Black Sells Better

Marketeer zijn anno nu is een uitdaging. Noem het een zoektocht naar reflectie, erkenning en herkenning, we zijn als consument constant op zoek naar een schim van onszelf in advertenties en tv commercials. Ik loop al enige jaren rond op deze aardbol, maar als ik een acteur van Afrikaanse afkomst in een tv commercial zie, worden mijn pupillen groter, gaat mijn hart sneller kloppen en roep ik het gezin bijeen. “Komen jullie kijken! Ze hebben iemand van ons gebruikt in hun reclame!” Mijn enige wens is vervolgens dat ze ‘ons’ neerzetten als wie we zijn, willen zijn of in ieder geval denken te zijn. En iedere keer ben ik teleurgesteld of erger ik me toch weer ergens aan. Gezeik, gezeur? Oordeel maar.

De makers van de laatste Albert Heijn (Appie voor die hards) reclame hebben besloten een zwarte acteur te gebruiken voor het aanprijzen van hun producten. Appie zet hiervoor een Buik Billen Bonus concept in aanhakend op de ‘Buik Billen Benen-‘ training. Want nu de zomer echt is aangebroken, willen we ons natuurlijk zo snel mogelijk laten klaarstomen voor die welbegeerde beach body. Al krasi stretchend verleidend en heupdraaiend krijgen we een masterclass fitness met flessen wasverzachter aangeboden.

Al krasi stretchend, verleidend en heupdraaiend krijgen we een masterclass fitness met flessen wasverzachter aangeboden.

Appie gebruikt voor zijn reclame het type GTST-brada waarvan je weet dat je witte vriendin, vriend of collega daar graag een beschuitje mee zou willen eten. Sex sells! En dat is het nou juist, ik kreeg hier weer zo een onbestemd gevoel bij. Het gevoel dat het wederom niet om mij gaat. Maar meer om het gebruik van de zwarte man als lichaam dan als waarde. Ik mis mezelf. Al een hele tijd. Ik, de zwarte man als verloofde, als echtgenoot, als vader en als professional. Ik, de zwarte man die ook gaat voor een nieuwe (gezins)auto. Ik, de zwarte man die geïnteresseerd is in het volgen van een opleiding bij welke aanbieder dan ook. Ik, de zwarte man die echt vaak genoeg in de keuken staat en de heerlijkste gerechten klaarmaakt (van mijn oma geleerd). In plaats daarvan zie ik dezelfde man als datgene waar hij in commercials meestal goed voor is; de stereotype rapper, de atleet, de eeuwige goedlachse sidekick en als recentelijk bewezen de masculiene black wet fantasy in de ogen van Appie.

Het probleem is dat we het te lang overlaten aan mensen die daar te weinig van weten en willen weten

En nu? Mijn plan was een volgende blik kritiek opentrekken over de zoveelste misvatting en misrepresentatie van mezelf. Maar dat ga ik niet meer doen. Ik ga ook niet een les diversiteit voor beginners aanbieden. Het probleem ligt namelijk niet uitsluitend bij die merken. De oplossing is dat er meer zwarte marketeers zichtbaar moeten zijn die bereid zijn de zwarte man als volwaardige doelgroep neer te zetten en daarover met hun opdrachtgevers in gesprek gaan. Wij moeten onszelf leren verkopen als wie we zijn en wie we willen zijn. Want het probleem is dat we het te lang overlaten aan mensen die daar te weinig van weten en willen weten. De uitkomst is de zoveelste stereotype misvatting. Dus vanaf heden ..alle zwarte marketeers verzamelen! Mijn lijfspreuk heb ik alvast: Sex sells! But black sells better!