Afbeelding

Caribbean Baby Food, dé BOB gespecialiseerd in babyvoeding

Ralitsa Vliese

Door Ralitsa Vliese

Een poos geleden stuitten wij in de Facebookgroep Melanin Kitchen op een wel heel bijzondere Black Owned Business, genaamd Caribbean Baby Food. De naam zegt het al, maar dit is een business die zich heeft gespecialiseerd in het maken van Caribische babyvoeding. Wij spraken de bedenkers achter dit bedrijf: Belladonna Pierre (29) en Giovanni Singh (28) over deze bijzondere business en ze hadden zelfs nog een primeur voor ons.


Hoe is Caribbean Baby Food ontstaan?

Belladonna: “Het idee voor Caribbean Baby Food is spontaan ontstaan. Wij kopen zelf eigenlijk zo min mogelijk potjes, maar soms heb je bijna geen andere keus. Dan heb je bijvoorbeeld geen tijd gehad om zelf een voeding voor je baby voor te bereiden of je hebt er niet aan gedacht or something, zo ook met ons. Ik ben voornamelijk degene die dan een potje gaat kopen in de winkel, maar op een gegeven moment dacht ik bij mezelf van: ‘Het is wel lastig kiezen, want niks van wat hier staat geven we thuis aan ons zoontje.’ Als wij dit probleem al hebben, zullen er vast meermensen ditzelfde probleem hebben. Dus waarom niet de babyvoeding die ik al bereid voor ons zoontje verder uitbouwen, zodat andere kinderen er ook van kunnen genieten? Want ze zeggen altijd dat we kinderen zoveel mogelijk smaken moeten meegeven vanaf het begin, zodat ze wennen aan de keuken die je thuis bereidt. Op het moment dat je heel wat anders aanbiedt dan wat jij thuis eigenlijk kookt, gaat je kind dus wat lastiger wennen aan de Caribische keuken, die thuis wel gekookt wordt. De huidige potjes in de schappen sluiten niet aan op de Caribische keuken.”

Giovanni: “Wat we ook vaak zagen is dat er ouders in onze omgeving interesse toonden in de babyvoeding die wij ons zoontje aanbieden. We waren een keer op een kinderfeestje met allemaal andere kinderen die ook een hapje mee wilden eten. Zij vonden het heerlijk. Zo is het balletje een beetje gaan rollen en besloten we om hier ook echt een business voor te starten.”

Welke smaken hebben jullie nu en hoe zijn deze combinaties tot stand gekomen?

Giovanni: “We hebben verschillende smaken voor verschillende leeftijden. De jongste baby’s krijgen 1 smaak aangeboden. Naarmate de baby’s ouder worden, combineren we smaken. Voor baby’s vanaf vier maanden hebben we tot nu toe cassave, zoete aardappel en flespompoen. Voor baby’s vanaf zes maanden hebben we cassave met tajerblad, zoete aardappel met amsoi en Flespompoen met wortel. Voor kids vanaf 8 maanden hebben we cassave met tajerblad en witvis, rijst met amsoi en kip en flespompoen met wortel, rijst, en kokosmelk. Dan hebben we de laatste groep: de kinderen van twaalf maanden. Voor hen hebben wij hetzelfde als voor kinderen van 8 maanden, maar dan zijn de porties groter. Bovendien zijn voor de baby’s van acht maanden en ouder plantaardige margarine, tomaat, knoflook en peterselie toegevoegd voor een heerlijke smaak.”

Belladonna: “We hebben voor de smaken gekozen die we sowieso aan ons zoontje geven. Alleen moet je rekening houden met de Europese wetgeving voor babyvoeding. Er moet bijvoorbeeld voldoende eiwitten in een potje zitten. Dan moet je kijken van ‘hey als ik er bijvoorbeeld vis bij doe, dan heb ik wel genoeg eiwitten’. Vervolgens moeten we ook controleren of het vet- en zoutgehalte niet te hoog is. En dan ook nog checken of de combinaties kloppen, zodat het én lekker is, én de juiste voedingsstoffen erin zitten, én het voldoet aan de Europese eisen voor babyvoeding.”

Hoelang zijn jullie ermee bezig geweest om dit uit te puzzelen?

Belladonna: “Lang… Wel een paar avonden per potje. Niet hele dagen hoor. Er gaat wel tijd overheen om sowieso alle regels te lezen die gelden, verordeningen noem je ze. En vervolgens nog de voedingswaarden per ingrediënt opzoeken en wat de verhoudingen dan zijn in een potje als je ze combineert met nog meer ingrediënten. En alle ingrediënten en voedingswaarden moet je tegen elkaar opwegen, zodat je dan op de goede voedingswaarde komt. Dus er komt veel bij kijken.”

Hoe was de eerste keer voor jullie dat jullie out in the open kwamen met jullie product?

Giovanni: “Bella was wel enthousiast en heel blij. Ik was een beetje van we zien het wel.”

Belladonna: “Ik had het in Melanin Kitchen gepost, twee keer uitgebreid. En we kregen zooooo veel reacties, dat ik dacht van: ‘Oh God, waar beginnen we aan?’ Dag in dag uit kwamen er meldingen binnen. That was a lot. Maar wel in positieve zin, want dat betekent dus dat het echt een gemis is. Het was dus deels overwhelming, maar aan de andere kant ook motiverend en noodzakelijk.”

Giovanni: “We krijgen er ook veel positieve feedback over. Mensen missen het in de schappen.”

Hoe was het eerste levermoment voor jullie?

Belladonna: “In de ochtend was ik echt aan het stressen, want je kan niet alles ver van tevoren uit de vriezer halen natuurlijk. Anders smelt het en dat wil je juist niet hebben. Dus we hadden last minute alles bij elkaar verzameld en alle bestellingen op orde gemaakt om vervolgens snel te gaan leveren bij iedereen. Dat was ook best veel werk om alle bestellingen op orde te maken. Want je moet snel werken omdat het dus niet mag smelten en omdat we bijna al moesten gaan rijden. Alleen had ik het geluk dat ik naar Rotterdam moest, dus kon ik een beetje ontspannen in de auto met harde muziek. Ik vond het leuk om te zien wie de potjes hadden gekocht. Wie de mensen zijn die ons nu al steunen en eigenlijk ook vertrouwen. Terwijl ze ons en ons product eigenlijk nog niet kennen.”

Giovanni: “Ik vond het eigenlijk wel relaxed om te rijden. Eigenlijk hetzelfde als Bella; om te zien wie ons vertrouwt. En om ook de kinderen in de deuropening te zien staan, dan zie je ze heel blij worden met hun pakketje. Ze weten niet eens wat het is, maar ze vonden het al leuk. En wie weet, misschien herkent het kindje dan de volgende keer het pakketje. Ik ga dan een beetje dromen. We zijn ook echt iets voor onszelf aan het doen, dus dan doe je het sowieso niet met tegenzin.

B: “En ook om de mensen te laten zien dat wij ook maar mens zijn. We zijn geen fabriek (nog niet), we zijn ook maar gewoon ouders who are trying to get their baby some nice food en toevallig kunnen wij het ook aan jouw kind aanbieden. We houden het liever menselijk dan puur zakelijk. We bouwen relaties op."

Hoe vinden jullie het tot nu toe gaan?

Belladonna: “Ik vind dat het goed gaat. Het is wel dat ik af en toe dat ik in tijdsnood kom, doordat ik overdag nog gewoon werk. Soms voelt het alsof het even niet uitkomt om te werken. Maar je moet ergens beginnen he? Ik vind het leuk om naast mijn gewone baan, dat niet mijn passie is, ook nog hiermee bezig te zijn, wat wel een passie is. Natuurlijkhoop ik dat we echt groot worden, maar worden we niet gigantisch, vind ik het niet erg. Ik hou ervan om met Caribbean Baby Food bezig te zijn.”

Giovanni: “Voor mij is het wel anders.Ik wil namelijk groeien en groot worden. Ook zodat er nog meer kinderen van de Caribische keuken kunnen genieten.”

Belladonna: “Ik wil ook groot worden, maar stel dat we niet gigantisch worden, is het nog steeds een mooie business, want het mist gewoon.”

Zijn jullie al aan het nadenken over het uitbreiden van het assortiment?

Belladonna: “Ja, zeker!Maar zoals ik net uitlegde: bij het ontwikkelen van een nieuwe smaak, komt er wel wat bij kijken. Maar goed, dat hoort er allemaal bij. Om antwoord te geven op je vraag: Ja! Op korte termijn willen we zeker nog meer smaken introduceren.

Giovanni: “We zijn sowieso bezig met het testen van nieuwe smaken.”

Denken jullie ook aan fruit?

Belladonna: “Ja, maar het ding met fruit is van dat het een andere manier heeft van bereiden. Je zit ook bijvoorbeeld met fruit dat snel verkleurt. Met fruit moeten we kijken hoe dat gaat met verkleuringen wanneer je het uit de vriezer haalt en laat ontdooien, want je gaat je kind ook geen verkleurd fruit geven. We willen dat het zowel de kleur als de smaak behoudt, zonder extra toevoegingen.”

Giovanni: “We denken er wel over na om fruit aan te gaan bieden. Maar het gaat wel veel tijd kosten.”

Jullie werken ook samen met een andere BOB, TropX genaamd, een online supermarkt. Hoe is die samenwerking ontstaan?

Belladonna: “Nou, een van de medeoprichters van TropX zit bij mij in de familie, dus dat kwam eigenlijk heel goed uit. We hebben toen TropX benaderd met de vraag of ze bepaalde producten aan ons konden leveren, want er zijn genoeg handelaren die ook die producten leveren, maar ze zijn niet black owned. We proberen het wel zo veel mogelijk binnen de community te houden, zodat business en daarmee ook geld in onze community blijft. Wij hebben het geluk hebben dat iemand in onze kring toevallig in tropische producten handelt, dus is onze voorkeur TropX geweest. We nemen onze boodschappen voor de potjes dus bij TropX af.”

Zijn er nog meer black owned businesses met wie jullie samenwerken op dit moment?

Belladonna: “Nee, maar we zouden heel graag met bijvoorbeeld toko’s willen samenwerken in verschillende regio’s, zodat Caribbean Baby Food op meerdere plekken verkocht kan worden dan alleen bij ons, opdat we kunnen groeien. Als we in meerdere winkels te koop zijn, dan zijn de mensen ook niet afhankelijk van onze bezorgdagen. Ze kunnen dan gewoon naar de winkel.”

Giovanni: “En supermarkten!”

Is er een reden waarom jullie het alleen op bestelling maken op bepaalde dagen?

Belladonna: “Ja, we werken namelijk overdag nog. Anders kunnen we het niet bijhouden en lukt het niet om voldoende beschikbaar te zijn voor de kopers. We maken liever meerdere potjes in een keer voor een bepaalde datum, om zo ook de versheid zo lang mogelijk te behouden. Als we het op bestelling doen maken we het een week van tevoren klaar. Tegen de tijd dat je het in je huis hebt, zijn de potjes nog ca drie maanden houdbaar.”

Giovanni: “En als we boodschappen doen bij TropX, krijgen we ook meteen de hoeveelheid producten voor alle bestellingen. En dan gooien we vrijwel niets weg, anders is het zonde.”

Hoe is het voor jullie om als koppel samen te werken?

Belladonna: “Het gaat bij ons eigenlijk al heel snel over Caribbean Baby Food. En niet meer over andere dingen. Daar was ik mij dan niet echt zo over bewust, hij wel. Maar we zijn meer dan alleen Caribbean Baby Food. We hebben ook nog gewoon een relatie.”

Giovanni: “Sowieso denk ik ook van hoe we het anders moeten invullen. Ik ben me er wel redelijk bewust van dat we een koppel zijn, maar ook businesspartners in dit geval. Maar ik geloof wel dat we samen tot een goede middenweg gaan komen om te praten over de business, maar ook over ons als koppel en andere zaken buiten Caribbean Baby Food om. “

Wat is jullie doel voor 2021?

Giovanni: “Voor mij, en ik denk voor ons beiden, is het doel om dit jaar in ieder geval supermarkten te kunnen benaderen, want niet iedereen heeft bijvoorbeeld Facebook of zit op andere social media, terwijl wel iedereen naar de supermarkt moet. Dus het zou wel leuk zijn dat er in ieder geval iets van Caribbean Baby Food in de supermarkt staat.”

Primeur!!

Belladonna: “We gaan binnenkort beginnen met cadeaupakketten, die je dan cadeau kan doen aan iemand. En we hebben een paar weken geleden een vraag gesteld op Instagram: ‘Wat zouden jullie nog leuk vinden voor Caribbean Baby Food?’ Ik had toen al wat in mijn hoofd, wat op dat moment werd bevestigd door iemand: een kookboek. Als je op internet kijkt, zie je ook allemaal recepten voor baby’s waar je ook niet altijd gelukkig van wordt. Dus een kookboek voor Caribbean babyfood, dat is er ook nog niet.De recepten die op internet staan, zijn meestal niet Caribbean en wij blijven natuurlijk wel echt Caribbean Baby Food!”

Caribbean Baby Food NL is te vinden op zowel Facebook als Instagram voor meer informatie.

Wil jij ook een advertorial voor je bedrijf? Mail dan naar info@afromagazine.nl en vraag naar de voorwaarden.