Meester waarom stemde u op Artikel1?

Met een groep jongeren laatst. Een half uur voordat de les af is, is iedereen klaar en ingepakt om naar huis te gaan.

Meester waarom mogen we niet weg!?

Nog niet. Ik heb nog een vraag. Voor wie hebben jullie gestemd?

We mogen nog niet stemmen meester! We zijn nog geen 18 (smh attitude erbij).

Ja maar, humor me; als je mocht stemmen, voor wie zou je stemmen?

D66, PvDA, Partij voor de dieren. In ieder geval geen PVV toch meester.

Ok, ok.

Maar voor wie heeft u gestemd meester. U wilt altijd van ons weten, vertelt u het eens!

Ik heb voor Artikel1 gestemd.

Ja maar die had toch geen kans om te winnen! Ze bestaan er maar net.

(En daar wilde ik ze hebben.)

Waar komen je ouders vandaan?

Suriname meester.

En jij? Suriname.

En jij? Ghana, Suriname. Ghana, Ghana.

Ok. 15 prachtige jonge mensen met roots in Suriname en Ghana, allemaal Nederlanders. Jij, jij, jij en jij. Kom eens naast me zitten. Zet je arm eens naast de mijne. Wat zijn de overeenkomsten tussen ons?

We hebben allemaal dezelfde huidskleur meester.

En wat is het verschil.

Uuhm, u komt uit Suriname en ik uit Ghana?

Ja en nee. Ik ben een afstammeling van mensen die tot slaaf zijn gemaakt en jij niet. Wat weet je van de slavernij?

Dat mensen moesten werken en niet betaald kregen.

Goed, maar niet volledig. Tijdens de slavernij werden mensen uit Afrika geroofd om te werken op plantages in wat men toen de nieuwe wereld noemde. Ze werden gestolen, ontdaan van hun identiteit en hun geloof en vaak werden ze ook nog verkracht. Weet je dat een onderzoek recentelijk heeft bewezen dat 90 procent van de Afro Amerikanen –zwarte mensen in Amerika- Europees DNA hebben? Ze hebben allemaal een beetje wit bloed. Waarom denk je?

Vanwege die verkrachtingen meester?

Juist!

Ja maar wat heeft dat met de verkiezingen te maken meester. (Zucht, ongeduldige frons op voorhoofd).

Wacht nog even. Wat is het verschil tussen een piloot en een passagier?

Uuhm. (Wat voor stomme vraag is dat?)

Kan een passagier bepalen waar het vliegtuig naartoe gaat? Nee toch? Weet je nog vorig jaar die piloot die tijdens de vlucht besloot om zelfmoord te plegen en dat hele vliegtuig tegen een berg aan vloog?

Ja dat was in Duitsland toch meester?

Duitse maatschappij, maar goed!

(De klas wordt langzaam weer wakker en de drang om naar huis te gaan vervliegt …)

Vind jij dat jij minder rechten hebt dan anderen?

Tuurlijk niet meester.

Dus jij mag alles dat een ander ook mag toch?

Ja toch meester!

En gelijk heb je. Die rechten heeft eigenlijk ieder mens vanaf zijn geboorte, maar jouw voorouders hebben ervoor moeten vechten; ze hebben ervoor geleden, gevochten en gebloed. Ze zijn ervoor gestorven en afgemaakt.

Weet je hoe mooi het is dat we ondanks die 400 jaar slavernij, verkrachtingen en uitbuiting nog altijd op elkaar lijken? Hoe sterk dat zegt dat we zijn? 

En toch zou je met al die kracht en met al die rechten om zelf je toekomst te helpen bepalen, ervoor kiezen om niet een piloot te zijn maar een passagier van dit vliegtuig? Ik vond dat na alles dat we hebben meegemaakt als zwarte mensen, met alles dat we nog meemaken, iemand met mijn achtergrond tenminste co-pilot moest zijn. En daarom stemde ik voor Artikel1. Om alvast in de cockpit te zijn, de koers te helpen uitzetten en de bestemming te helpen bereiken. Of om in ieder geval het signaal te geven dat we weten dat we ook co-piloot kunnen zijn.

Maar goed. Jullie mogen gaan.

(Getalm.)

Meester, kunnen we niet nog even doorpraten hierover?

(Grijns).

Ik wil ook naar huis. Volgend week hebben we het er verder over. Dan is het de Internationale Dag voor de Herdenking van Slavernij en Slachtoffers van trans-Atlantische Slavenhandel. Deal?

Deal meester!

(High fives enz.)