Interesses jonge, zwarte creatievelingen beginnen, eindigen niet bij hun huidskleur

Door

Afgelopen zondag 20 maart 2016 hield het Bijlmer Parktheater in samenwerking met het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA), Art & Community en het Cultuurplatform Zuidoost een jongerenconferentie. 

Het programma werd ingevuld door onder andere theatermakers Linar Ogenia en Darryl Veldman, dichter Gershwin Bonevacia, Murvien La Croes, Otmar Watson, Aminata Cairo en Emiel Martens. 

"Beleidsmakers gaven aan moeite te hebben met het bereiken en misschien zelfs het begrijpen van jong en nieuw gekleurd talent.

Het was de eerste kick off in de reeks van vier conferenties waarbij jongeren en beleidsmakers met elkaar in gesprek gaan over cultuurparticipatie en diversiteit van jongeren in het landelijke kunstcircuit. 

Op uitnodiging van Saundra Williams van het Bijlmer Parktheater mochten ook wij van 'Blipster Chronicles' plaatsnemen in het panel om onze intenties, visies en ervaringen met kunst en cultuur te delen. De middag werd gehost door Shay Kreuger .  

Tijdens het panelgesprek en zelfs nog in de pauze werd er onder meer gesproken over de afstand tussen beleidsmakers en jongeren met een etnische achtergrond. Beleidsmakers geven aan moeite te hebben met het bereiken en misschien zelfs het begrijpen van jong en nieuw gekleurd talent. 

Het aansluiten bij instellingen en het aanvragen van subsidies is voor de jongeren op hun beurt onaantrekkelijk op het moment dat de kunstuiting niet op de eigen wijze kan worden vormgegeven. Deze generatie makers wil niet conformeren aan de bestaande hokjes en zoeken liever zelf de grenzen op als het aankomt op de type verhalen die zij willen vertellen met hun kunst. Ook als de prijs die zij hiervoor moeten betalen rechtstreeks uit de eigen portemonnee komt.  

In het kader van het verkleinen van deze afstand, werd er vanuit het panel geopperd dat beleidsmakers de makers wellicht beter zouden begrijpen als zij ten behoeve van interculturele communicatie ook daadwerkelijk een afspiegeling zouden zijn van de maatschappij, multicultureel. 

De belangrijkste boodschap was dan ook dat het tijd is dat beleidsmakers beseffen dat de interesses van jonge, zwarte, creatievelingen uiteenlopend kunnen zijn en niet beginnen of eindigen bij hun huidskleur. 

Naomi Wills is de producent van , een documentaire in de maak over zwarte hipsters in Nederland.