van onszelf te beperken tot een 'bewustzijn van onderdrukking' (armoede, geweld, gebrek, ziekte, ellende en mislukking), het beste de “overstap” maken naar een 'bewustzijn van overwinning' (rijkdom, vrede, overvloed, gezondheid, geluk en succes). Paul Obinna beweert dat deze 'tweelingzuilen van het bewustzijn', zoals ze worden aangeduid door Dr. Molefi Asante, ook zeer van toepassing zijn op het debat rond 'zwarte piet'. Volgens Obinna is het echt aan ons of we blijven reageren op 'zwarte piet' vanuit een gemoedstoestand van onderdrukking (de gelijkstelling van 'zwarte piet’ aan racisme en slavernij) of dat we gaan acteren vanuit een gemoedstoestand van liefde (de transformatie van 'zwarte piet’ naar ZP Moor, onderwijzer en filantroop), door middel van meer zelfliefde en kennis van de geschiedenis.

Ten tweede kunnen we beginnen ons bewuster te worden van de sporen van de ware geschiedenis die voortkomen uit de wereld van rijkdom van onze voorouders die ons vandaag de dag nog steeds omringt, als we eenmaal beseffen hoe Kemetische kennis en wijsheid in Europa zijn terechtgekomen. Wanneer we onze ogen openen voor de verdraaide versie van de wereldgeschiedenis die ons eeuwenlang is voorgehouden, kunnen we de constructen ‘witte heerschappij’ en ‘zwarte onderdrukking’ misschien beginnen te begrijpen. Wanneer we ons weer verbinden met onze ware geschiedenis, door deze bijvoorbeeld te bestuderen, zullen we onszelf kunnen genezen van het misbruik dat ons zo lang en op ontelbare manieren is aangedaan.

De Z.P. Moor-workshopseries hebben mij dorstig gemaakt naar meer kennis over “mijn” geschiedenis, om dichterbij de waarheid over mezelf te komen. Paul Obinna’s manier van lesgeven was een behoorlijk bijzondere belevenis en die had ik voor geen goud willen missen. Zijn diepgaande kennis van geschiedenis, etymologie en gedragswetenschappen, in combinatie met zijn humor, persoonlijke ervaringen en oprechte interesse in zijn publiek, maken hem de overtuigende en evenwichtige leraar die nodig is voor dit zeer confronterende onderwerp.

Het waren drie zeer intensieve avonden, ik heb mijn portie slapeloze nachten wel gehad, maar het was het allemaal waard. Ik heb het licht gezien: 'zwarte piet' zal voor mij nooit meer dezelfde zijn... ‘Z.P. Moor, it is!’

Enigma Delgado Waalzaam | Co-Build