Kleur de Kamer stemwijzer: partijen eens over thema’s die belangrijk zijn mensen van Kleur

Een overweldigende meerderheid van politieke partijen die deelnemen aan de Tweede Kamer verkiezingen van 15, 16 en 17 maart, blijkt het eens te zijn met de stelling “Herdenking van de afschaffing van de slavernij (1 juli) moet een nationale feestdag worden”.

Dit blijkt uit de stemwijzer die het onpartijdige initiatief deze week lanceert. Aan de hand van 30 stellingen, kaart de wijzer thema’s aan die belangrijk zijn voor de migrantendoelgroep.

Opvallend is dat een aantal thema’s waar de afgelopen jaren over gesproken is een breed draagvlak krijgen. Ook reageert nagenoeg elke partij bevestigend op de stelling "Kinderopvang moet gratis worden” en is er een overweldigende meerderheid voor de stelling ”De Nederlandse overheid dient officieel excuses te maken voor haar rol in de slavenhandel”. 

Het zou in een komende formatie dus weinig moeite kosten om deze veranderingen teweeg te brengen. Nederland krijgt er een vrije dag bij." 

Kleur de Kamer wordt gevormd door politiek strateeg Ian van der Kooye (woordvoerder), Yvette Forster van o.a. 529-Media Productions en Kwaku Summer Festival, Raja Felgata en Khalid Ouaziz van De Community Top 100, Ruben Severina (OCAN) en Marvin Hokstam (AFRO Magazine). Het initiatief streeft naar een betere afspiegeling van de Nederlandse bevolking in de Tweede Kamer.

De organisaties bundelden hun krachten nadat uit de lijsten met kandidaat-Kamerleden bleek dat er weer maar weinig kandidaten van kleur op verkiesbare plekken staan. Volgens onderzoek is de lage opkomst tijdens verkiezingen mede te wijten aan het feit dat mensen zich niet vertegenwoordigd zien in de 2e kamer.

Omdat zij het gebrek aan diversiteit in de Tweede Kamer zorgwekkend vinden hebben de organisaties achter Kleur de Kamer zich allereerst ingezet om de opkomst onder migrantengroepen in Nederland te verhogen. "Politieke en maatschappelijke participatie is en blijft immers dé sleutel tot sociale cohesie binnen ons land," schrijven zij in het persbericht.

Daarnaast startte de beweging een campagne om kandidaat-kamerleden van Kleur actief te promoten onder het electoraat. Op haar  presenteren 28 kandidaat -kamerleden zich die een gooi doen naar een zetel in de Tweede Kamer. Via voorkeurstemmen en gerichte campagnes onder Nederlanders van Kleur hopen ze via voorkeurstemmen een plek op het Binnenhof te bemachtigen.

Naast de promotie van de aangesloten kandidaat-Kamerleden, is de unieke stemwijzer geproduceerd die stemmers informeert over de posities van politieke partijen ten opzichte van relevante onderwerpen voor de doelgroep.


De stemwijzer van 'Kies de Kamer' is te vinden op: