Nomi by Naomi is meer dan gewoon een kledinglijn

Yes, yes. New week, new goals. And new stuff online,” schreef Afro lifestyliste Naomi Rosheuvel vandaag op haar FB pagina. Een teken aan de wand dat al lekker begint te lopen.

Naomi zegt dat met het live gaan van haar site, ze een “point of no return” heeft bereikt in haar business. “We zijn op dreef en we ontdekken steeds nieuwe dingen waar we rekening mee moeten houden. Maar de kop is eraf en het is niet meer te stuiten. Daarom heb ik ook heel lang uitgesteld omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik er ready voor was. Ik heb hiervoor ook een website gehad, maar toen deed ik het als hobbyist. Nu is het menens. Nu heb ik heel veel dingen geleerd. Met die lessen ga ik nu aan de slag als entrepeneur.”

De in Paramaribo, Suriname geboren Naomi had al vroeg in haar leven als doel “global lifestyle designer” te worden. Ze studeerde Interior Design en ging meteen daarna aan de slag als mode-ontwerpster. Haar brand werd uiteindelijk Nomi, by Naomi. “Ik wilde voornamelijk een fusie creëren tussen de twee continenten die ik thuis noem,” vertelt ze. Ze citeert uit het hoofd haar Engelse missie: “Inspired by Africa, brought to South America, designed in Amsterdam. That’s the philosophy behind the brand. Nomi by Naomi creates a unique fusion between people, cultures, fashion and lifestyle.”

Ze benadrukt dat Nomi by Naomi meer is dan een kledinglijn. “Toen ik met mijn merk begon was het alleen een kledinglijn die Afrikaans geїnspireerd was.  Ik ben de afgelopen jaren gegroeid als merk. Ik heb aan wedstrijden deelgenomen en gewonnen. Ik heb kansen gekregen om in het buitenland aan shows mee te doen en ervaring op te doen. En die kansen heb ik uitgebuit. Dat is mijn stijl vandaag. Ik leef mijn brand. Kleding, interieur. Lifestyle. Dat is mijn brand.”

De Nomi stijl, vertelt ze, heeft tot doel roots en identiteit bespreekbaar te maken via een Afrocentrische lifestyle die ze creërt voor een jong urban publiek, maar ook voor een klassiek publiek. “Het gaat niet om kleding alleen; ik verkoop een gevoel door middel van kleding. Er is ook een sociaal aspect, van identiteit, van roots. Dat heeft iedereen; het maakt niet uit wie je bent of waar je vandaan komt, als persoon kan je pas goed functioneren als je weet waar je staat. Iedereen heeft identiteit en dat maak ik bespreekbaar.”

Van de stijl blijft desalniettemin de kleding het tastbaarst: trendy T-shirts, armbanden, hoofddoeken, met een zware Afrocentrische inslag. “De stijl is zoals ik de wereld zie.  Zoals ik trends zie. Het is uniek, bewust, gedurfd en authentiek. Dat komt ook door de stoffen die ik gebruik. Die hebben voor iedereen een betekenis. Het kan zijn dat je de Afrikaanse stoffen aanvoelt vanwege je eigen afkomst, maar het kan ook zijn doordat je ooit eens Afrika bezocht of er stage gelopen hebt. Anderen herinneren zich dat ze de stoffen aantrokken wanneer ze feestjes hadden. Het maakt niet uit wat je achtergrond is, je hebt er meteen een band mee,” zegt Naomi. “Heel veel mensen vinden de stoffen typerend. Sommigen typeren het op een negatieve manier, terwijl anderen het ervaren als positief. Ik maak het met mijn westerse twist tot een draagbare trend voor nu.”

In de twee jaar die ze uittrok om haar droom tot leven te brengen, creërde ze er een uidelijke visie en een strak marketingplan voor. Het doel daarvan is om met de website met haar stijl aan een internationale doelgroep te bieden. “Ik wil een internationale brand worden. Als mensen over African inspired praten, wil ik dat ze aan Nomi denken. Daar wil ik zijn en liefst binnen nu en vijf jaar. De website is één stap.”

En die stap is een belevenis, voegt ze nog toe. “Op de website kan je mijn laatste items kopen, maar het is ook een blog waar je mijn werk leert kennen. Mijn passie. Je ziet wat me inspireert.”

Sinds het live ging op 1 juni zijn de reacties positief geweest. “Mijn doelgroep is vrij gevarieerd. Jong. Gedurfd. Net als mijn stijl betreft het mensen die niet in de menige opgaan. Of beter nog, als ze wel in de menigte opgaan, doen ze het op hun eigen tijd met hun eigen twist.”

Foto door Silvia Adjete